Gå til innhold

kan de se down syndrome på ul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg trodde de kunne det pga en hudfold i nakken, men har hørt at dette ikke er tilfelle. noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan se indikasjon på Downs og andre kromosomfeil om man måler nakkefolden ca i uke 11-13. En for stor nakkefold betyr ikke nødvendigvis at noe er galt, men kan være det.

Leger har ikke lov til å sjekke dette med mindre det er noe som tilsier at du er i en risikogruppe. En del leger gjør det likevel.

Skrevet

Jeg vet ikke hva de ser det på, men Downs er visstnok lettest å påvise rundt uke 12 i svangerskapet, vanskeligere å se i uke 17-20 når vi pleier å ta UL. I Danmark har de innført UL i uke 12 for å kunne se dette, og det var veldig stor debatt om dette var etisk riktig ettersom man fremdeles kunne ta abort i uke 12. (og mange gjorde det etter at DOWNS var påvist.)

Skrevet

De kan vel ikke se direkte om Downs... Men om der er en av tre kromosomfeil, evt andre ting,- kan være tilfelle om nakkefolden er over så og så stor... Såvidt jeg har hørt kan man se dette på ul rundt uke 12-14-ish, mens det ikke kan sees på ordinær ul i uke 18....

Såvidt jeg har fått med meg ihvertfall...

Skrevet

Aha.... uke 11-12 i følge frøknene over :)

Skrevet

Spurte anngående dette da jeg var på UL i uke 18. For å kunne se det på nakkefold måtte UL bli tatt i uke 11-12. Men hun sa at det var en liten mulighet til å se det ved ordinær UL pga bevegelsene til barnet, størrelse på hjerte eller nyrer (husker ikke helt om det var hjerte eller nyre). Hvis de så noe som tegnet til at det var noe unormalt ved fosteret ville man få tilbud om fostervannsprøve. Men som hun sa så var det lettere å kunne se ved måling av nakkefold i uke 11-12.

Skrevet

Sikkert riktig det damen sa,,,jeg fikk time til ultralyd i uke tolv pga to aborter på rad. han sa nakkefolden så grei ut,så regnet med han målte den. gikk ut derfra med en lettelses sukk. men da jeg kom på ultralyd nå i uke nitten viste det seg på denne ordinære ultralyden at nakkefolden var på 6,5mm!!! så det er aldri sikkert å vite. jeg har tatt fostervannsprøve for det var flere tydelige tegn på downs. har fått svar på at det ikke er downs,men må vente tre uker for å få avklart hva det er..

ville bare skrive det,at ultralyder ikke alltid er så sikre i uke tolv slik som vi hele tiden hører...jeg var selv overbevist om at når alt var så fint i uke tolv så hadde jeg ingenting å bekymre meg for

Skrevet

De kan ikke se at det er Down syndrom, men noen "trekk" ved fosteret er vanligere for foster med Down. Dette er bl.a. tykk nakkefold og lite utviklet/manglende neseben (sikkert flere for de som er eksperter). Om de finner dette, blir man tilbudt fostervannsprøve eller morkakeprøve dersom man ønsker.

Skrevet

Når er man i risikogruppe?? Vet at eldre førstegangsfødene er, men det finnes jo barn av yngre par som har det? Har det noe å si at man har det i familien?

Skrevet

Med risikogruppe tror jeg de kalkulerer med:alder tidliger barn med sykdom,sykdom hos foreldrene,medisinbruk o.l

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...