Trampe82 Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Hei jenter.. Jeg skal på ul kontroll imorgen på sykehuset og hadde håpet at de skulle måle nakkefold da.. Men så fikk jeg vite idag at det er for sent det, må gjøres ca senest i uke 11.... hem..... Da gikk jeg vist glipp av det da.. Husket ikke om det ble gjort da jeg gikk gravid for ca 3 år siden... Men jeg håper ellers de ser at alt er bra der inne og et lite mirakel vokser
Guttemamma75 Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 Måling av nakkefold er ikke rutine, mange går til privat ul og får det gjort men de som utfører ul har egentlig ikke lov til å se etter dette.. Det er kun om man har grunnlag at dette skal sjekkes - det kan f.eks være høy alder hos mor (alle over 38 får tilbud om dette), mor har barn fra tidligere med misdannelser eller f.eks fare for arvelige sykdommer.. Om man har grunn for å få dette sjekkes utføres det heller ikke hos hvem som helst - man skal henvises til et senter for fosterdiagnostikk - disse ligger i de største byene så vidt jeg vet... Om du er født i 82 er nok uansett sjansen for at noe er galt veldig liten, dette går nok helt fint!!
Elvegris Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 Det stemmer at nakkefold vanligvis måles tidligere enn under ordinær ultralyd. Egentlig skal nakkefold kun måles på sykehus som er godkjente for å drive fosterdiagnostikk - det er bare syv eller åtte sykehus i landet som har en slik godkjenning (blant annet Ullevål og Rikshospitalet). Så selv om man har en tidlig ultralyd på sykehus eller hos privat gynekolog er det ikke vanlig å måle nakkefold (selv om jeg vet at noen gjør det likevel). I Danmark derimot får alle gravide tilbud om tidlig ultralyd og nakkefoldscanning. Lykke til med ordinær ultralyd - det blir sikkert moro!
Mamma_til_isabella Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Veldig mange private måler det.Det kan måles mellom uke 11 og 13. I uke 18 er det for sent....Men husk at sjansen er så minimal for at noe er galt:)
Trampe82 Skrevet 11. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 11. mai 2009 Jeg er ikke bekymret- og det er nok alt bra med den lille.. Men alle mine venner-familemedlem som har fått barn som har vært på kontroll før uke 12 har fått undersøkt nakkefolden, uten at de har spurt.. derfor lurte jeg kanskje på om dette har blitt nytt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå