_Mita_<3 Skrevet 10. mai 2009 #1 Skrevet 10. mai 2009 Holder på å male babyrommet.. Å tenker jo ikke på at det kanskje ikke er så bra for meg.. Maler med oljebasert maling... Har døren lukket og vinduet pip oppe.. Hører så mye snakk om maling og graviditet... Malte noe smått sist svangerskap men det var kun to lister på 1 meter.. Litt forskjell fra to lister til et rom :S Noen komentar jenter?
imoen Skrevet 10. mai 2009 #2 Skrevet 10. mai 2009 Hadde jeg hatt muligheten ville jeg enten latt noen andre male, eller malt med en maling av typen sens eller green room. GOD lufting er uansett essensielt når man maler med oljebasert maling, som forøvrig vil bli utfaset fra neste år av.
erteposen + 4 Skrevet 10. mai 2009 #3 Skrevet 10. mai 2009 Jeg maler ikke med oljemaling i det hele tatt når jeg er gravid, og det er ikke anbefalt å gjøre. Sense er vel den eneste malingen en anbefaler, og den kan en male på tre med. Fordelen med oljemaling er at det er svært giftig når 1-3 dager, men at løsemiddlene forsvinner raskere fordi den herdes raskere. Hjelper ikke med lufting, men det er sikkert bedre enn ingen lufting. Søker du på ntnu og maling, vil du få opp mye forskning på dette.
3b@rnsmor-30* Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 de anbefaler over hodet ikke å male med oljemaling når man er gravid.. det jeg har malt har jeg brukt jotun sens, og til og med da luftet godt.
snellapella Skrevet 10. mai 2009 #5 Skrevet 10. mai 2009 Skal også male (med hjelp av sambo da så klart) men er ikke Sens den som er anbefalt da?? Eller fins det andre ?
_Mita_<3 Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 10. mai 2009 Takker. Hørte litt rundt og oljemaling og vannmaling er det samme , vannmaling er ikke mindre skadelig som folk tror ..sier de. Men sens skal vist være greit. Det er jo den de har reklame for på tv med ho gravide barbien? Har allerede begynt å male så får ikke byttet maling heller.. Syntes han eksperten i butikken faktisk kunne anbefalt meg sens da, han så jo klart å tydelig jeg var gravid og fortalte jeg som skulle male. Men da får heller min mann ha den gleden av å male barnerommet alene:(
erteposen + 4 Skrevet 10. mai 2009 #7 Skrevet 10. mai 2009 Jeg mener kompetansen ute i butikkene er mangelfull. Da vi tok runden for en magasinartikkel i 2004 var det så mange som tok direkte feil og var veldig sikker i sin sak. Oljemaling er farligere når en maler. Det er årsaken til at oljemaling er mer eller mindre forbudt i Sverige, og i løpet av få år vil vannbasert maling erstatte oljebasert maling i Norge. Jeg kan godt finne solide forskningslinker til deg om du ikke finner det ved googling, og t.d. forskning.no har en artikkel om det. Bakdelen med vannbasert maling, og det er stor forskjell mellom scan og easy clean (og sense som det beste) er av vannbasert avgir gasser lenger. Et rom basert på oljemaling kan du også brenne ut med en ovn. Men å male med oljemaling hadde jeg aldri gjort. Det er for godt dokumentert.
snellapella Skrevet 10. mai 2009 #8 Skrevet 10. mai 2009 Så..hvilket merke kan man bruke da da??? Blir jo helt forvirra... Trur sambo får male alena da..med sens kanskje?
erteposen + 4 Skrevet 10. mai 2009 #9 Skrevet 10. mai 2009 Sense maling skal være fri for løsemiddel, og den kan gravide male med. Annen vannbasert maling er bedre å male med om en insisterer på å gjøre det selv, men spedbarn og gravid bør i tiden etterpå være forsiktig med å være i rommet. God lufting er helt nødvendig. En bør male barnerommet i god tid før barnet kommer slik at avgassingen fra den vannbaserte malingen er ferdig. Den lukter ikke. Oljemalingen skal være trygg når den ikke lukter mer, og en bør lufte svært godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå