Gå til innhold

Til dere som jobber turnus, og ammet barnet deres!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å jobbe i august, da er minsta 8 1/2 mnd... Jeg jobber turnus, og har 45 min reisevei til jobben (i bil).

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal løse dette med amminga... Har jeg dagvakt begynner jeg kl 7, må da reise hjemmefra litt over 6. Jobber jeg seinvakt er jeg ikke hjemme før kl 11.... Jeg lurer faktisk på om jeg må venne henne av puppen før jeg begynner å jobbe! :(

Hvordan har dere gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte å jobbe da snuppa var nesten 10 mnd, jobber turnus og ammer enda..nå er hun snart 18 mnd. Gått helt fint det, i begynnelsen pumpet jeg midt på dagen , men brystene venner seg fort til å gå hele dagen uten å amme. Så hvis du er innstilt på å fortsette å amme vil det gå helt fint. :-)

Skrevet

I følge arbeidsmiljøloven har du rett til fri fra jobben hvis du ammer. Men det er opp til arbeidsgiver om du får lønn eller ikke. Jeg jobber døgnturnus med staten som arbeidsgiver og får ammefri med lønn dersom jeg fortsatt ammer når jeg skal tilbake på jobb etter permisjon.

§ 12-8. Ammefri

Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html#12-8

Skrevet

Er du fagorganisert? Sjekk kollektivavtalen mellom din arbeidstakerorganisasjon og arbeidsgiverorganisasjon, det kan hende du har rett på to timer ammefri. Mange organisasjoner har forhandlet frem bedre avtaler enn arbeidsmiljøloven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...