Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #1 Skrevet 10. mai 2009 Jeg jobber i helsevesenet, men har bare 50% stilling. Jobber allikevel fullt, og tar på meg masse ekstra (mest kveld og helg som ingen andre vil ha...) Nå er jeg kjempekvalm og trøtt og er blitt sykemeldt i 1 uke. Skal til legen på fredag og se hvordan det går. Jeg ønsker gradert sykemelding, slikk at allikevel kan jobbe en del, men ikke så mye som jeg har gjort. Har lest i en annen tråd her at jeg da vil bli gradert sykemeldt ut i fra min faste stilling som kun er 50%. Dette er et kjempeproblem for meg, da jeg overhodet ikke har noen mulighet til å få halvt utbetalt, da mannen min nettopp er blitt arbeidsledig. Herregud, hva skal jeg gjøre?? Tenker på abort jeg nå....:-(
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #2 Skrevet 10. mai 2009 Alternativet er jo da full sykemelding, nav utbetaler nemlig sykepenger ut i fra hva du i gjennomsnitt har tjent de siste månedene. Du trenger ikke vær fast ansatt for å ha krav på sykepenger, du må bare levere du siste 4-6 lønnslippene på nav så setter de et gjennomsnittlig sykepengegrunnlag.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #3 Skrevet 10. mai 2009 Din slutning er, heldigvis, IKKE riktig. Det du refererer, tror jeg, gjelder en "aktiv" sykemelding, ikke en "gradert". Blir du "gradert" 50 % sykemeldt, betyr dette også at du er 50 % arbeidsfør. Du har da lov til å arbeide inntil 50 % av en full/normal stilling. Det vil altså si at du kan enten ha den 50 % stillingen du har i dag fullt ut, men ingen ekstravakter, eller 50 % av den 50 % stillingen du har i dag + ekstravakter inntil 50 % av nomal arbeidstid. Første alternativ, er vel det beste for deg, og det har du lov til, men ikke rett til om arbeidsgiver ikke vil. I privat næringsliv ville de fleste arbeidsgivere være glad for muligheten så lenge de er fornøyd med arbeidet ditt. Hvordan en offentlig arbeidsgiver ser på saken har jeg ikke anelse om. Så lenge du totalt sett arbeider mindre enn 37,5 time i løpet av en 14-dagersperiode, og oppgir antall timer du har arbeidet korrekt på sykepengeblanketten, siste side, har imidlertid du ditt på det tørre ved en "gradert" sykemelding.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 Ja, det har jeg lest... Men jeg synes ikke at jeg kan bli fullt sykemeldt, da jeg kan jobbe en del. La oss si at jeg fortsatt kan jobbe halvt... Da synes jeg det er på kanten og skattesnyteri. Selvfølgelig har jeg ikke lyst til å ta abort, men jeg kan ikke selge familien fra gård og grunn fordi jeg er gravid heller synes jeg. Vi har jo etablert oss med barn i barnehage, naboer etc, så å selge er uaktuellt. Så jeg står egentlig mellom to valg... Abort eller skattesnyteri (jeg kan selvsagt ikke spå hvordan helsen min blir utover i svangerskapet) Jeg er nå i uke 9, og jeg fikk bekkenløsning ganske tidlig forrige gang (ca. uke 17). Herregud... dette er egentlig ett helt bissart valg. Skal jeg bare legge dette fram for legen min slik det er og høre hans råd eller må jeg bare bestemme meg selv for deretter få abort uten begrunnelse eller "fake" syk... Pest eller kolera!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #5 Skrevet 10. mai 2009 Er dette sant?? Helt sikker?? Har du hentet det fra noe sted?? Hvis det er slik så er det helt fantastisk!!!! Jeg har nemlig ringt NAV og de sa at jeg blir sykemeldt ut i fra stillingsstørrelsen min, og ikke hvor mye jeg har jobbet. Derfor fallt jeg helt nedi kjelleren og er på grensen til å bli veldig deprimert...
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #6 Skrevet 10. mai 2009 Skulle kanskje føyd dette til i forrige innlegg: Sykepengene dine blir regnet slik: 50 % av gjennomsnittsinntekten siste 4 uker før du ble sykemeldt (mener du dette blir feil, kan du få gjennomsnittsinntekten beregnet over en lengre periode, men det er ikke lett). Dette skal arbeidsgiver(e) innrapportere, men det er en fordel om selv tar ansvar her: Få skjemaet (inntekts- og skatteopplysninger) fra NAV, ta det med til arbeidsgiver og pass på at det blir fylt riktig ut (etter faktisk arbeidstid, ikke etter automatisk stillings% som ligger i dataanlegget). Vet av erfaring at dette lett kan svikte, særlig hos en stor arbeidsgiver, hvor lønnsansvarlig ikke kjenner deg personlig.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #7 Skrevet 10. mai 2009 NAV har rett - og tar feil. Du blir 50 % sykemeldt i din 50 % stilling. Så langt har NAV svart deg rett. Derfor har du ikke RETT (eller plikt) til å arbeide mer enn 50 % det du vanligvis gjør i DENNE stillingen. Men du har fremdeles 50 % av TOTAL arbeidsEVNE i behold - og altså rett til å arbeide 50 % av normal arbeidsytelse (jeg forutsetter at du ikke har noen form for stønad fra NAV i dag). Men husk: Det er forskjell på "gradert" og "aktiv" sykemelding. I det siste tilfellet knyttes 50 %-kravet til stillingen du har i dag - og du får sykepenger knyttet til 50 % av vanlig FAST lønn. Ikke ta alt du hører fra NAV for god fisk uten videre. Vær først sikker på at den du spør har forstått HVA du spurte om.... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #8 Skrevet 10. mai 2009 Tuuuusen takk! Jeg skal ringe NAV i morgen og dobbeltsjekke samt arbeidsgiver. Du aner ikke hvor lettet jeg er!!!!!! Har du vært i samme situasjon selv siden du vet så mye om dette??
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #9 Skrevet 10. mai 2009 Ja, det har jeg. Jeg har også håndtert en del sykemeldinger på vegne av arbeidsgiver.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #10 Skrevet 10. mai 2009 Har mange ansatte som opp gjennom årene har vært sykemeldt fra "ekstra-vakt"-jobben sin, men ikke fra sin faste stilling. Klart dette går an. Det er jo fullt fokus på å gjøre alt for at folk skal kunne (i allefall) være i delvis jobb (ikke full sykemelding). Det gjelder bare at dette går tydelig fram av sykemelding slik at lønningskontoret og nav vet hva det gjelder.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #11 Skrevet 10. mai 2009 Kanskje greitt å føye til, slik at du er best mulig forberedt til "kampen" hos NAV: Om arbeidsgiver (som rett er) innrapporterer en stillingprosent på 50, kan du lett møte påstanden om at du "tilfeldigvis" har hatt ekstratimer siste 4 uker og at disse derfor ikke kan tas hensyn til. Ta derfor med dokumentasjon (lønnsslipper) for siste 6-12 måneder, som viser at disse ikke er tilfeldige. Variasjon i timetallet er helt OK (det er jo derfor stillingen IKKE er fast..), men blir variasjonen stor, vinner NAV lett fram med sin påstand. En god del ansatte hos NAV har ganske "smal" kunnskap. De kan sitt spesiale, men kan være uhyggelig blanke på annen kunnskap vedr NAV generelt. Husk at NAV er "gamle" trygdekassen + arbeidskontoret, som ikke er HELT omformet ennå, og mange har fått nye arbeidsoppgaver 12-24 månedene, uten altfor god opplæring. NAV har også slitt med mye utskifting av personell. En annen ting, litt utenfor emnet: Dersom jeg forstår deg rett, har du arbeidet langt over 50 % hos samme arbeidsgiver i lang tid. Det er da mye mulig at arbeidsgiver da er forpliktet gjennom lov til å gi deg større stillings%, dersom arbeidsgiver ikke kan begrunne at behovet for arbeidet ditt er "midlertidig" og gi en dato for når behovet slutter. Dette bør du undersøke nærere. Får du økt stillingsprosenten din, blir livet med NAV en god del lettere.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #12 Skrevet 10. mai 2009 Jeg er rimelig sikker på at løsningen du skisserer med "50 % av den 50 % stillingen du har i dag + ekstravakter inntil 50 % av nomal arbeidstid" ikke er mulig. Da vil hun kanskje ende opp med å ta en del av sine ordinære vakter (som hun er sykemeldt fra) som ekstravakter. DET har jeg mine store tvil om vil gå! Logisk brist: For syk til å ta sin faste vakt på fredag, men hun kan heller ta den som ekstravakt?!?!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #13 Skrevet 10. mai 2009 Nei, ikke HELT enig mht den logiske bristen. Formelt sett er det her snakk om TO arbeidsforhold (det så jeg nettopp at jeg glemte å presisere - det er viktig at det går fram av sykmeldingen at man er 50 % sykmeldt i forhold til BEGGE arbeidsforholdene). Arbeidsforhold 1 gjelder en fast 50 % stilling med (forutsetter) jeg en vaktplan som i prinsippet er lagt på forhånd. Arbeidsforhold 2 gjelder en stilling med uavtalt arbeidsmengde - tilkalling etter behov. I prinsippet kan dette arbeidsforholdet alene gjerne være 100 %, men dette vil jo gi en god del utfordringer i forhold arbeidsmiljølov og evt tariffavtale, og jeg regner med at også evt fagforrening vil ha ett og annet å bemerke... Derfor forutsetter jeg at arbeidsforholdene tilsammen er ca 100 %. Er man 50 % sykemeldt i arbeidsforhold 1, betyr dette at man bare skal/kan ta 50 % av de vakttimene man er satt opp med på denne vakta. HVILKE vakttimer man skal ta, er helt og fullt en avtalesak mellom ansatt og arbeidsgiver, innenfor de føringer legen har gitt på NAVs vegne mht hviletid, lengde etc. I arbeidsforhold 2 kan man lovlig ta 50 % av den arbeidsmengden man har hatt i dette arbeidsforholdet siste 4 uker. Også her har man full avtalefrihet innenfor de føringene legen har gitt på NAVs vegne. Har legen satt begrensning på samlet arbeidsmengde for en dag, gjelder denne uansett om den formelt "tas som" arbeidsforhold 1 (fast vakt) eller arbeidsforhold 2 (tilkallingsvakt). Har legen IKKE satt noen slik begrensning kunne man gjerne tatt denne vakten som fast vakt, men arbeidsforholdet var ikke stort nok til å åpne for det - alle ledige timer var oppbrukt. I arbeidsforhold 2 var det derimot ledig kapasitet.... Men, som sagt: Viktig å presisere at det må være tale om en gradert sykemelding 50 % fra BEGGE arbeidsforhold. Det føles sikkert også kunstig å se arbeidsforholdet slik, men noen ganger kommer formaliteten først....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå