Gå til innhold

La ungen tisse i buksa...

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det rådet jeg har fått om hvordan få guttungen på snart tre til å slutte med bleie. Nå som det snart er sommer skal jeg ta av bleia og la ham tisse og litt mer rett i buksa, da slutter dem fort. Selv om han nå ikke er interessert i potta i det hele tatt. Nekter plent å sette seg nedpå.

Synes det høres brutalt ut. er det en normal ting å praktisere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både broren min og jeg sluttet med bleie på den måten, visstnok. Vi tisset i buksa 2-3 ganger, så var vi ferdige med det.

Skrevet

Ja helt normalt :-) Går det som hos barn flest, så tenker jeg det tar en uke så slipper du mer våte klær :-) Det er bare en kamp man må ta.. Men det er klart, hos noen går det lettere enn hos andre.

Skrevet

Ta med gutten din en dag og kjøp et dosete. Pass på å gjøre det koselig, og gi uttrykk for at det er stor stas å kjøpe dosete. Kanskje han kan få velge farge selv, eller velge mellom to stk. som du finner fram, sånn at han føler at dette er noe han er med på. Så kan dere snakke om at når dere kommer hjem, da skal dere sette setet på do, og at han skal få lov til å sitte på setet. Kanskje snakke om at dere kan lese en bok e.l. når dere er på do. Tror han kommer til å like dosetet sitt da;)

Skrevet

He he. Har i grunn gjort det.

Han var med og kjøpte både dosete og potte. Vi snakker mye om den. Leser dobøker osv. Han sier at han skal tisse i potta, men ombestemmer seg. Er redd for å sitte ned. Potta har han prøvd, men dosetet er helt uaktuelt!!

Vi jobbger med belønningssystem, med klistremerke (med biler og andre maskiner) hvis han sitter, og han blir så stolt hvis han endelig tør. Desverre kan det gå en uke mellom hver gang. Han får et stort og flott klistremerke hvis han gjør noe i potta, og overraskende har han tisset en gang i potta. (Da spratt han opp i lettere panikk - skjønte ikke detta. He he) Fikk masse ros, og han var så kry, men turte ikke sette seg på mange dager.

Spurte et par venninnner med tre unger hver om hva de hadde gjort, og begge hadde praktisert "tisse i buksa" metoden.

Har vurdert den metoden, men siden han synes potta og doringen er skummel, har jeg vurdert at det kanskje ikke er så heldig. Da får han kansje tissevegring fordi han verken vil tisse i buksa eller potta. :)

Smører meg med tålmodighet.

Hi

Skrevet

Kan det være at han er redd for å falle nedi? Har du forsøkt å lære ham å stå når han tisser?

Jeg jobber i barnehage og det er noen som ikke liker å sitte på do fordi de er redd for å falle nedi.

Det kommer seg etterhvert hvis vi er med de hver gang de skal på do og holder dem.

Hvis ikke så tror jeg at jeg ville forsøk den metoden du har fått råd om. Der er noen som har forsøkt det før og det virket. Det kan være verdt et forsøk :)

Skrevet

Men hva gjør dere andre når de tisser over alle møblene osv?

Jeg forsøkte å la guttungen gå uten bleie, med resultatet at en sofapute (trekk + innhold) måtte rett i maskin. Flaks at det ikke var selve sofaen bare for den kan vi jo ikke vaske (er hele moduler med fastspent trekk i stoff)...

Syns dette er vanskelig. Ikke har vi hage han kan løpe rundt i bleieløs i sommer heller...

Skrevet

Vet ikke jeg... Er ikke veldig interessert i å la ungene tisse ned huset vårt jeg ihvertfall, selv om det bare er 2-4 ganger. Ikke alle er interessert i bleieslutt før de er tre år, spesielt ikke gutter. Synes man skal vente til barnet selv er modent for bleieslutt. Men du kan jo selvfølgelig ta perioder med bleiefri når dere er ute på varme sommerdag og se om det hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...