Gå til innhold

hjelper mannen din deg med å betale ned studielånet ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

her har jeg lav inntekt og rett på betalingsutsettelse og rentefritak, men pga min manns inntekt får jeg ikke det. vi tipper akkurat over grensa.

men han betaler jo ikke på mitt studielån, det må jeg betale helt selv. i tillegg til at vi deler alle andre utgifter 50/50. jeg vet ikke hvor jeg skal ta pengene fra, og mannen er ikke villig til å bruke av "sine" penger på mitt studielån... noe som egentlig er forståelig, men jeg betaler jo like mye som han på alt annet. resultatet er at han kan kjøpe seg ting osv, imens jeg går i minus uten å kunne bruke penger på annet enn hus og mat osv.. :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har felles økonomi og selv om studielånene (vi har hvert vårt, hans er høyest) blir trukket fra hver vår konto er det bare "teoretisk". Alt går i en pott likevel, og skal man se sånn på det så kan jeg si at jeg hjelper ham med hans lån siden hans er høyest og vi har så og si lik lønn (netto).

Skrevet

Ingen av oss har studielån, men dersom vi var gift og den ene hadde mye mindre å rutte med enn den andre, og rett og slett ikke greide å betale ned på lånet, da hadde jeg sett på det som en selvfølge:)

Skrevet

Ja, det har vi kvittet oss med sammen. Vi har ikke lenger studielån noen av oss. Jeg betalte også inn på hans.

Skrevet

Kan du foreslå at dere ser på hver av deres inntekt som en 100% pott, og at dere bidrar prosentvis til felles utgifter?

Sett at han har 30000 i mnd utbetalt, mens du har 10000 og dere blir enige om en sum som er nok til å dekke felles utgifter, la oss si 10000. Dersom han bidrar med 7500 og du 2500 har dere begge brukt 25% av inntekten deres til fellesutgifter, og du vil ha litt mer å rutte med...

Skrevet

Nei, jeg betaler hans:-) Synes det er riktig når jeg tjener mest. Alle har vel sin måte å løse økonomien på, men når man bor sammen synes jeg man bør se på inntekter og utgifter under ett, hvert fall sånn i hovedsak. Blir liksom feil om den ene bare går i designklær, har kul mobil, ny laptop osv, mens den andre kun kjøper klær på loppemarked og ikke kan unne seg noen ting.

Skrevet

Herlighet.

Du får fortelle mannen din at det er pga hans inntekt du ikke får rentefritak. Og vet du hvorfor? Det er fordi at man har gjensidig underholdelsesPLIKT når man er gift. Det er faktisk nedfelt i norsk lov.

Jeg synes han er en dust.

Skrevet

vi er ikke gift, men samboere med felles barn. har vært sammen i 4 år og er forlovet.

kunne ønske vi også hadde alt felles, det må være mye enklere :/ han har ikke studielån da, så jeg skjønner at han synes det er urettferdig om han skal betale på mitt..

Skrevet

Jeg har aldri skjønt denne latterlige greien med separat økonomi men felles liv. Alle hver sine gleder.

Skrevet

Er dere ikke gift da? Det betyr at dere har gjensidig forsørgersansvar..

Skjønner ikke helt den egosimen jeg altså, har dere ikke valgt hverandre for livet, skal dere ikke ha det bra, også økonomisk, begge to?

Mannen min tjener mer enn meg, så han betaler naturlig nok mer enn meg på faste utgifter. Når alle utgiftene er betalt sitter vi igjen med omtrent like mye "lommepenger".

Og svaret på spørsmålet ditt er ja, da mannen min solgte en båt som var nedbetalt (han eide jo litt ting da vi ble sammen) løste han inn hele studielånet mitt.

Skrevet

er ikke gift.

har foreslått at vi betaler en viss prosent av lønna vår, men det synes han er urettferidg. han vil ikke betale mer enn meg..

Skrevet

Men om det er pga HANS inntekt du ikke får rentefritak eller betalingsutsettelse, så er det ikke mye rettferdig.

Jeg ville gått for en mer delt økonomi, der man satt igjen med litt hver etter alt var betalt. Man kan vel ikke leve med at ens partner sliter med å få endene til å møtes og en selv lever det gode liv? Syns det høres fryktelig egoistisk ut av din samboer. Selv om dere "bare" er samboere.

Skrevet

Vi har ikke studielån, men her går alle pengene om hverandre så hadde jeg hatt studielån hadde vi betalt det sammen. Det samme hadde det vært om han hadde mer gjeld enn meg. Da hadde mine penger vært med på å dekke det.

Men er dere gift? Om dere er gift så har dere jo økonomisk ansvar for hverandre og hvis det er sånn at du ikke får det til å gå rundt skal han hjelpe deg.

Skrevet

ser at jeg formulerte litt feil, - nei vi er ikke gift, men samboere med felles barn. lånekassen regner da hans inntekt samlet med min.

Skrevet

Økonomi er dessverre et tema som vekker mange dårlige følelser i mange forhold.

Dersom du har liten inntekt og han mye mer må det jo være en viss balanse, selv om begge skal bidra.

At han ikke vil betale mer enn deg er jo et argument som faller på steingrunn hvis dere legger lønningsblankettene ved siden av hverandre og sammenligner.

Skrevet

Hva gjør dere med ekstrautgifter som ferie etc?

Han kan jo ikke reise uten deg hvis du ikke har en krone å bidra med...?

Skrevet

hvordan har han samvitighet til å la deg slite økonomisk?

Skrevet

Før vi ble gift hadde vi delt økonomi, så da betalte jeg studielånet mitt selv, samtidig som jeg betalte halvparten av alle andre utgifter vi hadde. Jeg var alltid blakk, mens han som oftest hadde penger til overs. Etter vi ble gift ordnet vi oss felles konto, MYYYYE bedre. Nå har vi full oversikt begge to, og ingen trenger å spørre den andre om penger når man er blakk osv.

Skrevet

Men det med prosentvis er jo kjempefornuftig så lenge det er så stor forskjell for dere. Hadde du vært alene hadde du kanskje valgt billigere bosted, billigere bil (?) og liknende, mens nå er kanskej de tingene tilpasset hans inntekt? Da blir det jo helt feil at du skal (feks - vet jo ikek om det er sånn det henger sammen for dere) være med å betale like mye som ham på et dyrt hus, du som må ta hensyn til studielån. Så lenge han vil ha økonomien såpass separat, må han jo ta hensyn til at du ikke tjener like mye og tilpasse utgiftene etter det...

Skrevet

Det er jeg som styrer økonomien, og jeg styrer både min og min sambo sin konto.

Han tjener en del mer enn meg, men vi betaler begge, og vi har felles økonomi, så det er ikke mine og dine penger, så om studielånet mitt blir betalt fra min eller hans konto spiller ingen rolle, er vel mer om når regninga kommer i forhold til når vi har fått lønn, og hvem som har mest på konto!!

Skrevet

Du får fortelle ham at du ikke har råd til å være samboer med ham om han ikke vil hjelpe deg med studielånet, siden du ville sluppet å betale det om du hadde bodd alene.

Jeg fatter ikke hva han tenker med. Neppe hodet. I hvert fall ikke hjertet.

Hva skal du med en mann som heller vil bruke pengene sine på luksus til seg selv enn nødvendighetsartikler til kone og barn?

Synes fortsatt han er en dust.

Og jeg antar at med mindre du får deg en jobb med høy inntekt vil økonomien fortsette å gnage på forholdet deres. Spør ham om det er det han ønsker.

Skrevet

Hehe, må bare formidle at min egen mann er provosert på din mann :o) Han sier "da tar vel den mannen seg av 50% barnepass, 50% matlaging, 50% husarbeid også? hvorfor går damer med på sånne dårlige "dealer"?"

Skrevet

jeg får jo feriepenger og litt igjen på skatten, så hvis vi vil reise på ferie, betaler vi halvparten hver. vi har aldri vært på ferie sammen egentlig, bortsett fra hytteturer og besøking av familie...

han ser det ikke som om jeg sliter, jeg får jo betalt min halvpart. det er bare studielånet som tar knekken på meg oppå det hele, for vi har mange andre store regninger også. han lar meg jo ikke sulte heller, men jeg har ikke kjøpt noe til meg selv personlig på lenge. i mens kjøper han seg ting han har lyst på titt og ofte, som feks treningsutstyr osv..

han mener hardnakket at om det hadde vært omvendt, ville ikke jeg hjulpet han heller. men det ville jeg, og HAR gjort tidligere. jeg har brukt av både sparepengene mine og studielånet mitt ,faktisk, på han da han ikke hadde jobb en periode.. en selvfølge for meg..

Skrevet

hehe, han er faktisk ikke så verst på den biten, spesielt nå som jeg er gravid og sliter med kvalme.. :P

Skrevet

Jeg ser på studielånet som privat gjeld, og forventer ikke hjelp til å betale det. Unntaket er om dere bestemmer at du ikke skal jobbe ute, men jobbe hjemme med omsorg for felles barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...