Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva liker du med yrket ditt?

Hva slags lønn har du?

Er det ekstremt mye jobbing i sommerhalvåret (uforenlig med småbarnsliv)?

Vet du om andre utdanningsveier enn å gå 3 årig videregående skole?

Takker for svar!! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen er høygravid :-)
Skrevet

Hei=)

Jeg er utdannet gartner, men jobber ikke som det nå.

Liker: varierende arbeid, flere typer arbeidsmuligheter (veksthus, planteskole, hagesenter, botanisk hage, kommunen osv osv osv), muligheten til å få mye frisk luft og trim i arbeidstiden :-) Gode muligheter for å starte for seg selv, men det er en tøff bransje... Utdannelsen var kjekk og ikke så kjempevanskelig, men man må jo innom alle felt (jeg var ikke så glad i frukt og bær-delen)

Liker ikke: Dårlig lønn, vanskelig å få jobb, spesielt hvis man bor på vestlandet og i nord... Øst og sør har flere arbeidsplasser.

Tarifflønn for nyutdannede gartnere ligger vel på rundt 121 kroner timen, og det blir ikke så veldig mye bedre heller...

I norge er eneste måten å få gartnerutdannelse å ta 3-årig skole. Det er ikke så mange skoler som tilbyr denne utdannelsen heller. De mest kjente i den sørlige delen av norge er Gjennestad (utenfor tønsberg) og hjeltnes (hardanger). Jeg har gått på begge, og trivdes best på gjennestad. Her får man mye opplæring i prydplantedelen, mens hjeltnes fokuserer mer på frukt og grønt.

Bare spør om du lurer på noe mer=)

Skrevet

PS: min bror har også gått på Gjennestad gartnerskole,og stortrives :-))

Skrevet

Kanskje jeg vet hvem han er, hehe=)

Skrevet

mulig :-)) han er 31 år nå i år,men gikk der vel for ca 12 år siden,eller noe sånn.er i fra telemark,og hvis du vet hvor jeg bor nå,så bor han også her...hehe...

(tror jeg har sagt noen ganger hvor jeg bor,serru)

Skrevet

Han kjenner garantert min tante ihvertfall, for hun gikk der for ca 13-14 år siden, og jobbet der i noen år etterpå=) Det er vel 5 år siden jeg gikk på gjennestad da... Men det er godt mulig jeg vet hvem han er uansett=)

Skrevet

det gjør han helt sikkert.han kjenner veldig godt han som har vært framme i tv,når det har vært noe plantegreier, er det grønn glede tro på nrk?

og de hadde det moro,det kullet der,for det var en gal,gal gjeng,noen av de har enda kontakt,selv om de er spredt for alle vinder.

jeg treffer noen av de i juli,da vi skal i bryllup til broren min,det blir koselig....

husker spesielt en,han heter det samme som kjendisen i dyreparken

:-))

Skrevet

Ja, Dag ja - han er en helt fantastisk mann! Tror han, sammen med en annen lærer på gjennestad, er de smarteste, snilleste og godeste mennene jeg kjenner (utenom min egen da!) Den fyren har virkelig gjort inntrykk på meg med livsvisdommen sin=)

Ja, det er sånn med gjennestadfolk, hehe, man blir veldig gal og veldig sammensveiset, spesielt om man bor på internatet=) Hehe, vi ommøblerte hele kantinen på natta, hadde det kjempegøy=P

Grattis med bryllupet til din bror da=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...