Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #1 Skrevet 10. mai 2009 Jeg mottar engangsstønad. Søkte om dette i uke 26, og fikk det utbetalt i uke 28. Tenker på veldig mye rart, så jeg måtte jo bare spørre på nav da jeg søkte: Hva skjer med pengene hvis barnet skulle bli dødfødt? Håper og tror ikke at det skjer, men man bruker jo en del penger før babyen er født. Kjøper gjerne noe brukt - ikke lett å returnere å få penger tilbake for. Dessuten har babyen i magen eldre søsken, så noe av utstyret som blir kjøpt inn, er f.eks. seng til søsken, slik at babyen kan arve sprinkelseng. I alle fall. Da jeg stilte spørsmålet, bare dro den navansatte på skuldrene og sa: Tror ikke det skjer noe. Har aldri hørt at vi har krevd tilbake. Vet ikke hva som er regelen. Er det noen som vet? Har ikke klart å finne noe regel på dette.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #2 Skrevet 10. mai 2009 Det er vel derfor en ikk efår den ut før uke 28 av svangerskapet; mindre risiko for dødfødsel. Og om barnet skulle dø; det kan jo skje senere også, det. Krybbedød, ulykker, sykdom osv osv. En må jo likevel forberede seg på at barnet skal leve opp, ellers er det jo ikke noen vits i å tenke litt langsiktig ved slike innkjøp(som at du kjøper stor seng til eldste(for der også kan jo noe skje), for å kunne ha sprinkelsengen til babyen).
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #3 Skrevet 10. mai 2009 HI Det var litt klønete skrevet. Hadde jo hatt råd til å kjøpe seng til eldste om jeg ikke hadde fått engangsstønad, men det er fort gjort at noe av pengene kan gå med i andre dragsug. Jeg går ikke og forventer at noe kan skje med verken den i magen eller barna som jeg allerede har. Skjønner at uke 26 er satt for en grunn. Desverre kan ting skje, og jeg lurte på om man måtte tilbekaebetale penger til nav i så tilfelle (Hvis de dør før terminen). Hvis de som har fødselspenger mister et barn, får de utbetalt i en begrenset periode (6 uker tror jeg). Mange, ikke bare jeg, baserer de pengene på å gjøre alt klart til barnet kommer. hadde jo vært greit å ha kjennskap til det, hvis det eksisteret et regelverk som sa noe om nettopp dette også.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 Godt spørsmål=) Trodde jeg hadde svaret, men ble meget usikker da jeg startet og svare på dette... Altså må jo svare at jeg vet ikke hvorfor man ikke må levere tilbake pengene... for om det skulle skje noe så mister mann jo permisjonstiden (som er alternativet til engangsstønaden)
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 10. mai 2009 #5 Skrevet 10. mai 2009 engangsstønaden er vel for å dekke de 9 ukene mor MÅ ta permisjon, dermed den samme perioden mor får penger dersom barnet dør og mor har krav på foreldrepenger. Vil jeg tro, har ingen fasit.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #7 Skrevet 10. mai 2009 Trykket litt fort der gitt.. Er ikke greit å finne ut av, nå NAV ikke klarer å gi et godt svar selv. :-P Er jo en uaktuell problemstilling for de aller aller fleste, takk for det. Hi
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #8 Skrevet 10. mai 2009 Du må IKKE betalt tilbake. Dette vet jeg 110%.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #9 Skrevet 10. mai 2009 En sprø tanke ja, men jeg har tenk den og... OG jeg har svaret... Jeg spurte om dette for lenge siden nemlig... Man må ikke betale tilbake engangstønaden om man føder ett dødfødt barn eller noe slikt... Dette fordi at stønaden utbetales kun når man er fullgått 28 uker... Da blir barnet nemlig registrert som "ett barn", altså ett født barn og ikke en abort.... Det var i allefall svaret jeg fikk.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #10 Skrevet 10. mai 2009 Engangsstønaden er "lønn" for de 3 ukene før og de 6 ukene etter fødsel. Føder man et barn etter uke 28 levende eller dødt har man rett på de pengene. At pengene er beregnet på utstyr til babyen stemmer ikke, selv om mange tror det.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #11 Skrevet 10. mai 2009 Takk for mange svar Greit å ha det klart. Har ikke hevdet at pengene er beregnet på utsyr, bare at mange belager seg på pengene for å kjøpe utsyr. Hvis man ikke har innekt, slik som jeg, er muligheten for å sette av andre penger til dette formålet mindre.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #12 Skrevet 10. mai 2009 Niks, du har ikke hevdet det, bare jeg som hevder at mange tror det
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #13 Skrevet 10. mai 2009 De krever ikke pengene tilbake, og risikoen for at barnet dør etter uke 26 er ikke store. Det er jo heller ikke snakk om en stor sum. Har en god venninne som mistet i uke 37 og hun fikk selvsagt beholde både babyutstyret og de 6000 kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå