Gå til innhold

Har man rett til advokat i dette tilfelle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn av meg er misstenkt for et lovbrudd, og har vært til avhør. Han er ikke blitt arrestert eller noe... Har han rett til advokat under disse avhørene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan bare skaffe seg advokat selv, om han vil. Men så lenge han ikke er siktet, så tviler jeg på at han har rett på en oppnevnt advokat.

Skrevet

Jeg tror, men er ikke 100% sikker på, at om man har formelt status som mistenkt har man rett til advokatbistand og ikke lenger plikt til å komme med informasjon under avhør.

Du kan eventuelt finlese Straffeprosessloven, er den som regulerer dette.

Skrevet

dersom han har rett på det skal han bli informert om dette før avhørene starter... hvis ikke så kan en eventuell arrest ovenfor han bli feil, henlagt tror jeg... men ivertfall..

trenger han det da?

Skrevet

Før han skal avgi avhør skal han få informasjon om han har rett på advokat eller ei. Og som regel har man alltid rett på oppnevnt advokat på et hvert trinn av saken når man har status som mistenkt.

Skrevet

Man er i hvertfall ikke pliktig til å gi politiet annen informasjon en navn og fødselsnummer i et avhør. Politiet kan få det til å høres ut som om man er pliktig til å gi dem all informasjon de har lyst på og at man slipper raskere ut om man gjør det, men dette er ikke tilfelle. I mange tilfeller blir man selvfølgelig sittende lenger om man forteller politiet det de vil høre.

Skrevet

Mistenkte har ikke rett til advokat, blir du siktet og saken har mer enn 6 mnd. strafferamme har du som regel rett til gratis advokat.

Skrevet

Man har ikke rett til å få en advokat utnevnt, men man har alltid lov til å ha meg seg advokat under et avhør. Er man ikke siktet, må man betale det selv riktignok.

Skrevet

Takk for svar dere!

Han blir vel ansett for siktet siden de har tatt beslag i hans PC og mobil?

Da har han altså krav på advokat?

Skrevet

Et beslag som du nevner behøver ikke å bety siktelse. Det kan være mistanke om at PC/mobil som er beslaglagt er brukt til ulovlig virksomhet, uten at det nødvendigvis er HAN som har brukt den til det.

Skrevet

Jeg kjenner noen som var mistenkt for et lovbrudd, uten å være arrestert og måtte gi avhør per telefon. Der fikk vedkommende beskjed om han hadde rett på advokat selv om han hadde status som mistenkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...