Gå til innhold

Bade-diskusjon med sambo..noen som kan hjelpe??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som regel bader vi mini på 3 mnd hver 2. til hver 3. dag. Til nå har vi brukt noen dråper babyolje i vannet, noen ganger ikke noe.

Vi har vasket håret hennes med shampo noen ganger, men ikke hver gang hun bader.

Problemet er nå at sambo syns vi skal bruke såpe i badevannet, mens jeg er litt skeptisk på om det egentlig er nødvendig. Dersom vi skal bruke såpe, sier jeg at da må hun skylles etterpå. Og jeg er ikke så lysten på å spyle henne med dusjen slik han vil (temperaturen kan jo svinge uten at vi stiller på den), men mener at vi da bør ha en bolle rent vann klar til etter badet.

Høres sikkert ut som et dustete "problem", men han er så utrolig til å kverulere på sånne småting...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri brukt såpe på mi 9 mnd gammel datter, kun litt olje i badevannet av og til. Såpe tørker ut huden, slike småttiser er jo hverken svette eller skitne og trenger ikke såpe.

Skrevet

Jeg mener at en på 3 mnd ikke trenger såpe i badevannet. Det kan jo tørke ut huden, og når de er så små er de jo ikke veldig møkkete akkurat (bortsett fra i nedfallsområdet til bæsjen, men regner med dere tar det utenom :-) ) Jeg syns olje eller ikke noe høres bra ut!

Skrevet

Jeg er snart 35 og bruker fortsatt babyolje ;o)

Hverken 6, 5 eller 1 åringen bruker såpe her i huset.

Men litt shampo blir det med tiden.

Skrevet

Trenger ikke såpe, og bør ikke bruke såpe.

Skrevet

babyhud er tynn og ømfindtelig, og det skal ikke brukes såpe, da den er uttørrende. det finnes vakseprodukter for babyer som ikke inneholder såpe. men for en sån liten baby er det nok med olje, det trengs heller ikke shampoo om ikke babyen har veeeldig mye hår.

Skrevet

Jeg har tre barn, og vi har ikke brukt såpe i vannet til noen av de, bare litt shampo, og olje inn huden til slutt for å unngå tørr hud. Det er ikke behov for såpe til så små, blir rene nok med vann. Jeg bruker ikke såpe på de to eldste på 4 og 7,5 heller, bare litt på sommeren om de har solkrem på seg eller masse sand. De er jo ikke svette eller møkkete på huden i den forstand, de blir rene nok med rent vann.

Må få si at jeg sliter med tørr hud selv også, og såpe bruker jeg kun under armene, og bena selv. Skulle jeg brukt såpe over hele kroppen, ville huden min blitt enda tørrere. Jeg dusjer hver dag, og blir ren nok uten såpe overalt.

Skrevet

Babyer behøver ikke såpe. Behøver ikke bade hver 3de dag heller. Her i huset bader fireåringen en gang i uka... med olje i vannet. Da vi kutta fra flere til en gang i uka ble eksemen borte...

Skrevet

enig med Joikaboll@HaR5sMå٩(๏̯͡๏)۶

Skrevet

Du kjøp en annen olje på apoteket og si det er baby såpe ;) tenker han biter på den hehe litt flåsete kanskje men hva gjør man ikke får å unngå krangling om bagateller..

Ellers er jeg enig med de andre her om at babyer trenger ikke såpe :)

Skrevet

Tusen takk jenter:) sendte linken til han på msn (han surfer på naborommet)...så nå har han sagt unnskyld! ah... ;D

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe å si unnskyld for, det er ikke alltid lett å vite hva som er riktig å gjøre. Men verken såpe eller shampo var noe jeg brukte på gutten min da han var så liten. Vasket håret kanskje en gang i måneden. Nå er han halvanne, og vi bruker fortsatt ikke såpe på annet enn hendene. Og vasker håret etter behov.

Skrevet

Jeg har ikke hørt om noen som bruker såpe på barn under året.

Skrevet

må bare føye til at da vi var på fødeavdelingen og skulle få "opplæring i stell og bading av barn" av barnepleier før vi reiste hjem, ble det sagt at vi skulle ha litt såpe i vannet..og at det ikke var nødvendig å skylle av..

Skrevet

Ikke nødvendig med såpe. De mente nok badeolje tenker jeg.

Må isåfall være en spesial såpe.

Men overhodet ikke nødvendig altså.

Skrevet

Grunnen til at han sa unnskyld var vel at han var ganske så påståelig på at såpe var på sin plass, og særlig siden hans søster brukte det da gutten hennes var liten (sa han hvertfall). Så nei, han skal ikke si unnskyld uten grunn - men tror han ble litt paff rett og slett på tilbakemeldingene.

Sånn ang fødeavdeligene så sier de mye forskjellig. Hos oss (Ullevål) sa de at baby ikke skulle skylles med vann engang før navlestrengen var borte, og at man for all del måtte unngå natusan (ingen andre merker ble nevnt). Var jo så vidt vi turte ta vekk bek-bæsjen med vann:)

Skrevet

Jeg var nødt til å bade guttungen annenhver dag da han var baby pga gulpingen... Jeg fikk ikke vekk gulpelukta kun med vann... Så her vasket jeg med mild babysåpe og hadde olje i vannet etterpå og lot ham marineres i det i noen minutter... Han var aldri tørr i huden...

Skrevet

Min er atopiker, og jeg fikk beskjed av HS da han var fire mnd at jeg skulle bade han i Balneum Hermal, som er en slags såpe-olje. Vasker også håret hans med Neutral shampo. Han er nå 16 mnd.

Du kan jo si til sambo at dette forumet sjelden representerer det virkelig liv, btw ;)

Skrevet

Ville kun ha brukt olje...

Skrevet

Ville kun ha brukt olje på en så liten en. Men ville heller ikke badet henne hver 3 dag- det er ikke nødvendig med mindre det er grunner for det.

Vi begynte ikke med såpe før rundt året, og skyller den da bort etterpå. I håret og sann som er ganske mye av kan det jo ikke ligge rester...

Skrevet

Ikke begynn med såpe enda!

Dere kan ev. bruke litt badeolje (ikke babyolje) i vannet. Babyline har en som er veldig god.

Og ja ... om dere skulle bruke såpe så må dere i hvertfall skylle etterpå. Om dere bruker dusjen eller en bolle vann går for det samme. Jeg har ofte med barna i dusjen jeg ( 4 mnd og 1 1/2), de synes det er alldeles herlig.

Skrevet

Ble nysgjerrig på nikket. Er sambo fra karibien??

I tilfelle er det ikke rart at han insisterer på såpe :-)

Man tenker jo ofte at det en selv kjenner og er vokst opp med er det beste.

Vet at det på Cuba f.eks er vanlig med egne babyparfymer (!), såpe, parfymert pudder og det som verre er.

Far (fra brasil) til min sønn insisterer på å vaske håret hans hver gang han er hos ham. Han er en skikkelig stabeis! Og da stinker han parfyme og håret hans er så seigt av pomade (med parfyme) eller noe sånt kliss at det bærer rett i badebalja.....

Så stakkars gutten må bades en gang til...

Vi har konflikter nok, så orker ikke ta badekampen hver gang.

Selv har jeg litt olje i vannet og noen ganger har jeg litt Babyline badesåpe i tillegg- den er mild, og så er jo gutten min over 2.

Synes uansett at du skal vente litt, jenta di er så liten og litt olje holder lenge.

Skrevet

Vi bader vår lille sønn hver kveld.. som del av legge rutinen..

Vi bruker såpe til håret.. og badesåpe i vannet..

men annen hver gang bruker vi ojle..

vår lille har aldri vert plaget med tørrhud,, har leller aldri brukt lotion på han,,

tror du må prøve å se hvordan din lille reagere på å bruke såpe..

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

man skal utsette så sart barnehud minst mulig for såper. Litt olje i vannet hoder i massevis. Er ingen grunn til å tørke ut huden på en 3 mnd baby....

Skrevet

Det er helt vanlig å advare mot Natusan på barsel, og også å si at man ikke skal bade før navlestrengen har falt av :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...