Gå til innhold

Muslimhater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært med på et titalls diskusjoner inne her på anonymforumet ang muslimer, rasisme osv. Så hvis man skulle komme til å kritisere noe av tradisjonene flere av muslimene har så får man beskjed om at de fleste ikke driver sånn og at man er rasist. Men hvis det er slik at det er et mindretall som praktiserer mye av dette "ekstreme", hvorfor blir det akseptert?

Dessuten hvorfor blir man automatisk rasist eller muslihater fordi man som nordmann ikke liker mange av disse "tradisjonene".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

og med akseptert, da mener jeg av det muslimske samfunnet.

HI

Skrevet

Jeg synes premissene for spørsmålet ditt er feil, og da blir det naturligvis vanskelig å svare på.

Har også lest og deltatt i mange av disse debattene, og svært sjelden sett begrepet muslimhater benyttet. Når rasisme påpekes er det stort sett fordi påstandene som har kommet er åpenbart rasistiske.

Du er selvsagt ikke automatisk verken rasist eller "muslimhater" om du har noe i mot tradisjoner som halalslakting, kvinnelig kjønnslemlestelse, tvangsskjegg eller burkabæring.

Når det gjelder hva som blir akseptert tror jeg du burde lese mer om ulike muslimske grupperinger. Det er ikke slik at radikale muslimer og superliberale menigheter nødvendigvis vanker i de samme kretser og er opptatt av å godkjenne hverandres praksis (tvert i mot kan man vel si, se f.eks på pakistanske myndigheters forhold til ahmadiyyah-muslimer eller sufismens standing i Iran).

Gjest Sauen er høygravid :-)
Skrevet

Det påstås stadig at folk kalles rasister i hytt og pine, men det er faktisk svært sjelden jeg har sett det ordet i bruk her inne.

Det er ingenting galt med å være uenig i og kritisere diverse tradisjoner og skikker som strider imot egen etikk og moral, så lenge man har en noenlunde kulturrelativt syn og lar være å generalisere så fælt.

Jeg syns det er stor forskjell på diskusjonen "Kjønnslemlesting av kvinner i muslimske samfunn" og "Alle pakkiser suger og er kriminelle". Og den forskjellen klarer vel de fleste med en IQ over 10 å forstå.

Skrevet

Jeg har ikke satt meg inn i alt i forhold til denne problemstillingen, og jeg skjønner at det ikke er så svart hvitt, men det blir veldig vanskelig å forstå at kjønnslemlestelse ikke blir slått hardere ned på av myndighetene og av storparten av muslimske grupperinger. Det er da slik i Norge at er en ting forbudt ved lov så gjelder det enten du heter per eller pål, er muslim eller kristen? Du blir da også ofte fordømt av dine egne i Norge hvis du driver med noe som de fleste anser som uakseptabelt. Nå vet ikke jeg hvilke land som har lov mot kjønnslemlestelse eller ikke, men det var som et eksempel på hvorfor det blir så vanskelig å forstå.

HI

Skrevet

Nå synes jeg vel egentlig du fremstår mest som uinformert.

Flertallet av muslimske grupper driver ikke med omskjæring av kvinner. Jeg kan ikke helt se hvorfor det at noen er irakisk muslim skal gjøre dem ansvarlige for hva en somalisk menighet driver med på fritida? Jeg har ikke for vane å holde statskirken ansvarlig for at jeg synes en del frikirkemenigheter er spinnville og driver med hjernevasking, heller.

Akkurat hva tenker du at myndighetene skal gjøre i forhold til kjønnslemlestelse som ikke gjøres per i dag?

Skrevet

Jeg vet ingenting om hva som gjøres eller ikke i forhold til f eks kjønnslemlestelse, det var et eksempel. Og de fleste av oss er uinformert, og vet kun det vi hører. Og jeg er ikke dum, så jeg skjønner at irakiske muslimer ikke er ansvarlige for somaliske menigheter, og legger du godviljen til så skjønner du hva jeg mener. Og der kommer du igjen med dette at flertallet ikke driver slik, derav spørsmålet?

Skrevet

Jammen, hva mener du da? Du sier at du snakker om muslimer, det er jo da både irakiske og somaliske og en hel haug andre menigheter. Noen av dem er for kjønnslemlestelse, de fleste er mot. Man kan selvsagt ikke holde de som er mot ansvarlige for handlingene til de som er for.

Jeg synes man skal være forsiktige med å generalisere kritikkverdige handlinger til å bli "muslimske handlinger," og likeså med å tillegge alle muslimer et kollektivt ansvar for noen muslimers handlinger.

Dette med kjønnslemlestelse er en superkompleks problemstilling når det gjelder hva myndigheter bør og ikke bør gjøre i forhold til det. F.eks har det jo vært foreslått at man skal ha obligatorisk underlivssjekk for jenter i en viss alder, et forslag det er lett å se fryktelig mange problemer med. Det har vært noen tilfeller hvor foreldre har blitt siktet, men det er mange problemer knyttet til å arrestere foreldrene til disse jentene også (f.eks at man da risikerer at ungene sendes til bestemor i Gambia never to be seen again).

Skrevet

De fleste, her inne og ellers rundt om i Norges land, ser ut til å ha liten forståelse for hva ordet rasisme betyr. Men gjett om folk elsker å bruke det!

Skulle virkelig gjerne ha sett folk slå opp ordet, lese om apartheid, slaveriet i sør statene osv og SÅ komme og lange ut det ordet. Det er rett og slett en skam at det ordet blir brukt ihjel som det gjør.

Jeg forstår hvor du vil hen med spørsmålet ditt HI,men jeg er redd det faller for døve ører.

Det er ikke politisk korrekt å snakke negativt om andre kulturer og andre tradisjoner. Og dermed vil små jenter fortsatt kjønnslemlestes, tvangsgiftes med sine 40 år eldre onkler, dekkes til med metervis med stoff og aldri se en skolegang. Derfor vil millioner av barn dø av sult grunnet foreldrenes manglende evne til å fø dem. Derfor vil HIV smittede fortsette å voldta jomfruer, helt ned i 3års alderen i forsøk på å bli kvitt tilstanden sin.

Fordi man blir kjeppjaget av mennesker som setter politisk korrekthet høyere enn medmenneskelig "rett og galt", så kan ikke noe utrettes. Ingenting vil noensinne endres. Vi kan kun kaste penger ut i det store intet og håpe på at vi kanskje klarer å utsette problemene en liten stund til.

Skrevet

Tror du helt oppriktig det blir lettere å endre kulturelt betingede grusomheter ved å si at alle som har noe til felles med de som utfører dem, er dumme undermennesker som øyeblikkelig bør droppe alt de har lært om rett og galt fra barndommen av og begynne å gjøre som oss?

Skrevet

Nei jeg vet ikke hva jeg mener egentlig, det var et spørsmål slengt ut fordi jeg synes det er mye som er kritikkverdig innenfor mange av disse grupperingene. Og det er kjempevanskelig og se på innslag på nyhetene om f eks tvangsekteskap og kjønnslemlesting, og man spør seg hvorfor det ikke blir stoppet. Hvorfor greier ikke flertallet å presse de få det gjelder til å legge praksisen død.

Og det er ikke alle av oss som har god greie på dette, og derav kommer jo også generaliseringen og dårlige inntrykk av religionen og menneskene som praktiserer den, fordi det er det vi hører om av media. Men det er ikke sikkert dette var så smart å ta opp siden jeg har lite peiling, men jeg synes synd på offrene for disse handlingne da. Pluss at det er vanskelig å diskutere dette uten å framstå som rasist eller muslimhater, noe jeg mener jeg ikke er

HI

Skrevet

Er det mange jøder som driver kjønnslemlesting da pila? Mange buddhister som gifter bort 10 år gamle jenter? Er det mange kristne som steiner sine døtre for å ha snakket med en gutt?

At det er muslimske handlinger er da en normal konklusjon å komme til da de fleste av disse handlingene har kun en fellesnevner- muslimsk tro.

Jeg fatter ikke at dette er valdig vanskelig for folk å se. Det er jo tidenes røde tråd!

Skrevet

Jeg vil tro flertallet ikke gjør det fordi dette flertallet ikke nødvendigvis har noe særlig med mindretallet å gjøre. Det er ofte snakk om menigheter som er grundig adskilte både ved nasjonal opprinnelse, religiøs retning osv. - selv om de gjerne faller i samme kategori; "muslimer" så er det temmelig store avgrunner disse gruppene i mellom.

Jeg har full forståelse for at du synes det er vanskelig å diskutere dette uten å bli kalt rasist e.l. Norsk integreringsdebatt har lenge båret preg av en alt for kraftig polarisering, hvor noen mener at "alt er galt med innvandring" og andre forherliger "våre nye landsmenn" så til de grader og nekter å se et eneste problem. Denslags fører jo fort til steile fronter og lite konstruktive diskusjoner.

Men jeg ER enig med venstresiden i at det er farlig å generalisere i for stor grad. Dersom du vokser opp i Groruddalen i en egentlig ikke særlig religiøs muslimfamilie, og får høre i media og på gata hver dag at du tilhører en skummel gjeng med fundamentalister som er her for å overta landet, er det nok fort gjort å utvikle ganske kraftig aggresjon mot norsk samfunn. Neppe til fordel for en integrasjonsprosess, liksom.

Skrevet

Tja, jeg kjenner en del jøder som mener at omskjæring av gutter også er kjønnslemlestelse, så det blir jo en diskusjonssak. Barnebruder er ikke spesielt utbredt hos buddhister, selv om man jo ser en del triste tilfeller av at thailandske familiefedre selger fjortisdøtrene til prostitusjon. Kristne som steiner døtrene for å ha snakket med gutter kjenner jeg ikke til, men jeg kan fortelle om et par kristne sekter som koser seg med barnesoldater og voldtekt av tiåringer i Herrens navn om du vil?

Kvinnelig kjønnslemlestelse er ingen muslimsk skikk, det er ettertrykkelig bevist. Det er bare noen spesifikke geografiske områder som driver med dette.

Men at mange muslimske grupperinger har en hel del skikker vi helst ikke skal ha noe av i Norge (eller andre steder for den saks skyld) er jo en kjensgjerning. Spørsmålet blir om du ønsker å kvitte deg med disse skikkene eller med muslimene. Selv går jeg for førstnevnte.

Skrevet

"Kulturelt betingede grusomheter" er nettopp mitt poeng.

Tror du virkelig at det er noen annen mulighet til å bli kvitt en slik holdning? Vi godtar ikke sånt fra nordmenn, hvorfor i helvete skal vi godta det fra noen andre??

Du må gjerne gå dør til dør og spørre hvem som er snill og hvem som er slem.. For all del.

Jeg mener vi har mer enn nok bevis for å mene at vår "måte" er bedre og for å kreve at dem som bor i Norge bør "gjøre som oss".

En ser jo hvor utrolig bra det går når deres egne verdier er lagt som grunnmur.

Når det blir vedtatt en lov som sier at kvinner ikke får gå utendørs uten en mann som følge, ikke får ta skolegang og aldri kan nekte mannen sin sex for å blidgjøre shiamuslimer, da får du unnskylde meg om jeg mener shiamuslimer er i overkant "teite" som kan blidgjøres av sånt!

Skrevet

Jeg mener det finnes langt bedre måter å endre kultur på enn ved å sette seg som overkikadorer og fortelle "de andre" at vår måte er bedre enn deres, ja. Utdanning er en særlig viktig faktor.

Det er ikke dermed sagt at man ikke skal forlange at alle som oppholder seg i Norge følger norsk lov. Selvsagt skal man det.

Men ta nå f.eks eksempelet kjønnslemlestelse. Foreldrene som skjærer kjønnsleppene av ungene sine og syr dem igjen gjør noe grusomt, klart det, men det har aldri fremkommet at det gjøres i vond mening. Da vil jeg tro man når langt lenger med holdningsskapende arbeid og ikke minst informasjon rettet mot voksne kvinner, enn man gjør med tvang. Fordi det er nærmest umulig å oppfange denne mishandlingen, og om man begynner å sette fedrene i fengsel vil det stort sett føre til at de sender ungene til utlandet for å beskjæres og oppdras der, som man har sett mange eksempler på.

Skrevet

Jeg tror det er derfor mange av oss forblir uvitende, fordi det er så tabu å ha en diskusjon om dette og folk blir rett å slett sinte i slike diskusjoner, og kanskje en smule usaklige. Og det gjelder begge sider av saken. Dessuten er det veldig vanskelig å få et overblikk over situasjonen og problemenei de forskjellige landene og grupperingene

HI

Skrevet

Jeg er ikke helt for omskjæringen av gutter, men jeg er da i alle fall oppegående nok til å se ett hav av forskjell på de to! Ærlig talt, å fjerne forhud Vs å skjære bort klitoris og kjønnslepper for så å sy det hele sammen?! Nei vet da, når du sier det sånn blir jeg nesten overbevist!

Tror ikke det er noen her som mener at muslimer er de eneste i verden som kan finne på ubrukelige ting. Thailanske "familiefedre" som gjør sånt er minst like ubrukelige.

Katolske prester som misbrukte smågutter-håper de brenner i helvete!

Men det må være mulig å nettopp bruke ordet "Thailand" eller "muslim" for å forklare uten å være rasist, det er jo nettopp der det skjer!

Hvem vil vel argumentere MOT at SVÆRT mange barn blir misbrukt, ødelagt slik at de blir bedre tiggere osv i Thailand? Flere enn Norske barn?

Skrevet

For all del. Derfor skulle jeg ønske at man kunne få en konstruktiv debatt om diverse "fremmedkulturelle" skikker og integreringsprosesser i Norge, men fortrinnsvis uten at man skaper alt for steile fronter og sier at en kultur er helt ubrukelig.

Man endrer ikke kulturer over natten, og det skaper ikke grobunn for gode dialoger å erklære at "alt du har lært er riktig er kjempeteit, alt jeg mener er riktig er det vi skal gjøre."

Som sagt: informasjon, dialog, utdanning. Selvsagt også straff for straffbare handlinger.

Skrevet

Kjære pila.

Jentebarn som utsettes for omskjæring åpnes ikke igjen før bryllupsnatten... At tanken bak handlingen ikke er vond skal jeg ikke krangle med deg om, men mener du da at tanken er god? Og i såfall for hvem?

Jeg har sett underliv til kvinner som er omskåret. Og skal jeg være ærlig så synes jeg det er like fælt og trist hver gang.

Åpningen er så liten at du vil ikke tro det. Hvilket helvete disse jentene gjennomgår under og etter omskjæring kan ingen av oss forestille seg....

Holdningsskapende arbeid og informasjon er viktig. Men også fengselsstraff dersom familiene ikke etterkommer lovforbudet!

Akkurat som alle andre lovbrudd kan straffes bør ikke dette være noe unntak!

Skrevet

God og god. Jeg tror de fleste familier som gjør dette gjør det fordi de mener det er en riktig ting å gjøre ut fra gudstro, tradisjoner, hensynet til at jentene skal bli ettertraktede på ekteskapsmarkedet som de kjenner det osv.

Hva i alle dager får deg til å tro at jeg ikke vet noe om konsekvensene av kvinnelig kjønnslemlestelse? Du høres i overkant patroniserende ut med formuleringer som "kjære" og "du vil ikke tro det."

Jeg har aldri sagt at det bør være et unntak. Klart man bør rettsforfølge de tilfellene man klarer å dokumentere. Men jeg tror som nevnt at man ved å arrestere familiefedre oppnår at andre sender ungene til gokkmokk og lar dem vokse opp hos grandtante Fatima med forskjærskniven.

Derfor er det minst like viktig - antagelig viktigere - å fokusere på å endre de holdningene som gjør at folk velger å lemleste ungene sine. Jeg tror ikke somaliske eller gambiske foreldre er noe mindre glad i barna enn du og jeg er, nemlig.

Skrevet

Pila du har mange gode og fornuftige argumenter..:)

først og fremst, for meg virker det som mange forbinder kjønnslemlestelse med islam!! men det er ikke tilfellet..de fleste vet vel at det er en afrikansk tradisjon, som dessverre eksisterer fortsatt. Når det i tillegg foregår i afrikanske land som er muslimske får det en dramatisk effekt, nettopp fordi man forbinder alt ondt og negativt med islam/muslimer, dermed drar man inn kjønnslemlestelse som en muslimsk tradisjon. Svært uheldig!

jeg må si meg delvis enig at ordet rasist er nærmest blitt et dagligdags banneord. Det er så misbrukt og det er synd. Det er nesten slik at den har mistet betydning, siden folk slenger det i hytt og pine. Jeg vil nok si at mange minoritetsfolk har en tendens til å si rasist uten at de mener det. Det er spesielt i situasjoner der de blir avvist, ikke får den servicen hjelpen de får på f.eks offentlige kontorer etc. for dem er det nesten synonymt med "dust". Jeg tror nok at mange ikke mener at folk er rasister, det glipper ut av munnen i frustrasjon og når de føler seg angrepet. Det er slik jeg har oppfattet det, og jeg selv har en minoritetsbakgrunn og kan sette meg inn i tankegangen til ikke-vestlige innvandrers.

det er ikke til å overse at muslimer er utsatt gruppe, dette spesielt på grunn av de senere års utvikling i verden generelt. Vi ser de fæle terroristene som angriper folk og steder, roper "Allah Akbar" osv... folk tror at muslimer/islam er slikt..og det er økende misnøye i samfunnet ovenfor muslimer.. jeg har sett heftige diskusjoner/debatter på nettet der de mest ytterligående synspunktene kommer frem. Det gjør meg trist å se hvor lite muslimer er ønsket i Norge. Tildels kan jeg forstå det, for mange har noe av skylda, og ikke klarer å integrere seg.

men det er vi høyst oppegående velfungerende moderate muslimer som også blir dratt ned i søla!!

jeg er blant dem som prøver å se på synspunktene fra begge sider. Hvorfor liker ikke etniske nordmenn muslimer? Hva er det vi muslimer gjør som gjør at de ikke liker oss? Og hva er det vi har gjort dem som skaper slike skiller i samfunnet?

jeg er ikke blant dem som stempler nordmenn for muslimhater fordi de er lei noen ekstreme skikker og tradisjoner, men prøver heller å forstå hvorfor de kommer . Men jeg er heller ikke blant de som stempler mine egne muslimske brødre og søstre som onde demoner, og da mener jeg muslimer som praktiserer "den riktige islam". Altså ikke alle de fordreingingne, fundamentalistiske, trangsynte og forferdelige tradisjoner og skikker som kommer fra ukulturer.

I bunn og grunn så er det jo snakk om å være et godt og rettskaffent menneske, og ikke såre/skade noen. Det er jo det alle religioner oppfordrer til. Men dessverre så finnes det onde mennesker som ikke ser det på den måten..

hehe..dette ble mye bla bla..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...