lille je Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 Hmmm... Innbiller meg at man regner 250 g rent kjøtt pr person, så det kan kanskje bli LITT knapt?
Gjest Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 ifølge matprat er det "vanlig" å beregne 200-250 gr kjøtt pr. person når det er kjøtt med lite ben. Du har 225 g pr person, så om dere ikke er særlig storspiste og har nok med godt tilbehør vil jeg tro det holder akkurat.
Gjest Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 forresten, stek er vel uten ben, og da er det visst vanlig med 150-200 gr (hvilket jeg synes høres lite ut.)
snuppedupp Skrevet 11. mai 2009 #5 Skrevet 11. mai 2009 Det holder akkurat hvis dere ikke er noen storspisere. Stekene har det med å "krympe" under steking så jeg regner alltid med 250 - 300 gr pr person men da har jeg alltid rester. Bruk mye grønnsaker så går dette bra.
Gjest mphs Skrevet 11. mai 2009 #6 Skrevet 11. mai 2009 Er den rå slik at du skal steke den selv, eller er den ferdig stekt? Om den er rå har den ett stekesvinn på ca. 12 % Skulle vel bli akkurat nok om det ikke er noen storspisere. Jeg ville skjært den opp og lagt opp på talerken før servering om jeg var i tvil.
Nina76. Skrevet 11. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 11. mai 2009 Steken ar rå og 900 gram stor. Ikke ben i en entrecote-stek nei. Jeg er ikke så storspist, og ikke hun andre dama heller. Gutta er mer sånner "spiser til det er tomt"-gutter. Nesten uansett hvor mye mat det er. hehe Jeg tenker å ha foccachia (hvordan skrev man det igjen nå??) med balsamico å dyppe det i til forrett (høres kanskje sært ut, men det er kjempegodt!!). Til steka skal vi ha masse stekt sopp i creme fresh, ovnsbakte grønnsaker i mengder og hjemmelaget potetmos. Nystekte brownies til dessert. Holder det tror dere? Steka er jo bare 900 gram, men jeg har entrecote i skiver i frysern jeg kan tine og spe på med?? Hva tror dere??
Gjest mphs Skrevet 11. mai 2009 #8 Skrevet 11. mai 2009 Det skulle holde da. Høres veldig godt ut. Dere får kose dere.
*Little Miss Sunshine* Skrevet 11. mai 2009 #9 Skrevet 11. mai 2009 Fra min kusine, som er kokk, fikk jeg engang besked på å beregne 175g kjøtt pr. person, og dengang hadde vi ganske mye tilovers. (Var navnefest og vi hadde forskjellige salater, potetsalad og brød til, og kaker med is til dessert) Så jeg tror at det holder, især når dere også skal ha forret, masse tilbehør og dessert
Nina76. Skrevet 11. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 11. mai 2009 Ok. Satser på det da. Tusen takk damer. Men siden dere virker til å ha litt peiling, hvor lang tid vil dere estimere at steken skal stå i ovnen? 900 gram, det passer vel greit med 175 grader og knappe to timer da? Følger jo med på steketermometer selvsagt, men for å estimere når klokka jeg skal sette den inn i ovnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå