Gå til innhold

jenta mi er 15 mnd og veier over 13 kg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det mye? hun er veldig høy og da, men har begynt å få kommentarer av andre, litt sånne diskre hint.. Jeg synes hun er perfekt, men er det andre her med store barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hva som er "normalt" , men min gutt på 3 år veier 15kg.

Skrevet

Min er 11 måneder og veier litt over 11kg, så han er jo større.. Får endel kommentarer jeg også, og det sårer faktisk.. Noen barn er store, andre er små. Jeg syns han er helt perfekt. Elsker alt ved han, og jeg syns han er helt nydelig!!!!! Det er helt sikkert jenta di også :)

Skrevet

Jeg har en på snart 11 mnd som er litt over 11 kg,og ei på 2 år og 4 mnd som veier 14 kg,så alt er vel relativt.

Skrevet

Her er hun 4,5 år og 15,5 kg.

Men de siste årene har hun lagt på seg 1 kg i året.

Tror nok vekten stangerer litt på jenten din, så vokser hun i høyden.

Tror ikke du skal bekymre deg :)

Skrevet

Jenta mi på 5.5mnd veier 8.3kg... jaja=) hehe=)

syns de er gode når de er runde jeg=) og da har de ekstra å gå på om de er syke..

Jenta mi er verdens nydeligste jente og kan tenke meg du syns/føler det samme om tulla di=)

ikke tenk på hva alle andre sier..

Skrevet

Skal vi se....gutten min var 12kg da han var ett år. Ikke veldig høy, gjennomsnittlig. Var vel oppunder 80cm lang, mener jeg. Vi fikk beskjed om at vi måtte passe på så han ikke fortsatte å legge mye på seg, da han lå helt ytterst i vekt/høyde-kurven.

Nå er han tre år, og fremdeles stor. Ikke overvektig, men lubben. Det er likevel ikke så enkelt, han er typen som elsker å spise skiver, og det er grenser for hvor mye vi kan forvente at barnehagen skal passe på når barna får forsyne seg selv i bhg.

Jeg er avslappet, fordi jeg ser at gutten ikke har problemer med å klatre, løpe sykle, hoppe med samlede ben.Og det er ikke noe problem med klesstørrelser o.l, eneste er vel bunad, som blir vel trangt til ham.

Skrevet

Kommer jo helt an på lengden, det...

Sjekk percentilkjemaene her:

http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php

Velg det nederste skjemaet, det som heter vekt/lengde.

For å si det sånn har jeg en laaang unge. Hadde jeg bare sett på vektkurven for alderen (vekt/alder) ville hun vært overvektig, altså over den øverste percentilen. Nå jeg ser på vekt i forhold til lengde ligger hun akkurat på gjennomsnittet.

MEN!

Det viktigste er jo hva ungen din spiser, og om hun er fysisk aktiv, glad og fornøyd. Spiser hun mye fett og sukker er det jo lurt å kutte på dette sånn uansett, ikke bare av vektgrunner, men for generell helsegevinst.

Spiser hun sunt og variert og er fysisk aktiv og fornøyd, ville jeg lagt fra meg alle bekymringer og bare kost med med jenta mi. De vokser i rykk og napp, sånn er det bare.

:-)

Skrevet

Mine har vært 12 kg ved 12 mnd, og jeg har aldri fått kommentarer på det. De er slanke barn:)

HS lurte til og med på hvor ene barnet hadde gjort av de kiloene, for vekten samsvarte ikke med det hun så av barnet:)

Skrevet

oi det var stort. vi har en hvor jeg jobber som er 1 år og veier 13 kg.

Han er tjukk og det finnes ikke sjarmerende lenger.

Barn skal være gode og runde, men tjukke? Nei takk!

Gutten min på 3 år er 14 kg!

Skrevet

hmmhmm barnet mitt er 13 mnd og veier 14,, hun er 78 lang og kraftig. bruker 1,5 år til 2 år i klær.

En stor men sunn jente.

vi skal foresten be om utredning om det er noe galt.

Skrevet

Gutten min er 2 år og veier trolig mellom 11 og 12 kilo. (Han var 10,9 kg da vi veide sist for 2 mnd siden.)

Han er slank, og jeg så gjerne at han spiste mer, men jeg foretrekker ærlig talt at han ser ut slik han er nå, fremfor å ha en dundre til unge. IKKE av estetiske hensyn, men helsemessige.

Hvis kroppen danner menge fettceller som barn, blir man lettere plaget med overvekt som voksen også. Fettceller forsvinner aldri, selv om de kan bli "tømt" dersom man går ned i vekt. Og da selvfølgelig med økt risiko for helseproblemer som diabetes, hjerte- og karsykdommer, muskel/leddsmerter osv. Og hvis hun er overvektig når hun kommer i tenårene, er hun mer utsatt for å få spiseforstyrrelser.

Hvis folk har begynt å hinte til deg, synes jeg du kan vurdere å ta det til deg. De ville neppe gjort det om de syntes hun så sunn ut, for det er vanskelig å si sånt til folk. Selvfølgelig synes du ungen din ser perfekt ut, det er jo jobben din, og akkurat slik som det skal være:-) Men prøv å se henne med andres øyne, om de kanskje kan ha litt rett. Om du mener de tar feil, må du selvfølgelig holde på ditt! Eventuelt spør helsesøster hva hun mener.

Kanskje du kan legge om kostholdet hennes litt, f.eks gi barnet kokt gulrot istedet for yogurt (inneholder mye sukker) osv?

Skrevet

Datteren min er 12 mnd og veier litt over 8 kg...så vet ikke jeg. Hun er i følge helsesøster normal.

Skrevet

Ikke noe å bry seg om hva andre mener og syns om ditt barn. Hun er som hun er, perfekt:-)

Min gutt var "så" tung når han var rundt 15 mnd og i dag er han 3,5 år og har "bare" lagt på seg 2 kilo og er i dag 15 kg.

Så ikke sikkert hun legger på seg mange kilo de nærmeste årene. Avent de nærmeste årene og se hva som skjer.

P.s det er godt å ha litt ekstra når den ene sykdommen etter den andre kommer. Da har hun litt å gå på:-)

Skrevet

Min gutt har alltid vært litt "stor" for alderen! Når han var 3 måneder veide han 8,3 kg, så ja han var god og rundt i kantene når han var baby. Nå er han snart 16 måneder og er nok fremdeles rund i kantene. Tipper han veier rundt 13-14 kg nå. Jeg syns at han er helt hærlig og værdens deilligste og søteste lille guttemann;) Driter i om helsesøster kommer med kommentarer om at han ligger i "øverste" vekt kurve så hun så fint kaller det. Han er frisk som en fisk og en særdeles blid liten gutt og det er søren meg det viktigste!!!!!

Skrevet

Da minsten var 11 1/2 mnd var han 13200g og 81cm, og da han var 12 1/2 mnd var han 14,5 kg og 82 cm. Vekta hans passet helt utmerket til høyden.

Skrevet

Gutten vår lå langt over snittet i vekt hele det første halvannet året. Han veide vel 14,5 da han var året. Siden har han bare strukket seg i lengden og er i dag 3 år og har samme vekt. Nå er han passe høy og passe slank :o)

Noen vokser raskt i starten og så jevner det seg ut. Ingen grunn til bekymring!

Skrevet

Og gutten min på halvanne veier i underkant av 9 kilo. Noen barn ligger over vektkurven, og noen under. Så lenge de spiser sunt og sammensatt, er det det viktigste. Store eller små, de er alle perfekte:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...