Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Mannen min ble tatt for fyllekjøring for over et år siden (før vi fikk barn). Ingenting iverden kan forsvare at han gjorde det, det vet vi begge. Han hadde 0.9 i promille. Fikk to års utsettelse og 40.000 i bot, vi har ikke råd til å betale boten og han må derfor sitte inne i 15 dager. Hørte noen snakke om hjemmesoning, er det en mulighet for oss? vi har tvillinger som begge er hjemme, de ble akkurat ett år. Hva går hjemme soning ut på? Hvis noen vil forklare meg litt om dette og kansje vet hva man må gjøre for å få det igjennom blir jeg veldig glad om dere tar dere noen minutter.. På forhånd tusen takk!
mamma`n til nurk Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 http://www.regjeringen.no/nn/dep/jd/pressesenter/Pressemeldingar/2008/starter-elektronisk-hjemmesoning.html?id=525378 Står litt om det her.
Gjest Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Det kommer ann på hvor du bor. Noen steder kan man få det andre ikke. Har en bekjent som skal sone med fotlenke nå, han bor i Stavanger. Her jeg bor (sunnmøre) får man ikke sone hjemme.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #5 Skrevet 11. mai 2009 Hei:) Jeg jobber som fengselsbetjent og forvalter loven som omhandler hjemmesoning. Generelt er ikke hjemmesoning ment for såpass korte dommer, og ihvertfall ikke når man skal sone for bot/bøter. Derfor tror jeg han pent må sone den straffen, eller finne en måte å betale boten på. Hjemmesoning er ment som en del av en lengre straff, eller hvis særskilte grunner tilsier det. Og barn er som regel ikke særskilt grunn. Men har man f.eks svært syke barn med alvorlig sykdom, kan dette være en særskilt grunn. Da bor man hjemme og jobber som vanlig, men man må møte jevnlig på politistasjoner og eventuelt ta utåndings og/eller urinprøver. Man kan heller ikke nyte rusmidler mens man soner hjemme. Jeg skjønner at dette kan være tungt når man har tvillinger. Har selv ei venninne som har tvillinger. Hennes mann måtte sone 1 mnd i fengsel, mens tvillingene var 3 mnd gamle. Jeg hjalp henne en del i den perioden, og jeg må si det var utrolig tungt. Det høres kanskje veldig kjipt ut nå, men når de 15 dagene er overstått, så var det nok ikke så ille likevel Da er man bare glad for at det er overstått. Lykke til, jeg håper det ordner seg for dere tilslutt
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #6 Skrevet 11. mai 2009 Hjemmesoning kan man får overalt her i Norge. Det finnes en paragraf som går ut på hjemmesoning uten elektronisk kontroll og den har eksistert en god stund. Men det er riktig at ikke alle fylker har innført hjemmesoning med ELEKTRONISK kontroll, siden dette fortsatt er en prøveordning.
Gjest Skrevet 11. mai 2009 #7 Skrevet 11. mai 2009 Aha, visste ikke at hjemmesoning uten fotlenke var mulig jeg (det var altså det jeg mente i mitt svar)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå