Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Snuppa er 5 mnd om to uker. Hu er 9 kg, så har nok næring i melka, og på helsestasjonen sa de at jeg kunne trygt gi henne kun morsmelk til hun var 6 mnd. Men skal jeg gi henne smaksprøver på grøt snart eller vente med det å til hun blir 6 mnd? Hadde jo tenkt faren kunne ta litt av matinga så jeg fikk litt fri i sommer:o). Jeg vet ikke hvor lang til den tilvenninga pleier å ta jeg.....?
Tigerbabe Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 i starten når de begynner med fast føde, er det bare snakk om smaksprøver, den første gangen bare en teskje eller to:-) - det tar litt tid før de er oppe i full porsjon grøt. Amme først og introduser deretter litt grøt.Dette for å opprettholde produksjonen av melk. Med tanke på snart nattavenning, begynte jeg derfor med smaksprøver ved 5 mnd og 2 uker.Det tok ca 2 uker før hun var oppe i en LITEN porsjon grøt.
Lillepusen-78 Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 Vi begynte med litt smaksprøver på frukt da knerten vår var drøye 5,5 mnd, ellers bare morsmelk. Deretter smaksprøver på grøt. Vi brukte ca 10 dager fra første grøtsmak til full porsjon, så akkurat dette er nok veldig individuelt..... Gutten vår vokste også veldig bra kun på morsmelk, men begynte å bli interessert i det vi spiste. Vi syntes jo også det var moro å gi ham litt annet å smake på, da.... Han syntes definitivt det var stor stas med annet enn melk
Gjest Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Jeg fikk beskjed på helsestasjonen at det var anbefalt å fullamme til 6 mnd, ikke en smaksprøve før det var nødvendig... Hadde egentlig bestemt meg for det, siden vesla har lagt godt på seg hele veien og sovet hele natta. Etter å ha pratet med venninner og bekjente med eldre barn, fikk jeg inntrykk av at de som ventet til 6 mnd ofte hadde store problemer med å få i de annen mat enn mm da den tid kom. Så vi har såvidt startet med litt smaksprøver på grøt, banan og sviskepurè. Et par t-skjeer maks, og en ting hver dag. Nå har hun imidlertid begynt å våkne _hvertfall_ to ganger om natta for mat... så får se hvordan vi gjør det. Planen var å bruke en mnd til å trappe opp med, hun er 5 mnd og 1 uke nå. Men vi får se. Hvis hun fortsetter å våkne ørten ganger hver natt, trapper vi nok opp litt før:)) Og her er det stor stas med mat! Hun gaper og gaper:) Moro!
Sunnybeach4gull :) Skrevet 11. mai 2009 #5 Skrevet 11. mai 2009 D kommer ann på ungen din om kor lang tid d går fra smaksprøva til full porsjon :-) Min gutt har spist fast føde sia han 4 mnd, men først som 5 mnd gammel hadde d effekt på nattesøvn for da va han oppi full porsjon middag/kvelds. Nu som 6 mnd trenge han bare en mating rundt midnatt :-) E greit å gi smaksprøva, d e en helt anna teknikk å spise enn å drikke melk, å dn må læres:-)
MintCondition Skrevet 11. mai 2009 #6 Skrevet 11. mai 2009 Her begynte vi med smaksprøver på grøt da knerten var 4 mnd, grunnet liten vektoppgang, og var oppe i full porsjon etter en uke. Nå er han 4 1/2 mnd og vi har begynt å gi litt grøt til lunsj også Han spiser kveldsgrøt og pupp, og legges i 19-tida. Sover da til mellom 2 og 4 før han skal ha mat igjen.
*En rosa og en blå* Skrevet 11. mai 2009 #7 Skrevet 11. mai 2009 Vi brukte ca 3 mnd'er fra smaksprøve til snuppa var oppe i full porsjon... Så, veldig individuelt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå