Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Jeg har time på torsdag for førstegangs time/kontakt. Hvor lenge går det til man kan gi blod om man blir godkjent, hvor ofte kan man gi. Og blir man oppringt på natten om det har vært ulykker (har 0 rh- )
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 Husker ikke hvor lang tid det tok fra jeg var inne og tok de første blodprøvene til jeg fikk lov å gi blod første gang da dette er mange år siden. Man gir blod hver 3.måned- dvs 4 ganger i året. Og nei, man blir IKKE oppringt på natt.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 Heisann, har samme blodtype som deg og er blodgiver. Tror det tok flere uker fra første prøver før du får inkalling til å gi blod første gang, det er vanlig å gi blod ca hver 4 mnd. Du får innkallelse i posten og på mail. Du blir ikke ringt etter på natten, de har en egen "bank" med blod. de har et lager der i tilfelle store ulykker. Blodbanken (der du går og gir blod) er bare åpen på dagtid, og en ettermiddag i uka. Ihvertfall her i Arendal. Lykke til
Gjest Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Hei. Så flott du skal bli blodgiver! Første gang tar de flere glass som sendes til analyse. Flere sykdommer skal utelukkes før du godkjennes. I tillegg får du spørsmål om hvorvidt du tar medisiner fast og i såfall hvilke. Enkelte medisiner kan man ikke ta samtidig som man er blodgiver. De vil også spørre om du har fått piercing, tattovering, blodoverføring, oppholdt deg spesielle steder i østeuropa-afrika-asia over lengere tid, vært operert m.m den siste tiden... Har du det vil du avvises minimum i 3-6 måneder. Dersom du har fått akkupunktur så vet jeg at det er et fåtall steder her i Oslo som blodbanken "godkjenner". Enkelte med utenlanske foreldre eller fødeland får heller ikke bli blodgivere. Ei heller de som har/har hatt kreft. Du må ha et fint blodtrykk og veie minst 50 kg! Tror sånn ca det var det meste:-) Da jeg ga blod gikk jeg mellom hver 2-3 måned. Ingenting i veien for det så lenge blodprosenten er fin og du føler deg i form til det. Blodplater ga jeg hver 3 eller 6 måned. (Dette var da i stedet for blod)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå