Gå til innhold

Søke om permisjon til NAV?


SunnivaK

Anbefalte innlegg

Har dere søkt om permisjon til NAV, folkens? Føler at det begynner å nærme seg nå, og da er det vel snart på tide?

 

Jeg har ikke søkt, men har tenkt å ta 54 uker. Termin er 12.08.09

Jeg syns det er vanskelig å bestemme når pappaen skal ta sin permisjon, vi bestemmer jo sammen, så klart, men syns det er kjipt at vi må bestemme sånt allerede nå. Vi har jo ikke planlagt ferien i 2010 akkurat!

 

Hvordan skal dere gjøre det? Hva er den "beste løsningen" syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke søkt ennå, men jeg og samboer har bestemt hvordan vi skal legge opp permisjonen. Jeg har også termin 12.08:)

 

Vi skal ta ut 100% lønn, som altså blir 44 (46?) uker.

Jeg skal begynne på jobb igjen 1. mars, eller deromkring. Da har jeg vært hjemme i litt over et halvt år, og det tror jeg er nok for meg. Dessuten har jeg lyst at samboer skal få en solid dose pappaperm, han også. Gleder meg til å ha hjemmeværende husfar:)

Jeg har en jobb med en del ubunden arbeidstid, så jeg kan ha korte dager i begynnelsen for å få til amminga.

 

Permisjonen vår tar slutt en gang i mai, så vidt jeg husker, og da får vi prøve å ta ut litt avspasering og ta resten som permisjon uten lønn fram til sommerferien. Det er meningen at samboer skal være hjemme fra mars til ferien.

 

Tror dette blir en bra løsning for oss, men skjønner at det ikke nødvendigvis passer for alle.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bestemme pappaperm eller ferie nå. Bare send inn papirene så det er gjort. Det andre kan du komme tilbake til senere.

 

Husk også få terminbekreftelse hos legen din og legg ved dokumentasjon på lønna di og pappan sin (om dere har rett på penger begge to). Husk også å få arbeidsgiveren til å sende inn skjemaet for inntekten din (det må pappan også få sin til å gjøre).

 

Jeg holder på med å fylle ut nå som du kanskje skjønner.... Skal ha 100% lønn først og 2-3 ubetalte måneder etterpå. Lønner seg om man klarer å spare litt underveis. Satser på det:)

 

Når jeg snakka med NAV denne gangen ville de gjerne ha papirene senest 2 måneder før termin for at man skal være sikra å få utbetalt fra første måned. (Sist ville de helst ikke ha det før maks en måned før! Dette varierer sikkert rundt om).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sendt inn papirer ennå.Men skal gjøre det til uken:)

Vi venter med å sende når pappan skal ha sin permisjon og når jeg skal ha ferie fordi det kunne vi sende inn siden sa de:)

Må også vente med pappan sine lønnslipper da han skal bytte jobb.Men var ikke noe stress:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en samtale med min arb.giver for litt siden, og forsto det som om jeg fikk utbet. "lønn" fra de i perioden, og at jeg derfor ikke trengte bry meg med noen søknad etc - har jeg misforstått???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at en del arbeidsgivere betaler "lønn" som vanlig under permisjonen. Det fine med dette er at du slipper å være avhengig av NAVs utbetalinger, som kan være forsinket. Og det skjer ganske ofte... Men, du må fylle ut papirene for det, bare husk å kryss av for at arb.giver betaler på skjemaet. På den måten får arb.giver refundert en viss andel av det de betaler til deg (avh av lønn og bedriftens premisjonsordning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. anbefaler forøvrig å ta en titt i siste nummer av Dine Penger, de har en sak over flere sider angående fødselspermisjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...