Frøken Freken Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 I dag kom jeg på at jeg ikke har sett jenta mi snu seg fra mage til rygg på lenge. Grunnen til at jeg kom på dette var at hun lå og sov på magen da jeg vekket henne. Hun er 8 måneder og åler seg et bittelite stykke, åler seg i høyt tempp rundt i ring i mageleie, snur seg fra rygg til mage, men hun - setter seg ikke opp - åler ikke avstanser mer enn 1 - 2 meter - snur seg ikke fra mage til rygg selv Jeg har anlegg for å bekymre meg litt. Tidligere la noen inn en link til en god side om motorisk utvikling, der det sto milepæler fordelt på alder, feks Krabbe 5 mnd noen, 7 mnd de fleste, 9 mnd noen (filktivt) Noen som har den linken? Har jeg grunn til å bekymre meg? Hva bør jeg gjøre? Er bla redd for at det kan handle om synet, da jeg har dårlig syn, men ser ingen andre symptomer på dette. Har fått henvisning til øyenlege, men står ikke i prioritert kø. Forøvrig er hun blid og sosial, og følger sin kurve for vekt og lengde fint. (Er ikke tykk)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 Hmm..tror ikke at du har noen grunn til å bekymre deg, for dette med motorisk utvikling er jo tross alt veldig individuelt. Snakket med pappa igår ang krabbing (han er jo også lege på HS en gang i uka), og han sa at det var vanlig at de begynte å krabbe ved ca 8 mnd alder. Og snuppelure er jo fortsatt 8 mnd, så kanskje hun begynner iløpet av måneden? Fant også en link om utvikling både sosialt og motorisk, hvor man kan bla seg videre til 6, 7, 8 mnd osv... http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage____624.aspx
Lene72 Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 I følge fysio er det vanlig å begynne å krabbe 8-10 mnd.
Itsrejk Skrevet 11. mai 2009 #5 Skrevet 11. mai 2009 Synes datteren din høres helt normal ut, jeg! Husk at linkene som postes her inne med "gutten/jenta mi klarer å ..........!" gjerne handler om unger som har klart ting tidligere enn forventet. Det gir gjerne et litt skjevt bilde av når det er vanlig å klare saker og ting. Tror min eldste klarte omtrent de samme tingene på den alderen datteren din er. Tror han snudde seg begge veier, riktignok - men han krabbet ikke før han var elleve måneder (ålte seg på magen helt til vi besøkte svigermor som har vegg-til-vegg-teppe), gikk ikke før han var femten måneder osv. Altså tok han seg goood tid før han hadde disse tingene i boks. Og gjett hva? Han er faktisk en meget frisk og velfungerende unge. Han har alltid vært en rolig, forsiktig og avslappet type, og blir nok aldri noen fallskjermhopper. Derimot er han veldig snill og sosial og var tidlig ute når det gjelder språk, lesing osv. Unger er forskjellige, og det er flott! Gleder meg til å se hvordan småtten fortsetter å utvikle seg nå. Vi mødre er jo verdensmestre i å bekymre oss da... (Jeg er _veldig_ flink til det selv.) Synet finner du jo utav etter hvert, men jeg vil tro du bedømmer det ganske godt når du selv har dårlig syn og kjenner til symptomene du har opplevd. Hvis du er usikker kan du jo høre med helsesøster om den motoriske utviklingen - men jeg synes det høres ut som om hun er helt i rute.
husmus &2 Skrevet 11. mai 2009 #6 Skrevet 11. mai 2009 Jeg tror det er denne siden du sikter til. http://lekegrinda.com/det01.shtml Jeg skjønner hva du mener med å være bekymret for synet, jeg er også det for jeg har to foreldre som praktisk talt er blinde pluss genetisk sjeling på den ene siden (av familien), så jeg ville tatt den turen til øyenlegen. Om akkurat det har noe med hennes velvillighet til å snu seg og krabbe tviler jeg vel på, men man vet aldri. Jeg blir like glad hver gang Prompen ser meg og smiler fra andre siden av rommet. Da vet jeg at foreløbig er han ikke helt ødelagt i hvert fall.
blomstre Skrevet 11. mai 2009 #7 Skrevet 11. mai 2009 Jeg trodde også lenge at snuppa ikke kunne snu seg fra mage til rygg... helt til storesøster begynte å leke med henne i senga vår. Da ble det rulling! De har jo ikke behov for å legge seg på ryggen, det er fra mageleie all videre utvikling skjer. He, he, denne ålinga rundt i ring får du bare nyte så lenge den varer, her er snuppa oppi blomterpottene nå (10 mnd)! Er nok bare å stimulere henne videre til å bevege seg fremover (storesøster fant ut at en jo-jo som man drar etter seg funket fint for å lokke lille snupp ut på tur). Snuppa mi holder fremdeles på med lav åling, det er det som går raskest på den glatte parketten. Men er vi på besøk i hjem med andre underlag så kan hun faktisk krabbe (ble overasket der også ja). Å sette seg opp har hun så vidt begynt med. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå