Gå til innhold

Sprinkelseng, kurv eller bag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde tenkt å bare bruke bagen på vogna som seng den første tiden... Både fordi babyen da ligger lunt og fint, og fordi bagen tar liten plass på soverommet. Jordmor rådet oss derimot til å kjøpe sprinkelseng, da hun mente det var det greieste og at en bag kunne bli klam... Dette overrasket meg litt, da andre har rådet til nettopp ikke å kjøpe sprinkelseng da dette blir for stort for en liten baby, som foretrekker å ligge mer trangt. Hva er deres mening?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville definitivt kjøpt sprinkelseng... At barnet foretrekker å ligge litt trangt kan ordnes ved å tulle han eller henne inn i et teppe o.l. Tror det er mer behagelig for barnet med en egen seng, og kanskje har det også noe å si for fremtidig søvnmønster at barnet har et eget, fast sted å sove om natten?

Skrevet

Vi brukte ikke sprinkelsenga før jenta vår var ca 3 mnd, og siden den hadde stått klar og ferdig oppredd siden en mnd før fødselen, så var den rimelig nedstøvet og hadde opptatt mye unødvendig plass leeenge. Så spør du meg, ville jeg heller bare satset på vognbag eller kurv de første par mnd, for det er sant som du sier at de fleste babyer liker å ha det trangt.

Man kan jo selvsagt bygge rede osv i sprinkelsenga, men slik situasjonen var hos oss de første par mnd, med mye våkentid og amming på natta, syntes jeg det var myye bedre å bare ha jenta mi i mykbagen oppe i senga vår, rett ved siden av meg, for da kunne jeg bare strekke litt på armen for å stappe smokk og ta opp babyen. Slitsomt å måtte sprette opp av senga hele natta, og veldig greit å bare kunne strekke ut en arm hvis baby klynka og ville kjenne litt mamma-lukt.

Vi samsov dessuten endel i starten, og syntes igrunnen at det var veldig kos. Mange som ender opp med det også ja;)

Skrevet

Vi har kjøpt Stokke sin sprinkelseng. Den er liten og nett i begynnelsen, som et lite rede, også bygges den ut til større når babyen er klar for det.

Vi har ikke fått satt den opp enda, men har jo sett den i butikken. Jeg fallt helt pladask for den i hvit. :D

Skrevet

Vi satte vognbagen oppi sprinkelsenga de første månedene forrige gang, og kommer garantert til å gjøre det samme nå. Jenta vår sov kjempegodt, og har alltid hatt et perfekt søvnmønster, så vi ødela i alle fall ikke noe ved å gjøre det på den måten!!!

Skrevet

Vi gjorde som Jippi74, helt suverent!!

Skrevet

Vi har kjøpt sprinkelseng som vi skal ha ved senga vår den første tida.

Regner med å bruke en voksendyne som sprinkelbeskytter den første tiden slik at senga også blir lunere.

Har kjøpt en seng som den ene siden kan løftes litt ned, slik at det ikke blir så høyt å løfte over kanten om natta :)

Om babyn ikke vil sove i sprinkelsenga har vi en vugge som skal stå i stua som kan brukes også om natta om det blir nødvendig.

Tror det er veldig opp og ned på lufting i bagger på vogn. Har du en god bag er det sikkert ikke noe i veien for å bruke den. Er jordmor redd det blir klamt - husk på å lufte madrass ol ofte mens du bruker den som "døgnetrundtseng" bare.

Skrevet

Vi har sprinkelseng som står på barnerommet... men vi skal ha hun i vogge på vårt soverom første tiden :) Voggen har sprinkler på langsidene, så vi har kjøpt en god sengekant til å ha rundt.

Skrevet

Babyer finner stor trygghet i å ligge så trangt som mulig, det er det eneste de har erfaring med fra mors liv. Derfor elsker de også å bli båret i sjal og slynge osv.

Vi brukte vognbagen de første fire-fem månedene, og plasserte denne oppi sprinkelsenga som sto ved siden av vår seng, eller vi plasserte den bare mellom oss i dobbeltsenga om babyen var urolig. Nå har jeg bestilt ammemadrass, så da vil den bli brukt de første månedene, og så får vi sydd en hengevugge som brukes på dagtid i stua og på terrassen (venter junibarn). Har brukt korthåra økologisk saueskinn til storebror for ventilasjon og temperaturregulering. Med storebror så rulla vi også et stort helseteppe og la rundt hodet og kroppen hans for at det skulle bli enda trangere, og i en alder av to år liker han fortsatt å ligge trangt. Han er forresten blitt båret i bæretøy siden han var et halvt døgn gammel også, og er svært glad i dette fremdeles, særlig i sjal på ryggen til mamma, der har han fin utsikt og tar seg også en dupp av og til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...