Frøken Freken Skrevet 10. mai 2009 #1 Skrevet 10. mai 2009 Jeg hadde verdens enkleste unge, men det har gått over. Selv om hun er passe trøtt (tilsynelatende) begynner hun å turne straks hun kommer i senga. Etter å ha snudd seg på magen x ant ganger begynner hun å bli overtrøtt og grinete. Min strategi så langt har vært å gå inn når hun gråter, gi tutt eller vann og gå ut igjen. Roer hun seg ikke tar jeg henne opp, holder henne en stund, før jeg legger henne ned igjen. Jeg har tenkt på om jeg går inn for tidlig, men jeg ser ikke for seg at hun klarer å roe seg selv hvis hun virkelig blir nedrulla. Hva gjør dere? Noen som har noen tips? Det har bare vært sånn i to dager da, men er interessert å få henne inn i gammelt gjenge så fort som mulig. Håper på mange tilbakemeldinger!
Gjest Skrevet 10. mai 2009 #2 Skrevet 10. mai 2009 Min gutt har hatt ett par sånne perioder hvor han har tullet med leggingen, men de gikk heldigvis fort over. Han har og er alltid vært en drøm å legge. Men jeg gjorde ikke annet å være streng, legge han riktig i sengen, gi smokk og kos på kinnet og ut av rommet. Sjelden det varte mer en toppen en time, men han sovnet til slutt. Lot han aldri gråte lenge, gikk inn med engang han begynte. Men jeg ga vel også litt mme hvis han var helt umulius, da sloknet han somregel. :-) varm melk gjorde han døsig. Nå er han 14 mnd, og går omtrent inn på rommet og står klar for å legge seg, med kosen og smokken. Synger en liten sang på fanget og han vil legge seg. Må aldri inn igjen, sovner som en dupp med engang. *bank i bordet*
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. mai 2009 #3 Skrevet 10. mai 2009 Legg henne ut på balkongen ha ha! Huff, jeg vet så altfor godt hvordan du har det. Flisa ble jo "prinsesse-vil-ikke-sove" for en mnds tid siden, og det var noe ordentlig herk. Slitsomt at de plutselig har så sterke meninger om ting, alt var så mye enklere før;) Synes melkeflaske hørtes lurt ut, flisa drikker faktisk ca 140 ml melk rett før hun sovner, og blir god og døsig av det. De sier jo at det ikke er så stress med melk i forhold til tenner sånn i starten, så jeg bare kjører på.
Frøken Freken Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. mai 2009 Åååå snille mennesker! Lurt med melk! Det prøvde jeg i natt, funker veldig godt. Men hva med (de imaginære) tennene?
husmus &2 Skrevet 10. mai 2009 #6 Skrevet 10. mai 2009 Jeg har jo null forhold til vanskeligere babyer, men Prompen får nok litt ekstra service ved legging og er kanskje ikke så enkel? Det tar liksom mer enn 5 minutter, men det er jeg jo vant til. Jeg er jo mamma og har ALL tålmodighet. Har du ingen tålmodighet du da? Her hjelper melk, koseklut, smokk, hånd på brystet så han IKKE klarer å snu seg rundt. Jeg holder helt kjeft jeg, så selv når han er gira får han ikke noe respons fra meg, så til slutt roer han seg. De gangene han er litt stressa. Ellers, ingen råd. Det er forferdelig slitsomt når de begynner å snu seg på magen, det gjør det vanskeligere å roe han igjen synes jeg...
LilleBjella Skrevet 10. mai 2009 #7 Skrevet 10. mai 2009 De vokser helt av seg selv, du trenger ikke gjøre noe som helst.
Frøken Freken Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 10. mai 2009 Veldig mrsmt - vil de ikke råtne når jeg heller i henne mme etter (imaginær) tannpuss?
LilleBjella Skrevet 10. mai 2009 #9 Skrevet 10. mai 2009 Det tror jeg ikke. Slutt å skumles. Se hva ulykkelig&gal skriver.
Frøken Freken Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 10. mai 2009 Her skulle det stå en morsom oneliner om skumlesing, men kom ikke på noe.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. mai 2009 #11 Skrevet 10. mai 2009 Sjekk ut disse: http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1646&catid=126&Itemid=78 http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=71 Jeg tenker som så at det farligste når det gjelder flaske og tannhygiene, er om de til stadighet får litt melk/ saft fra flasken, f.eks sovner med den i munnen og drikker av den i ny og ne gjennom natten. En flaske eller to iløpet av natta tror jeg ikke skader, og jeg har da heller ikke hatt så mye valg jeg ihvertfall, siden flisa fikk sine første tenner da hun var 3,5 mnd...
Gjest Skrevet 11. mai 2009 #12 Skrevet 11. mai 2009 Ang tenner og mm/mme. Jeg spurte hs om det samme, og fikk beskjed om at det bare var å amme (evt. flaske) etter tannpussen - jeg er nemlig hysterisk redd for å endre på de hardt innarbeidede kveldsrutinene nå som alt har gått som en drøm så lenge (nå har hun imidlertid klart å klusse de fullstendig til helt på egenhånd allikevel, men det er en annen historie). Hun mente at denne "tannhysterien" hadde startet med et førstesideoppslag i vg for noen år tilbake (og det sier vel alt). En liten knøtt med råtne tenner -fordi h*n hadde ligget med puppen i munnen hele natten, hvis h*n ikke hadde flaska med saft da... Poenget var at det var ikke noe problem å amme/flaske både en, to, tre, fire ganger hver natt. Nå i begynnelsen var det viktigste å innføre et godt grunnlag for god tannhelse. Lære å pusse tenner morgen og kveld osv. Først når jekslene kom var det viktig å begynne å pusse ordentlig:) Og ang. turing og "prinsesse-vil-ikke-sove" fakter. Min sovebaby har også plutselig blitt en turner i senga. Hun snur seg ikke rundt, men sparker seg 360 grader rundt, kiler fast beina i sprinklene, hiver smokken, knuser bamsen osv... Før kunne vi bare dytte inn smokken og gå, så sovnet hun. Den gang da... Men vi har funnet ut at det som funker best er å sitte ved siden av senga hennes. Enten lese eller se ut i rommet. Hvis vi pakker dyna godt rundt henne og legger henne i et hjørne i senga kommer hun seg ingen vei, enn så lenge (hun er 5 mnd), men kanskje det funker med en sånn sovepose for de litt større? Ikke få øyekontakt. Ikke snakke, med mindre hun begynner å gråte. Dytte inn igjen smokken hver gang hun ber om det. Ellers ikke noe oppmerksomhet. Så sovner hun tilslutt. Noen ganger tar det 15 minutter, andre ganger 1,5 time. Tålmodigheten lenge leve. Evt. en tålmodig pappa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå