Gå til innhold

Kaker og kaffe på 17.mai..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har invitert til kaker og kaffe på bursdagen til min samboer (17.mai), selvom termin er noen dager etterpå.. Det er første gang vi har mulighet til dette, når vi endelig har stor plass å bo på. Det blir nesten hele familien hans + min mor og bror

Hans far og samboer har planer om å dra til samboerens familie på 17.! ÅÅÅ jeg er SÅ trist på min kjæres veiene, aldri skal han få feire bursdagen sin på dagen med hele familien, de tar det så lite høytidelig at han har bursdag, det er bare "17.mai" som står i hodet på folk! Det er alltid "ja vi feirer deg til helgen, du får gaven din da" osv.. T.o.m tanten og onkelen kjører 2timer for å komme til oss i år fordi vi skal ha BURSDAGSFEIRING isteden..

Dere med termin rundt 17. mai eller 24.desember.... Be om å få stoppet fødselen om den setter igang de datoene!!! :P Unner ingen å bli satt til side på sin egen bursdag! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller hvertfall syng bursdagssangen før barnet dersom de har bursdag på sånne dager.. å ikke utsett bursdagen til en annen dag..

HI

Skrevet

Når man er voksen bør det ikke bety så fryktelig mye om man får feiret bursdagen på selve dagen, eller om man utsetter det en dag eller to.

Jeg vil heller si at jeg ville syntes det var litt urettferdig om noen i familien hadde bursdag på 17.mai, og det da var obligatorisk at vi kom til dem hvert år. Da ville vi aldri fått mulighet til å feire 17.mai på vår egen måte, invitere dem vi selv vil osv. Når man har bursdag på en stor merkedag bør man kanskje la merkedagen bli merkedag, og heller feire bursdag på forskudd eller etterskudd. I hvert fall ikke forvente at alle vil stille til bursdag hvert år.

Forstår dog at det er litt spesielt nå med nytt hus og alt.

Skrevet

Dette har vært i hele oppveksten hans, at det alltid skal feiren en annen dag. Dette har gjort til at han virkelig hater å ha bursdag på 17.mai.

Han blir 25år, å er "nettopp" blitt voksen, og når vi inviterer for første gang så synes jeg det er passlig at foreldrene stiller opp siden det er hans bursdag (som de aldri har feiret på dagnen hans). De skal også bli besteforeldre for første gang..

Det jeg også er litt lei meg for er at hans far alltid prioriterer samboers familie.

Men er helt enig med deg, når man er voksen å inviterer år etter år så kan en merkedag være merkedag. Men èn gang kan vel ikke være så ille å stille opp??

HL

Skrevet

He he he, kjenner til det:-) Søsteren min har også bursdag på 17.mai.

Men det er nå engang sånn at det er Norges nasjonaldag, og da kommer nok bursdagsbarn i bakgrunn, siden "hele Norge" har bursdag den dagen.

Alle sier jo gratulerer med dagen til hverandre. Og personlig tror jeg at de som er født på 17. mai innfinner seg med det etterhvert.

For noen er 17.mai en viktig dag, for andre er bursdag en viktig dag, sånn er det bare.

Selv om jeg nå i voksen alder ikke kunne brydd meg mindre om min egen bursdag.

Og det vet jeg at søsteren min tenker om sin bursdag nå. Det var verre for henne og aldri kunne ha barneselskap på dagen. Enn om noen ikke prioriterer henne nå.

Skrevet

Det er ille at han aldri har blitt feiret på dagen sin. Er du sikker på at foreldrene ikke har gjort det av omsorg? Kan jo være kjipt å skulle feire dagen sin når alle andre feirer noe annet. Ved å feire dagen før får han både bursdagsfeiring og 17.mai-feiring. Blir kanskje rart å feire begge deler samtidig, spesielt hvis man har andre barn i tillegg. Kan kanskje føles urettferdig for barnet som har bursdag 17.mai at noe helt annet feires samtidig som bursdagen feires, mens søsken får en helt egen bursdagsfeiring.

Men hvis han har forklart dette til foreldrene bør de jo stille opp for en gangs skyld. Jeg er ikke veldig bursdagsmenneske, på min side av familien feirer vi bare runde dager etter at bursdagsbarnet har passert 18.

Skrevet

Jeg har vært med fyren i 8år nå... foreldrene pleier å "glemme" han oppi alt 17.mai styret. Så sier de dagen før, "oi, har nesten glemt at du har bursdag i morgen, vil dere komme hit på kake til helgen?"

17.mai er også "barnas dag", så siden alle er voksen å alle barna har blitt store er det vel på høy tid å kunne feire en bursdag isteden. Dessuten er de ikke invitert før kl 5. så de kan dra til by'n å gjøre hva de vil før det ;)

HI

Skrevet

I min fammilie flytter vi bestandig feiringen til en dag som passer, oftest til nærmeste lørdag. Det gjelder for alle.

Jeg unner ingen å gå glipp av en 17. mai eller julaften. Da er det enklere å flytte fødselsdagsfeiringen.

Skrevet

13.26: Så når din sønn eller datter har fått seg egen familie å inviterer for første gang på kaker og kaffe utpå dagen på 17.mai/bursdag, så prioriterer du heller noen du har vært hos år etter år?

HI

Skrevet

Nå er det slik at barn blir født når det passer dem og ikke når det passer å feire bursdagen. Så det vil alltid være noen datoer som er kjipe å ha bursdag på.

At han ikke feiret bursdag på 17 mai når han var barn, kan jo være av hensyn til han selv. Ser du for deg barnebursdag på 17 mai og ingen kan komme?

Ser du også for deg at "alle" i familien må alltid komme til dere på 17 mai, kun fordi samboeren din har bursdag på den dagen?

Hvis du snur det litt, ville du alltid ha dratt til din familie/svigerfamilie på 17 mai eller julaften, kun fordi det var noen som hadde burdag den dagen? Kansje du ville ha gjort noe annet den dagen og ikke alltid ha tilpasset deg familien?

Nå er han voksen og du og han kan flytte feiringen til en annen dag, eller feire på 17 mai, uten å lage noe oppstyr av det. Men du vil oppdage at det alikavell ikke vil passe for alle i familien uansett hvilken dato du setter.

Skrevet

"Ser du også for deg at "alle" i familien må alltid komme til dere på 17 mai, kun fordi samboeren din har bursdag på den dagen?"

Svaret er NEI, men som jeg sier, første gang vi inviterer, å det passer ikke å invitere helgen etter da termin er rett etter 17.mai.

Er det for mye å be om å feire han ÈN gang med familien til stede? På kaffe som ikke skal vare mer enn en 1.5-2t utpå dagen?

Nei , det er nok bare jeg som er så glad i han at jeg synes han fortjener en liiiiten bursdagsfeiring for en gang skyld på sin bursdag. Kaker og kaffe skal vel alle ha den dagen uansett? eller?

HI

Skrevet

man kan ikke regne med at alle skal stille opp uansett hvems bursdag det er og hvilken dag det er.

mine barn feires av oss på selve dagen men vi har familieselskap den nermeste helgen.

foreldrene hans har nok feiret dagen hans litt på selve dagen men å invitere til et fødselsdagselskap på 17 mai er nok vanskelig da andre altid har andre planer.

da er det noe man omtrent må avtale med hver enkelt omtrent et år før for ofte gjør man jop avtaler om neste syttende mai på syttende mai.

mannen din er voksen og har vært voksen nok isåpass mange år at dette ikke burde ha noen innvirkning at noen ikke kommer så lenge andre faktisk gjør det.

det at hans far prioriterer familien til sin samboer før han i andre saker også bør han jo snakke med pappaen om og fortelle at han føler det slik at hans far faktisk får vite om dette. han tenkernok ikke sånn på det. sønnen hans er voksen. og han har en samboer som antageligvis krever at han stiller opp og så lenge han da ikke vet at sønnen ikke syntes det er greitvil han tro det er greit og derfor følge samboeren. det er ganske så vanlig faktisk.

Skrevet

Har du spurt samboeren din hva han føler og vil?

Ikke sikkert at alle skal ha kaffe og kaker uansett den dagen. Jeg skal f.eks på kaffe og kaker 16 mai, siden den dagen passer bedre, for på 17 mai er dagen full med barnas ting, korps fra tidlig morran til langt ut på dagen og dugand på skolen på ettermiddagen. Det er nesten slik at 18 mai må være fridag for å komme seg etter en laaaang 17mai.

Skrevet

Jeg har selv termin 24.mai og er passelig engstelig for at babyen skal komme på 17.mai i stedet, nettopp pga som du sier i innlegget ditt. Som voksen har det sikkert ikke sååå mye å si hvilken dato man har bursdag på, men som barn er det viktigere.

Og jeg synes faktisk at familien hans burde prioritert bursdagen til din samboer i år, pga det er 25 års dagen hans, de er invitert for en gangs skyld (er jo ikke noe dere feirer hvert år), du har termin rett etter og det hele tar 2 timer på ettermiddagen.... Dere ber ikke om oppmerksomheten hele 17. mai, hvorfor kan de ikke kombinere både feiring av sønn og nasjonaldagen??

Dette betyr tydeligvis noe for samboeren din også, og det burde i alle fall veie en del når de gjør opp status for hvordan de skal feire 17.mai akkurat i år.

Jeg hadde selvfølgelig stilt opp på et ettermiddagsselskap på 17.mai, i alle fall om det er nær familie. Er bare ekstra koselig det, får jo en litt forlenget 17. mai feiring :) Og ikke alle bursdager man får feire i bunad og finstas :))

Skrevet

Jeg har ikke lest alle innleggene her, men ser helt klart poenget til HI. Jeg har selv bursdag på 17 mail, men i mitt tilfellet har mine foreldre alltid prioritert meg fremfor "normal" 17 mai-feiring. Vi er alltid på middag hos dem ( når jeg var yngre kom jeg til frokost, og feiret med venner på kvelden), og har aldri blitt glemt av noen.

Vi har aldri invitert noen andre enn min bror, og han også har vært flink til å prioritere søsteren :-)

Jeg har hele tiden synes det er helt supert å ha bursdag på denne dagen! Den er alltid litt mer spesiell på en måte. Men nå vet jeg heller ikke om noe annet :-)

Jeg føler med deg og samboeren din, og synes faren hans prioriterer helt feil denne gangen. Som du sier, det er første gang dere inviterer, og du har snart termin. Det må da kunne gå an for disse menneskene å la sønnen komme foran for en gangs skyld? Det er faktisk stas for noen å ha bursdag, uansett hvor gamle man er!

Skrevet

Nå ble jeg glad :) :) De to siste innleggene varmet mitt hjerte! Hadde tenkt til å gi opp å lese videre på mitt eget innlegg denne gangen, virket ikke som noen forstod situasjonen.. Ble veldig glad når jeg faktisk gikk inn å så hva dere hadde svart :)

14:39: Kommer babyen på 17.mai skal h*n vokse opp sånn du har hatt det! Man skal ikke bli glemt selvom man har bursdag på en spesiell merkedag.

Ha en super 17.mai folkens :)

HI

Skrevet

Heelt enig med MinnieMe! Og enig med deg HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...