Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har snart klart å karre meg til uke 34. Er i dag 33+4 og har vært sengeliggende siden uke 27+0, så dette er kjempe bra. :) På onsdag får jeg reise hjem. Det skal bli så fantastisk deilig, samtidig som det er litt skummelt. Plutselig er det ingen eksperter rundt meg når "vondtene" kommer (Har en del mensmurringer og kynnere - og har hatt det siden uke 27). Vet at mormunnen er moden, men aner ikke noe om det er åpning eller noe. De har ikke undersøkt meg enda..

Jeg lurer på om det er noen med erfaringer i forhold til premature barn født fra uke 33 og fram til 37. Har fått lungemodningssprøyter..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min yngste datter som nå er snart to år ble tatt med keisersnitt da jeg var 34 + 3, fordi jeg fikk blindtarmbetennelse.Uflaks :(... Men det gikk veldig fint. Hun veide 2300 g og var egentlig fiks ferdig, bortsett fra at hun var veldig tynn. Hun var mye trøtt også, og orket ikke å suge, så hun måtte få mat med sonde og siden kopp den første uken. Hadde litt gulsott også, og måtte få lysbehandling. Hun trengte ikke å ligge i kuvøse. Etter 10 dager hadde vektøkningen kommet ordentlig i gang, og ammingen fungerte heldigvis greit, så da kunne vi reise hjem. Vi var bekymret for vektøkningen de første ukene, men alt gikk veldig fint. Etter ca. 3 mnd. hadde hun vokst noe veldig og lå nesten på gjennomsnittet for en vanlig fullgått baby.

Nå er hun snart 2 år, og blir storesøster om noen få uker. Hun er frisk som en fisk, og vi har ikke hatt problemer av noe slag i forbindelse med at hun ble født for tidlig. :) Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Takk for svar... :)

Er så godt å vite at det kan gå bra. Har lest så mye negativt..

Blir i alle fall en spennende tid framover.. :)

Skrevet

Så godt å høre at du holder ut ennå :o)

Kopierte bare tekst fra uke 34 til deg fra siden her, i og med at den også var ganske positiv.

"Det gjør ikke så mye om baby blir født nå, de greier seg bra, men vil kanskje trenge litt ekstra tid på barsel fordi de ofte ikke er så flinke til å suge fra brystet."

Ellers er det visst også en vesens forskjell på om småen har klart å komme seg over 2 kg. Vi var innom og sjekket på torsdag fordi vår lille skrulle hadde valgt å legge seg med ryggen ut, så det ble plutselig veldig stille. Da veide hun 2 kg, og hun er fremdeles litt liten.

Så dette ser jo veldig bra ut :o)

Skrevet

Frøkna mi er nok garantert over 2 kilo. Hun var ca 1900 gram i uke 32+2. :) Jeg ligger og får maksimalt med næring.. :) :)

Herreguuuuuuuuuuuuuuuuuuud, det skal bli godt å komme hjem for psyken!!! :)

Skrevet

Kunne ikke helt huske om det var gutt eller jente du går med, men jeg leste også at jenter - som vanlig ;o) - var mer modne enn gutter, og hadde mindre problemer med å bli født tidlig.

Men jeg leste også om et tvillingpar som ble født i uke 23 som har det helt fint, så prøv bare å kos deg den siste tiden.

Men ikke gå i tog på 17 mai om du slipper hjem til det... ;o)

Skrevet

Hei.

Jeg har akkurat født i uke 36-6, ei frisk og sterk jente på 2640 gr. og 48 cm. Det har gått veldig fint. Ammingen går kjempebra. En må være ekstra påpasselig med at hun spiser nok, (hver 3. time) og at hun holder varmen.

Krever nok litt ekstra oppfølging i starten, men etter hvert gå det seg til.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg fikk tvillinger uke 33+3 gr. svangerskapsforg. Hadde ikke fått lungemodningssprøyte, da jeg var passert grensa. Jenta vår fikk litt problemer med pusten første døgnet. Gutten klarte ikke å fordøye sonde maten å måtte få den intravenøs gjennom en blodåre i hodet. Ellers fikk begge gulsott noe som er helt vanlig hos premature. Det som er mest tungt er mating. Måtte pumpe meg hver tredje time døgnet rundt for å få igang produksjonen ( morsmelk er absolutt best til premature spes. når de ikke klarer å fordøye) For så å fortsette med pumping for å gi de som sondemat senere. Det tar sin stund før de lærer å spise av seg selv. Jenta vår brukte 4 mnd. før hun klarte å ta puppen før dette pumpet jeg meg å ga via sonde eller flaske. De må mates hver 3 time døgnet rundt. Siden de ikke er så god til å spise tok mating i mitt tilfelle av og til opp til 2 timer. Det er ikke meningen å skremme for når man har premature barn bruker man all energi på dette og ser ikke før i ettertid hvor slitsomt det var.I tillegg var de veldig mye syke første året. De var lange 47 og 46 cm. og over to kg. De brukte stort sette det første året på å ta igjen jevnaldrende.I dag er de tre år og to flotte unger ingenting tyder på en litt tøffere start. De ligger helt på snittet i vekt og høyde. Samt at de språklig og motorisk overhode ikke ligger tilbake for jevnaldrende. Så summen av mine erfaringer er at det er en tøff start, men det går seg veldig godt til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...