Thessa og Bebbis Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Min gutt på 11 dager må få morsmelk som jeg pumper i noen dager pga et sår på den ene puppen min. Ble bare så nysgjerrig på hvor mye de egentlig skal ha når de er 11 dager..? Noen som vet? Jeg fikk ut nesten 100 ml. ista. Han sover jo som en stein nå, så han virker mett. Men er det egentlig nok? (mater ca hver 3-4 time) En annen ting. Disse elektriske brystpumpene. Kjøpte en ista. Funker som bare det! :-) Men står i bruksanvisningen at det skal vaskes med varmt såpevann mellom hver pumping og kokes en gang om dagen. Jeg trodde alt måtte kokes for hver gang jeg. Er det "utrygt" å ikke koke etter hvert bruk?? (flaske, pumpeutstyr) Håper på mange svar! :-) Hilsen rådvill førstegangs :-P
Nagilimia Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 Det hørtes nok ut i massevis. Jeg fikk bare pumpet ut 30 ml på hver pupp, 60 ml tilsammen i den perioden der, men barn er jo forskjellige. Jeg helte kokende vann fra vannkokeren over når jeg hasse vasket det. Mest for egen sikkerthet, ville vite at jeg hadde vasket bra nok). Kokte det bare en gang om dagen sammen med flakser, sutter...
Collette Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 Uansett om babyen får flaske eller pupp, så skal han få drikke til han er mett. Dvs til han slipper flasken eller suger svært lite. 100 ml høres likevel greit ut til en så liten gutt. Hvis han ikke virker mett, kan du jo gi litt mme i tillegg. Jeg har pumpet meg 7 ganger i døgnet i tre måneder nå og jeg vasker utstyret i varmt vann etter hver gang og koker kun en gang i døgnet. Det har gått helt fint. :-)
Itsrejk Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Så flott at du får til dette med pumping! 100 ml er sikkert passe i den alderen der, vil jeg tro. Du vil merke det på ham hvis han får for lite; da blir han gjerne sutrete og utilpass, og sover dårlig. Du skriver at du pumper pga sår på den ene puppen din. Ammer du ham på den andre (den uten sår)? Tror jeg ville ha gjort det, for å holdt ved like sugeteknikken hans. Og så ville jeg ha brukt flaskesmokk med bare ett hull, så han ikke blir vant til at maten kommer alt for lett. (Men dette har du kanskje tenkt på alt.)
blomstre Skrevet 11. mai 2009 #5 Skrevet 11. mai 2009 Hei, og grattis med bebbis :-) 100 ml høres nok ut for 11 dager gamle krabater, husker jeg begynte med 50-60 ml her. Selv har jeg hatt nok flasker til at det har holdt for en hel dag. Har også hatt flere pumpesett. Jeg har brukt hvert pumpesett 2 ganger, bare skylt i kokt vann i mellom. Så har alt utstyr blitt vasket og kokt 1 gang for dagen av flinke mannen. Trenger du råd ang ammingen så ikke nøl med å ta kontakt med helsestasjonen eller ammehjelpen (www.ammehjelpen,no). Masse lykke til!
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 12. mai 2009 #6 Skrevet 12. mai 2009 I den alderen (fram til 3mnd) skal de ha ca 15% av kroppsvekten sin i døgnet. Så det tallet du får da deler du på antall måltider i løpet av et døgn. Feks veier han 3800g skal han ha 570ml/døgn, spiser han 10måltider så ca 57ml hver gang. Men for all del, ikke heng deg opp i dette, når han får pupp vil han noen gang spise masse, andre ganger lite. Det går seg til totalt sett, så ikke heng deg opp i at han spiser for mye eller for lite. Vil han bare ha 20ml en gang, så gjør ikke det noe. Lykke til med å bli bedre med såret! Utrolig vondt sånn der, men det kommer snart bedre dager:)
Thessa og Bebbis Skrevet 12. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 12. mai 2009 Tusentakk for mange fine svar! :-) Jeg pumper annenhvergang fra den vonde og ammer hver gang fra den andre. Også gir jeg melken fra kopp istedet for flakse med tut. :-) Har blitt litt øm i hele den vonde puppen, og fant ut at jeg måtte håndmelke/stimulere den litt fordi melken har hopet seg litt opp. Uff, jeg vil ikke ha betennelse! :-( Gutten min hadde gulsott den første uken og da sa han ikke ifra at han var sulten. Det sitter litt igjen imeg. Må prøve å hjuske på at han er en helt annen nå og faktisk kan "si ifra" med gråt når han ikke er fornøyd! :-) Må si jeg gleder meg til alt er stabilisert og jeg ikke føler meg så hjelpesløs lenger :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå