Gå til innhold

Når fikk barna deres hull i ørene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på snart 4 år ønsker seg hull i ørene, men jeg har litt lyst å vente til hun skal begynne på skolen, men jeg har også lyst å gjøre det i sommer....

Hmm....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gjør det når du føler det er riktig=)

ditt og barnets valg=)

Jeg fikk såå mye pes for spm mitt her inne så jeg håper du får bedre og hyggeligere svar=)

Skrevet

Jeg innlegget ditt, du ble jo nærmest angrepet, helt unødvendig syns nå jeg.

Skrevet

ja syns jeg og=)

kunne svart voksent og på en helt annen måte om de føler det negativt. men men..

Skrevet

Jenta mi blir 3år nå og ho har lytst på det nå...... Eg har sagt at ho skal få det når ho sluttar med bleie så da gjenstår det å sjå når ho gjer det.........

Eg syns folk skal få lov til å gjera som dei vil med ungane sine, samtidig så falt meg ikkje inn å gjera det på dattera mi når ho var 6mnd, det syns eg er for tidlig, men eg skal ikkje legge meg borit kva andre gjer.

Mannen min syns at jenta her er for liten.....me får sjå, der trur eg faktisk eg har veto rett hvis ho sluttar med bleie!!!

Skrevet

jenta min fikk når ho var 7 1/2. det var nå rett før jul.

har ikke vært tema her før.

Skrevet

Min 5-åring har ikke, men får hvis hun spør. Jeg synes det skal være gamle nok til å forstå litt om hva det dreier seg om. En 4-åring hadde jeg sikkert sagt ja til hvis hun ville veldig over lengre tid og det ikke var et spontant ønske.

Skrevet

Mi eldste fikk det i fjor da hun var 5 år. Da var hun klar for det. Jeg har aldri hatt noe ønske om at hun skulle få det. Hennes valg alene.

Hun minste som er 4 år, får det nok snart tenker jeg. Hun ville ta når storesøster tok, men fikk overtalt til å vente litt. Men nå tror jeg ikke det går ann å vente lenger. Blir mer og mer mas for hver dag som går nå, for vi fant noen ørebobber som var hennes i helga. (som jeg hadde glemt hun fikk til 1års dagen) Så nå må jeg nok bare bli med en dag tenker jeg. Hun virker veldig klar for det.

Skrevet

Til Salat! Jenta mi har ønska seg det lenge, så eg har sagt til ho, ja det kan du få, da må me stikke høl i øre ditt og setta inn pynten. Nei da skulle ho ikkje ha for ho skulle ikkje stikke!!!

Så her for nokon mnd sida så sa ho det enda ein gong og eg svar som vanlig og da svara ho meg "ja mamma, stikke i øra til pynten!" Så nå er ho veldig klar for det, her heime i hverfall så få me sjå når ho sluttar med bleie om det blir noko når me kjem til frisøren.... Eg skal ikkje tvinge ho til det hvis ho nektar da.

Skrevet

Når jeg satt til frisøren i helga, kom det to jenter på ca 4 år (tvillinger) som fikk hull i ørene. Det gikk veldig bra og det var så morsomt å se stoltheten lyse av de etterpå. De hadde gjort ett eller annet for å fortjene det, men jeg vet ikke hva det var da jeg bare var tilskuer til det hele når hele familien troppet opp med de to forventningsfulle og spente jentene. Jeg har en datter på 2 år selv, og jeg har alltid sagt at det ikke blir aktuellt med hull i ørene før hun skal begynne på skolen. Men etter å ha sett de to jentene i helga, kan det nok hende at jeg ikke er like streng med å vente så lenge. Kanskje jeg skal gjøre som overnevnte her og la det bli premie for å slutte med bleie eller smokken.

Skrevet

Jenta mi fikk noen uker før 3års dagen.

Da hadde hun masa et helt år.Vi sa også hun skulle få når hun sluttet med bleien.

Gått helt fint! Hun er nå snart 7 år.

Skrevet

Egentlig hadde vi en regel om at eldstejenta skulle få hull i ørene når hun ble 10 år. Hun er nå 13 år og ønsker IKKE hull i ørene. Nr. to fikk da hun var 8 år siden hun argumenterte for at det ikke var noe vits i å vente så lenge som storesøster, siden hun ikke vil allikevel... :-)

Skrevet

Nå har ikke ungene her hull i ørene ennå, så jeg burde egentlig ikke svare:)

Jeg synes ikke barna bør få hull i ørene så tidlig. Det er søtt og fint, ja. og jeg skjønner godt at jentene ønsker seg det. Men denne bestemmelsen bør ikke barna få ta. Hull i ørene handler om mer enn bare hullet. Det handler om faren for at dobben setter seg fast i luer og skjerf. Eller om modenten i forhold til å forstå at man ikke pirker på doben med skitne hender da det kan føre til infeksjon, Eller tålmodligheten til å rense hullet hver eneste dag osv osv osv.

Personlig tror jeg ikke jenter på 3-4 år engang skjønner ordet infeksjon og langt mindre hva det innebærer. Derfor ville ikke jeg tatt risikoen, og mine barn får derfor ike hull i ørene ennå.

Skrevet

Jenta mi fikk hull i ørene for 3 uker siden og hun elsker å vise frem ørepynten sin til alle hun møter. :)

Hun blir 3 år i september

Skrevet

Datteren min bli 4 sent i år, og hun har ikke. Hun har flere veninner som har, men hun vil ikke ha selv. Så foreløpig har det ikke vært et stort tema her. Om hun vil ha senere skal hun få det.

Skrevet

Når hun var 6 år, hvilket viste seg å være alt for tidlig. Fikk betennelse og greier, måtte bare la de gro igjen. Fikk nye når hun var ca 10,5 år. har heldigvis gått fint. Kommer til å vente til yngste er minst 10 år før hun får hull, man lærer jo litt etterhvert. ;o)

Skrevet

Tullene skal få når de selv ønsker. Om det er når hun er 4 så er det helt greit for meg. Men da skal det være 2 frisører som tar begge ørene på 1 2 3 =0) så hun får i begge =0)

Skrevet

Mine får ikke hull i ørene før de tar det selv, etter fylte 16 år... (jeg har gutter)

Men jeg kan jo få en jente en gang og da får hun hull i ørene tidligst ved skolestart! Jeg fikk når jeg var 10 år, for da mente mamma at jeg var stor nok til å ta vare på de nye hullene og rensing av de selv. Hun hjalp ikke til i det hele tatt og det synes jeg er en greit regel!

Skrevet

Fikk når hun var litt over 4 år, og alt gikk bra. Snakket mye med henne om at det kom til å gjøre litt vondt og at de måtte renses hver dag. Ikke noe problem og nå er hun 7 og sier selv hun er glad for at hun fikk dem når hun var liten (for nå kan hun bruke "juggel")

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...