Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille gutt på fire mnd bæsjer en gang i uka, og da kommer det masse. Men nå har vi begynt med grøt og han har spist grøt en uke nå. Bør han ikke bæsje oftere da? Eller hvor regelmessig skal de bæsje når de spiser grøt? Jeg har gitt ham malt i grøten og litt svisker, men fortsatt ingen bæsj. Bør jeg gi mer malt da? (har gitt ca. halv teskje i 1dl grøt).

Videoannonse
Annonse
Gjest yrild
Skrevet

Vi fikk beskjed når vi begynte med grøt at han skal bæsje minst hver tredje dag.... spør helsesøster?

Skrevet

Vet ikke hvor ofte de MÅ bæsje etter å ha begynt med grøt, men det er nok oftere enn en gang i uka tror jeg...

Prinsessa har bæsjet hver 7.-10.dag i hvertfall 2 mnd nå. Har da kun fått mm. Denne uken har vi startet med smaksprøver med grøt, og da har hun automatisk bæsjet annenhver dag... Hvis det ikke hjelper med malt eller svisker ville jeg nok pratet med hs:)

Skrevet

En gang om dagen hvis han bare får malt (½ ts én gang om dagen), to-tre ganger om dagen hvis han får sviskemos (lager selv og fryser i isbitformer og han får 2-3 av disse om dagen). En gang i uken høres for lite ut, men det er heller ikke nødvendig at det er hver dag. Annenhver/tredjehver dag høres ut som et minimum, men til syvende og sist handler det vel mest om hvordan gutten din har det og om han er fornøyd.

Skrevet

Lillejenta bæsja også kun en gang i uka før. Det ble ikke noe oftere da vi begynte med grøt ved 4 mnd. Det gjør jo ikke noe at gutten din bæsjer sjelden, bare følg med på konsistensen. Blir bæsjen hard (slik det ble her) får du prøve med mer drikke, mer malt og mer svisker. Da klarte vi å holde det i sjakk og ungikk forstoppelse. Nå er hun 8mnd og får Biola. Fungerer veldig bra!

Skrevet

Her bæsjer rampen kun hver 4. -7. dag. Har gjort det nesten bestandig, er 8 mnd nå om en uke. Han har virket veldig hard i magen siden grøtoppstart ved 4 mnd alder, og hjelper lite med hverken sviske, malt (prøvd i både store og små mengder, virket i begynnelsen, men så ut til at han plutselig ble immun..) eller mer drikke (til orientering så ammer jeg fortsatt, men gir også vann).

Tok dette opp på 6 mnd kontrollen, og legen anbefalte da laktulose. Disse små kan fort komme i en ond sirkel hvis de har problemer med hard avføring ved å utsette avføringen pga smerte, og den blir dermed bare enda hardere..

To dager etter første inntak av laktulose kom det 6 bæsjebleier på under 1 døgn, og jeg pustet lettet ut og tenkte at problemet endelig var "løst", men den gang ei...Virker som om han har blitt immun mot dette også!

Det går fortsatt inntil en uke mellom hver bæsjebleie, og han har ofte tydelig vondt når han bæsjer. Vi må stort sett hjelpe han (når vi ser han presser) ved å stimulere endetarm og mage og gjøre syklebevegelser, da kommer det MASSE! Hardt først, og mykere mot slutten.. Han får fortsatt laktulose morgen og kveld, men holder på å trappe ned nå. Aner ikke om det ville vært verre uten laktulosen, men vil slutte nå for å se. Men vet at mange har hatt god effekt av laktulose!

Synes jo fortsatt at han virker litt tregere i magen enn normalt da jeg får inntrykk av at bebisene til venninner bæsjer flere ganger daglig og at dette er det mest vanlige, men har tatt opp avføringsproblematikken med helsesøster, og hun mente at dette var helt vanlig...

Lurt å merke seg evt matvarer babyen reagerer på. Her blir det full forstoppelse av banan bl.a.....!

Uff, håper det normaliserer seg etterhvert! Virker forvørig ikke som om han har vondt annet enn akkurat når han presser...

Jeg konkluderer med at avføring en gang i uka er vanlig, men er den i tillegg veldig hard og babyen har vondt, så kan det være lurt med noen hjelpemidler eller en ekstra sjekk.

Beibis: Hvor mye biola gir du daglig? Kanskje det er verdt et forsøk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...