Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #1 Skrevet 10. mai 2009 For å gjøre en laaaaaaaang historie kort! Min x og jeg har nye samboere.Den nye samboeren til xèn min har to barn fra før vi har to barn sammen, så det vil si at de er 4 barn annenhver uke. Hans nye samboer har barna "fast" mens våre barn er hos oss annen hver uke. Etter det jeg vet har de MYE avlastning på alle barna,også da når de er hos far annenhver uke. Etter det jeg vet har den nye samboeren ganske viltre barn, noesom gjør noe medmine barn! Og jeg lurer på det er derfor de har en del avlasting. Ut i fra dette skjønner man kanskje at vi ikke snakker serlig mye sammen jeg og min x, og er ikke helt stor fornøyd med denne ordingen. Barna har to hjem som er total forskjellige når det gjelder opdragelse etc, og ikke bor vi slik at barna kan lett gå fra dene ene til den andre. Det er tross alt en del kriterier som man skal ha for en slik (50/50) ordning, men ingenting av dette har vi, til tross at xèn min gir utrykk til andre for at vi har et supert samarbeid. På sikt tror jeg ikke dette er en ording for verken barna mine eller meg og xèn. Hva tror du ? ............
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #2 Skrevet 10. mai 2009 Jeg er ikke i samma situasjon som deg men kan fortelle hvordan vi gjør det; Jeg er samboer og stemor til hans datter på snart to år. Vi har eget hus og ganske streng oppdragelse. Fast leggetid, ikke godterier i hverdagene (untatt bursdager og sånt selvfølgelig). Osv.. Biomor har også kjæreste, men han bor hjemme hos foreldrene sine. Og hun bor også hjemme hos foreldrene sine et kvarter unna oss ca. Der hjemme får barnet oppmerksomhet 24/7 pga at de er jo besteforeldre, tanter og onkler og alt under samme tak der. Får hun det ikke som hun vil av mor, så går hun til bestemor osv.. Hun har heller ikke eget rom der hjemme, hun sover i samme seng som mor ! Noe som gjør leggetid til et mareritt når hun kommer til oss og har egen seng og eget rom. Hun blir også veldig krevende og oppmerksomhetssyk, klarer ikke å aktivisere seg selv de første dagene hun kommer til oss etter å ha vært hos mor. Pga vi ikke klarer å gi henne så mye oppmerksomhet som bare er to stk i forhold til der hjemme hvor de er 5-6 stk til enhver tid. Det skal også sies at det er far som har foreldreretten, og delt foreldreansvar. Altså 50/50 ordning. Min mening er at unger under 3 år bør være fast til en av foreldrene, fordi de lett blir forvirret og vanskelige av å sprette som en ball imellom hver mandag (eller annen byttedag). Om det er mor eller far barnet bør være til er selvfølgelig noe man må finne ut av gjennom megling eller noe. Vet ikke om du fikk noe hjelp av dette men. Vet jo ikke hvor gale barna dine er og slikt :-)
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #3 Skrevet 10. mai 2009 Jeg er i utgangspunktet ikke tilhenger av 50-50. Min samboer hadde det før, men det var en svært uheldig ordning for hans barn. Det var heller ikke så lett praktisk sett da ungene hans ikke kun ta bussen, og skulle leveres på en barneskole og en ungdomsskole i ulik retning, ing som gjorde hverdagen litt vanskelig, og ble et stress element for dem. Jeg tror jo i utgangspunktet at barn som er vanskelige ikke får det de trenger av foreldrene, og da er ikke avlastning veien å gå, men heller å tilbringe litt mer tid sammen. Det merker jeg på mine egne unger, blir det veldig mye barenhage, eller at vi har besøk her hos oss, enten av mine foreldre, hans foreldre, eller også hans barn, slik at de ikke får nok kontakt med meg og faren, som tross alt er de primære omsorgspersonene, blir de stressa. Treåringen sier det rett ut også, nei ikke bestemor nå, ikke mer bestefar, eller nå skal det kun være oss, og ikke navnet på særkullsbarna til faren. De får mer oppmerksomhet når vi har huset fullt, men det blir litt mye for dem, og litt for lite mor og far. Men det var nå en avsporing. Du kan jo lite gjøre med deres oppdragelse. Jeg mener også at det kan være vanskelig med uheldig påvirkning fra søsken, om det er stesøsken, halvsøsken eller hel søsken. Små unger har en tendens til å ta etter eldre, og er det noen uheldige elementer så slker dem ofte dem også rått. Det kan være litt vanskelig å gripe det fatt. klart det gjør noe med barna hvilket miljø en er i. Hos oss er det et helt annet hus når særkullsbarna er her. De er temmelig høylydte og ikke spesielt veloppdragne, de også slåss og krangler med skriking og grining og roping seg i mellom. Det er jo absolut et miljø jeg ikke ønsker å ha mine barn voksende opp i. Jeg liker rolig, høffelig og omstenksomt, jeg liker et stimulernede miljø der det er ro nok til å høre seg selv tenke. Vi kan fint herje og ha fysisk aktivitet der vi leker tikken eller går på lange turer, sparker ball i hagen you name it. det kommer an på hvilken type lyd og i vhilken sammenheng. Klart jeg hadde vært skeptisk, slik som du er om barna mine halvparten av tiden skulle være i et annet miljø, enn hva jeg selv ønsker å skape or dem. Klart det. Deu har minf ulle støtte i å være skeptisk, og i å ønske å gjøre noe med det.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 Hvor gamle er barna og hva mener de selv?????????? DET er vel det vesentlige her! Jeg har selv 50/50 for min sønn på seks og det synes han er flott! Vi ser an situasjonen kontinuerlig, prater sammen både faren til sønnen min og med hans nye samboer. Tror nok vi er heldigere (voksnere?) enn de fleste i denne situasjonen. Det gjenspeiler seg nok også i barna, som blir trygge på situasjonen og vet at jeg også vet hva som foregår når han er hos faren sin. Skjer det noe så snakkes vi på telefonen, og trenger de "barnevakt" har vi avtale at da spør han meg først. Det hender til og med at stesøster er med til oss en helg de skal bort, og det synes både sønnen min og vi er koselig. "Stemor" har en nydelig datter :-)
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #5 Skrevet 11. mai 2009 Supert innlegg ! om 50/50 fungerer er nok opp til foreldrene. Hvis ungene vet at mor og far samarbeider og vet hva som skjer så blir det stabilt og trygt for barna. Men det er selvfølgelig veeeeldig individuelt om det fungerer for familier da, det finns jo stemødre, stefedre, mødre og fedre som har bestemt seg for ikke å være samarbeidsvillig desverre ! Å da blir det kaos for ungene UANSETT ordning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå