LilleBjella Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Har fått med meg at du ga gutten din brød fra ca 6 mnd. alder, og at du hadde fått klarsignal av helsesøster? Må jeg få spørre hvordan du gjenomførte dette? Hva hadde du på skiven? Tok du av skorpene? Hva slags brød? Hvor store biter? Hadde gutten din fått tenner? Siden melk visstnok bare er tull, hadde det var fint å fått innført et fjerde måltid her i gården. Men skeptisk til tre måltider grøt, da jeg er redd han skal bli lei.
husmus &2 Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 Jeg henger meg på her. Men bare en liten ting siden du nevner potensielt tre grøtmåltid. Hva med TO middagsmåltider? Evt. et med grønnsaker og ett med et mer kaloririkt middagsmåltid? Nei? Hvorfor ikke? Jeg trodde ikke det var anbefalt å begynne med fire måltider før de er 8, 9 mnd (utrolig irriterende ikke å ha bindestrek). Veldig interessert i brødproblematikken.
Septemberprinsen Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 Jeg er riktignok ikke Temine, men kan kanskje hjelpe litt allikevel? Vi fikk klarsignal om å gi skive fra hs, siden han ikke ville ha noe mme lengre. På skiven har vi makrell i tomatsaus, sardiner, prim, leverpostei, smøreost, fruktpure (det bløter skiven godt, så den blir lettere å spise), og så smør da. Vi begynte med Juliusbrød, men syntes det var så tørt, så nå får han steinbakt brød. Det inneholder riktignok litt frø, men han liker nå bedre det brødet, så da får han det Fjernet skorpene, og gir ham litt vann mellom munnfullene slik at det blir letter å bløte opp for ham. Han har bare et par tenner, så han kan ikke tygge brødet, men bløter det mot ganen. Jeg bare river av små biter av brødet og gir ham. Vi startet med brød når han var 6,5 mnd. I begynnelsen tok brødmåltidet en god halvtime (for å spise en halv skive), men nå har han fått dreisen på det.
Høna08 Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Vi har såvidt begynt med innføring av brød. Smører på et tynt lag med leverpostei (den gule boksen fra Stabburet) og gir han i små små biter uten skorpe. Så "tygger" han litt med gommene før han svelger. Jeg valgte å begynne med brød fordi han virket sulten utover puppen og morgenen og som deg har jeg allerede oppe i to grøtmåltider og ville ikke gi et tredje. Nå han spiser godt med brød tenkte jeg å flytte det ene grøtmåltidet på morgenen og gi brød til lunsj. Er det virkelig anbefalt å vente til de er åtte mnd før man har fire måltider?? Hvorfor det? Jeg valgte å heller la poden styre det, og siden han virker sulten selv om han får tre måltider så har jeg altså begynt å innføre det fjerde selv om han bare er 6,5 mnd. Og han får t.o.m pupp før hvert måltid ;-)
LilleBjella Skrevet 11. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 11. mai 2009 Ja, alltid kjekt med flere brødeksperter. Husmus: I går gjorde vi det faktisk sånn. Ga et glass med grønnsaksmos i tolv, ett-tiden. Og middag litt senere. Men hadde vært kjekt med brød også. Er jo meningen han skal spise det snart. Og kan ikke vente i to, tre måneder med ett måltid til, så lenge han ikke drikker noe melk jo. Og bare fint om det tar lang tid, så har vi noe å aktivisere tjukken med. Kanskje gå til innkjøp av et deilig brød på Maxi i dag da...
<3 mine søte små<3 Skrevet 11. mai 2009 #6 Skrevet 11. mai 2009 Vi har en liten en på 6 mnd.. da vi var på kontroll, fikk vi bedskjed at han kunne begynne å prøve smake på skiver. og mat som vi spiser ( middag osv.. men før det er krydter/ saltet)
temine Skrevet 13. mai 2009 #7 Skrevet 13. mai 2009 Litt treg på svareren her, men har vært bortreist forståss. Du har jo fått god hjelp her, men svarer nå likevel. Snakka ikke med helsesøster før jeg ga brød, men da jeg allerede hadde introdusert gluten i grøt tenkte jeg som så at det ikke kunne skade. Og det gjør det jo ikke, for fikk klarsignal på etterskudd. Har "riktig" utdanning selv og til å avgjøre saken;) Ga bittesmå brødbiter med leverpostei på i starten. Hadde biten på fingeren og putta den inn. Økte størrelsen etterhvert, til jeg forsto at min knert gjerne tok større biter, og brydde seg ikke om det var hele korn i brødet heller. Så nå får han hjemmebakt brød med hele korn med smør og leverpostei på. Smøret for kalorienes del. Skal vel begynne med annet pålegg og, makrell i tomat (men det stinker sånn av både gutten og klærne etterpå), skinkeost, hvitost, prim, frukt/bær osv). Etter to uker med brødspising (begynte føktisk før han var 6 mnd) spiste han brødbitene selv. Det er stor stas, så nå vil han helst spise grøten selv og. Det er værre, så da får hn en skalk/skorpe eller ett knekkebrød å gnage på mens jeg stapper inn middag og grøt innimellom. Knertsisen har enda ikke en eneste tann, men jeg har sagt i 3 mnd at han holder på å få God sugeteknikk for å få i seg brødet. Noen unger tåler jo klumper bedre enn andre, så du får bare se an størrelsen på bitene. Enig ang grøt, blir litt mye med 3 slike måltider. Jeg gir frukt etter brødmåltidet, da blir han god og mett. Lykke til, om du ikke har begynt allerede:)
LilleBjella Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 13. mai 2009 Imponerende at du har giddet å skrolle deg såpass langt nedover og bakover etter en pause fra dib! Vi begynte med litt brød i går, og prøvde igjen i dag. I dag trodde jeg han svelget unna som bare det, til det mot slutten av måltidet kom ut en gedigen våg og vassen klump med brød. Hehe. Han hadde vel samlet det i kinnet som et ordentlig hamster. Men det er vel bare å smøre seg med tålmodighet. Tror han liker smaken, men syns det er litt ekkelt å svelge det. Men takk for svar! Har ikke lenger dårlig samvittighet:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå