Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 Jeg lurer meg på... Jeg unngår spekemat i svangerskapet. Jeg vet at sjansen for at ulykken er ute er forsvinnende liten. Jeg vet at det som oftest går bra. Jeg vet at i gamle dager visste ingen noenting om noe og da gikk det alltid greit... Men gjorde det det? Sjansen var liten den gang, som nå. Men nå spres et evt dårlig parti med fårepølse ekstremt mye mer enn før da de saltet det i nabobygda.... Og man mistet før også,- jøsses... Men hadde 8 unger i tillegg,så da var det kanskje way of life? Og ingen visste hvorfor man mistet heller. KAN det hende at det ikke alltid gikk som smurt likevel?... Jeg vil absolutt ikke kalle meg hysterisk fordi jeg unngår rå mat, ikke drikker vin eller ikke røyker.... Røyking er ikke nødvendigvis skadelig for fosteret,- se,mamma røykte masse med meg i magen,- jeg kom 3 uker på overtid, 50cm lang, 4250 gram, overhode ikke svakelig og har ikke hatt ettervirkninger av noe slag av hennes storrøyking. Ei heller av passiv røyking i oppveksten...Jeg ser argumentet ofte er at før spiste de alt og ingen mistet noensinne noe som helst...Min mor leeevde på spekemat og jeg har det helt fint...Men poenget er jo at da gikk det bra. Poenget er at det KAN kanskje muligens ikke gå bra. Misforstå meg rett, røyking og alkohol kan egentlig ikke sammenlignes med spisevaner, men jeg setter det på spissen....Ting er ikke farlig hele tiden...Ting KAN være farlig... Men er det ikke opp til hver enkelt å velge bort f.ex.salami om de ikke vil risikere noe.....Uten at de blir kalt hysteriske? Jeg velger å ikke kline med naboens katt....Er det hysteri? Jeg føler meg ikke særlig hysterisk...men spiser ikke rått kjøtt, holder meg unna tunfisksushi, vasker salaten godt....Og klarer meg fint uten innmaten i krabbe for disse 9 månedene... For meg er det et minimalt offer for der er jo hauger av mat man kan spise likevel? Kokt skinke istedenfor røkt.... Grillet laks istedenfor røykelaks ( Ja,jeg har spist røkelaks rett fra pakken,men da ser jeg selv når den blir åpnet).... Jeg ser liksom ikke problemet. Jeg sitter ikke her med to tørre kjeks og vann selv om jeg velger bort 5-6 matvarer som jeg egentlig ikke spiser så mye av uansett... Hvorfor gjør dette meg til hysterisk? Jeg tenker på meg selv som bedagelig anlagt og laidback...Saumfarer ikke akkurat matportalen etc... Men følger råd for å vite at OM det bittelilleminimale uhellet er ute...Så sikret jeg meg. Kan ikke skjønne at det er et så enormt offer.... Og igjen,misforstå meg rett... Om du velger å spise alt mulig,- det går jo sikkert helt fint og man gjør som man vil. Jeg dømmer ingen. Men ikke kall meg hysterisk fordi om jeg foretrekker å høre på noen få råd som for min del er lette å følge.... Jeg har ikke skrevet dette innlegget for å krangle med en million hormoner. Men la oss redefinere hysteri?
Staark Skrevet 9. mai 2009 #2 Skrevet 9. mai 2009 Jeg er helt enig, og har tatt de samme valgene som du, uten å være hysterisk... Det virker som at "du er hysterisk"-kommentaren liksom er et slagkraftig argument her inne, som brukes av folk som er uenige med f.eks matportalen. Jeg ble faktisk litt overrasket over hvor lite respons det var på rødvin-tråden, i forhold til alle ørten salami-tråder som er her. "De gjorde det før, og det gikk bra"-argumentet funker like mye på 1 glass rødvin som på noen skiver salami. Jeg synes forresten ikke jeg ser så mange hysteriske damer her inne, og heller ikke ute i det virkelige liv,...Noen har jeg kommet over, men alt i alt så er de fleste stort sett oppegående og lite hysteriske. Mvh Staark som sikkert hadde en salami-spisende mamma som drakk litt alkohol nå og da og som la meg på magen i vugga....Jeg og de fleste i nabolaget overlevde, men nabogutten gjorde det ikke.
Prinsesse Gidderikke! Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 Heisann Uglemamma. Jeg er faktisk enig med deg. Vil ikke kalle meg selv hysterisk, men gjør som deg og følger de få rådene som er. Tenker litt sånn også jeg: Ja, mamma røykte under 2 svangerskap for 30 år siden, var ikke snakk om å holde seg unna diverse matvarer. Hun fikk 2 velskapte, friske barn, MEN de har også funnet ut ganske mye gjennom forskning på disse 30 årene. Også er det de som sier at: Ja, men om du spiser f.eks litt spekemat så tar du jo ikke skade av det. Men det kan være akkurat DEN lille biten med spekemat som gjør at jeg får i meg den bakterien som skader fosteret. Som sagt: Vil ikke kalle oss hysteriske om man følger gode råd. Og det er jo ikke så mye man må unngå, at man klarer dette fint i 9 måneder. Som du sier Uglemamma: Jeg dømmer heller ingen for hva de gjør, men kall ikke meg eller andre som følger gode råd for hysteriske.
Gjest Sauen er høygravid :-) Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 Jeg vil ikke kalle det hysterisk, men jeg tror det må være slitsomt for de som unngår alt de har hørt man ikke kan spise/gjøre (badekar, jordbær, være ute i solen, reker osv) istedenfor å bare følge det matportalen sier... Jeg holder meg til nasjonale retningslinjer, og selv om bimmere påstår noe er farlig følger jeg det ikke hvis lege/matportalen sier det er ok.
siggen2 Skrevet 10. mai 2009 #5 Skrevet 10. mai 2009 jeg er jo enig med deg jeg altså-men saumfarer heller ikke alt-og salami har gått meg hus forbi-alt jeg VET jeg bør holde meg unna-holder jeg meg jo unna,uten problemer! Dette er mitt barn nr 3.så burde kanskje fått det med meg-men det har jeg altså ikke! hysterisk er det vel du som kaller deg-ikke jeg iallefall:)
Gjest Skrevet 10. mai 2009 #6 Skrevet 10. mai 2009 Kunne ikke vært mer enig. Nå blir jeg nok halshugd, men jeg har en liten teori om at de som kaller andre hysteriske er de som ikke gidder å ta hensyn til ungen sin i ren og skjer egoisme, og derfor må forsvare seg på en eller annen måte= alle andre er hysteriske, de er normale... Dette gjelder flere ting og jeg vet jeg er slik selv på noe, så derfor teorien, på seg selv kjenner man andre. Eller noe sånt. Er noen ting jeg kanksje ikke følger fordi jeg ikke gidder, da er det lett for å kalle andre hysteriske for å forsvare sineegne egoistiske handlinger (f.eks vet jeg at barn ikke bør få grandis, pølser osv så ofte, men noen ganger gidder jeg rett og slett ikke lage sunn mat, enda jeg vet det hadde vært til det beste for unge. Da blir de som aldri gir grandis, pølser osv hysterike i mine øyne, selv om det jo bare er teit å tenke slik ;-)). Jeg vet jeg gjør dette, men tror de fleste gjør det veldig underbevisst ;-)
Gjest Mylian blir trebarnsmor.. Skrevet 10. mai 2009 #7 Skrevet 10. mai 2009 Det er alltid et idiotisk utsagn å refere til fordums tider og kollapsete riker. "Dette var helt vanlig under romertiden" - "Bare se - før så hadde de ikke mattilsynet og det gikk bra med "bestemor". En skal være glad noe forandrer seg. Mange tror det alltid gikk bra før men det gjorde det ikke, forbausende nok orker ingen å sjekke opp dette heller. Det er jo bare å se på statistikken; barnedødeligheten var høyere, det var nok antallet dødfødsler og aborter også, og dødeligheten blant voksne var større. Men alt var bedre før, sier disse kvinnene og mennene, og ler av de som følger såkalte retningslinjer. Jeg tror ikke det er veldig farlig å spise spekeskinke. Jeg skal innrømme at jeg spiser salami, det var lov for to år siden da jeg gikk gravid. Iblant blir det til at jeg spiser spekeskinke ute også, på kafe. Men ikke hele tiden selvsagt. Jeg prøver å la meg styres av sunn fornuft:-) Det tror jeg de fleste andre gjør også, hysteriske eller ei.
Seels Skrevet 10. mai 2009 #8 Skrevet 10. mai 2009 Jeg har opplevd gjennom hele svangerskapet at de eldre damene på jobben og svigermor (50 år og oppover) er helt opphengt i at jeg skal gjøre alt sånn som de gjorde det. Når de hører at jeg spiser jordbær og sushi (minus tunfisk) er jeg en kjempeegoist som vil gi barnet mitt allergier (finnes doble blindstudier som konkluderer med at så lenge mor ikke er allergisk er det ingenting som tilsier at jordbær har noe å si for barnet), og sushi.....ikke snakk en gang. Men at jeg holder meg unna spekemat, røkelaks og ikke rører alkohol gjør at jeg er hysterisk. Jeg synes dette er skikkelig sært, disse damene er velutdannede og stort sett oppegående. Det er akkurat som noe klikker litt i hodet på dem når det gjelder graviditet. Og når jeg først er igang...de samme damene synes jeg er sikkelig rar som helst vil på familierom eller barselhotell sånn at far kan være tilstede de første tre dagene av babys liv. De sier "jammen er det ikke godt å få litt fred fra han, hva skal han gjøre der? Også kan du og babyen bånde sånn at den liker deg best" ...........................................................................AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH! Beklager utbrudet! Det har gjæret i en syv-åtte måneder nå. Takk for at du hørte på
gizmo78♥ har fått baby:-) Skrevet 10. mai 2009 #9 Skrevet 10. mai 2009 Hei, Uglemamma... jeg synes IKKE du er hysterisk... Jeg er som du..holder meg unna ting jeg har hørt "kan" være skadelig. Synes heller ikke det er noe stort offer de få månedene man går gravid. Men jordbær ser jeg her...kremt....er det ikke bra?? Hatt dille og spist en kurv for dagen i det siste......
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 10. mai 2009 #10 Skrevet 10. mai 2009 Jeg er gravid for tredje gang og har dermed vært her inne i noen år.... Og disse diskusjonene kommer jo opp med meget jevne mellomrom. Jeg er ikke hysterisk, har vel blitt litt mindre hysterisk for hvert svangerskap, men følger allikevel rådene fra matportalen.no. Det er jo en grunn for at de kommer med slike råd til oss gravide. Jeg velger glatt bort alkohol, spekemat, medium stekt biff, sushi og slikt til etter graviditet og amming. For meg er det ikke et stort offer, jeg vil da ikke utsette mitt barn for noe som man kan unngå. Det er da tross alt flere ting vi kan spise enn vi ikke kan spise!!!
erteposen + 4 Skrevet 10. mai 2009 #11 Skrevet 10. mai 2009 Det er komisk dette med "hysteri" her inne, også når det kommer til eldre barn og "hysteri". Med en gang noen gjør valg en selv ikke er enig i eller gidder å gjennonføre (da tenker jeg mer på eldre babyer) så defineres en som hysterisk. Jeg blir ofte definert som hysterisk når det kommer til mat, vil jeg tro, selv om det er det eneste området noen kan kalle meg "streng".
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #12 Skrevet 10. mai 2009 Såvidt meg bekjent skal en være litt forsiktig med jordbær når man ammer, men at mange blander dette sammen med når man er gravid... Så lenge man vasker jordbærene supergodt så er det ingenting i veien for å spiser dem. Bare prisen ( Gleeeder meg til de blir billigere,- og til de smaker like godt som de lukter Er det de belgiske du mumser på? Har ikke smakt dem i år, men har blitt så skuffet over dem tidligere. Koster en million, lukter som verdens åttende vidunder men smaker vann... Heia norske jordbær når de kommer. Gleeeder meg! Da skal de mumses da
Tweak Skrevet 10. mai 2009 #13 Skrevet 10. mai 2009 Jeg er også helt enig med deg! Jeg følger anbefalingene fra helsemyndighetene på grunn av den potensielle faren for at noe kan gå galt. Det er jo så enkelt, tross alt! Jeg slutter jo ikke å leve fordi jeg dropper visse pålegg og matvarer? Livet består jo av så mye mer! Og jeg også er helt laid back og rolig, absolutt ingen tendenser til hysteri!
meg & to små vampyrer Skrevet 10. mai 2009 #14 Skrevet 10. mai 2009 Hei uglemamma! jeg syns ikke man er hysterisk om man følger offentlige anbefalinger. Jeg syns man heller er litt dum om man driter i alt som finnes av slikt. Under amming så går det rykter om mye man "skal" unngå, men da jeg fikk barn sist (ikke så lenge siden) gikk man ut med at man i utgangspunktet kan spise alt og så OM barnet får vondt i magen, da kan man redusere på matvarer med bakgrunn i det. Jordbær var også helt greit. Og gjett hva, jeg spiste fårikal noen dager etter fødsel uten å få en baby med luftsmerter. Og løk og alt. hehe:)
Gjest Skrevet 10. mai 2009 #15 Skrevet 10. mai 2009 Jeg må si jeg synes det er litt hysterisk å ikke spise reker og jordbær fordi man er redd for allergi, men at man holder seg til generelle råd ved et svangerskap er vel bare sunn fornuft?
erteposen + 4 Skrevet 10. mai 2009 #16 Skrevet 10. mai 2009 Det er jeg helt enig i. Verden går fremover, også kunnskapen om hva en bør/ikke bør spise. Jeg reagerer på at en bruker ordet hysterisk når gravide følger rådene til matportalen, og der står det ingenting om reker og jordbær. Tvert imot. En kan sannsynligvis motvirke/dempe en del allergi om en utsetter barnet for visse matvarer under graviditet og amming.
babymaker med 2 små jenter! Skrevet 10. mai 2009 #17 Skrevet 10. mai 2009 Hei,siggen Jeg er en av de hysteriske som sier, nei, skrev du HI. Det var jo du selv som kalte deg hysterisk... Og det er da mange som er enig i din måte å se det på... skjønner ikke hvorfor du satt i gang en tråd med denne overskriften jeg... hm...............
Øyboeren med to små <3 Skrevet 10. mai 2009 #18 Skrevet 10. mai 2009 jeg er faktisk mer forsiktig i dette svangerskapet enn forrige, selv om jeg visste om "farene" da også.. rett og slett fordi jeg fikk ei jente med en misdannelse sist, og selv om jeg vet at det jeg spiste ikke var "skyld" i dette, TØR jeg rett og slett ikke denne gangen..! tar ingen sjanser, der jeg vet jeg kan unngå det, nettopp fordi jeg vet at ting KAN skje, enten det er genetisk, pga det man spiser, sykdom eller bare rett og slett ved tilfeldigheter. greit nok man gjorde sånn og sånn i gamledager, men OM datteren min hadde overlevd fødselen i det store og det hele om vi hadde levd i gamledager (ble tatt med sugekopp og div pga dårlig fosterlyd) hadde hun uansett dødd en stund etter fødselen, da tynntarmen hennes ikke var "koblet til", og dette hadde de nok aldri funnet ut, og i allefall ikke fått operert i gamledager..! så takke meg til at vi lever i våre dager..! så kall meg gjerne hysterisk, men vil si jeg syns jeg har god grunn til det...!
Staark Skrevet 10. mai 2009 #19 Skrevet 10. mai 2009 De av dere som ikke skjønner hvorfor HI laget den tittelen på innlegget, har tydeligvis ikke vært innom så mange salami-tråder Der er det standard at en eller annen salami-spiser refererer til avholds-salamier (-dumt ord, jeg vet) som hysterisk! Jeg er selv blitt kalt hysterisk her inne pga jeg holder meg borte fra rått kjøtt, og "hysterisk" er så langt ifra som noen ute i den virkelige verden ville brukt på å definere meg. hollow: jeg tror ikke så mange tør å kalle deg hysterisk etter det du skriver, pga at du har en "gyldig grunn" til å ta de valgene du tar.
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #20 Skrevet 10. mai 2009 10 poeng til deg,Staark )) Ja, jeg laget denne overskriften nettopp på grunn av salami-trådene fra ikkeavholds-salamiere ( fenomenalt ord! ) Der var det spesielt en som sa at de hysteriske holder seg unna rått kjøtt mens de normale spiser det........Ikke ordrett men etter husk.... Derfor laget jeg tråden for å se hvor "hysteriske" vi avholds-salamiere egentlig er Eller er det fornuft det kalles ? Jeg mistet forøvrig tre ganger i fjor, så jeg tar absolutt hensyn til matportalens råd. Selv om jeg ikke tror maten jeg spiste var skyld i uflaksen min...Jeg bare nekter å risikere noe...
babymaker med 2 små jenter! Skrevet 10. mai 2009 #21 Skrevet 10. mai 2009 Men.... en ting lurer jeg på. hvor ofte skjer det at noen blir smittet med toksoplasmose? Og hvor mange har fått påvist at toksoplasmose har skadet fosteret ens på en eller annen måte? Dette er ikke kverrulerende spørsmål asså. helt ærlige spørsmål som jeg lurer på bare....
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #22 Skrevet 10. mai 2009 Jeg vet ikke hvor mange tilfeller det er, men det er rimelig skjeldent... Men i verste fall kan man miste pga toxoplasmose Pasienthåndboka sier Ca. 1/3 av gravide har hatt infeksjonen. I en dansk undersøkelse fant man at ca. 3 av 10.000 kvinner fikk toxoplasmose under graviditeten. Hos gravide som ikke har hatt infeksjonen tidligere, kan smitte med parasitten gi en alvorlig infeksjon hos fosteret, og føre til spontanabort eller misdannelser. Hvordan kan du forebygge å få toxoplasmose? * Cyster i kjøtt kan drepes ved enten å fryse kjøttet ned til -20 grader i 2 dager eller å varme det til over +60 grader i 4 minutter. -Spesielt for gravide * Gravide kvinner som tidligere ikke har vært smitte med toxoplasmose bør utvise spesiell forsiktighet for å unngå infeksjon o Unngå kjøtt og kjøttprodukter som ikke er grundig kokt eller har vært dypfryst o Vaske grundig grønnsaker og frukt som spises rå og ikke skrelles o Generelt utvise god kjøkkenhygiene ved matlaging o Overlate stell av katten og spesielt tømming av kattekassen til andre * Gravide og sydenreiser o Vær spesielt nøye med ovenstående dersom man må reise utenlands under svangerskapet o Man kan bli smittet av denne sykdommen i Norge. På vanlige charterreiser til Sør-Europa er faren for smitte svært liten, og dette gjelder spesielt dersom man følger disse rådene. o Velg gjerne spisesteder hvor en ser at den hygieniske standarden er tilfredsstillende (tips: sjekk toalettene) o Ved opphold under mer primitive forhold, utenom hoteller eller turiststeder, øker smittefaren. Denne type feriereiser anbefales derfor ikke under svangerskap o Dersom en på utenlandsreise, eller her hjemme, mistenker at en kan ha blitt tilført smittestoff, anbefales blodprøve tatt etter 3 uker for å få bekreftet/avkreftet mistanken, og for eventuelt å starte behandling -Som du ser, det er veldig skjeldent. Men uhellet kan være der. Opp til deg om du føler deg lucky eller ikke
Lillespire ღdesemberbabyღ Skrevet 10. mai 2009 #23 Skrevet 10. mai 2009 Hei Uglemamma:) Jeg er helt enig med det du skriver. Jeg har også mistet før, og gjør det som jeg kan for at dette skal gå bra denne gangen.(gjorde jo det sist og, men av og til er ikke det nok) Da er det veldig irriterende å bli kalt for hysterisk av, ja disse som synes at å spise rått kjøtt er helt greit, og at man kan spise alt man ønsker. Misforstå meg rett, det må de for all del gjøre for min del. Men, JEG er ikke hysterisk selv om jeg velger å følge de råd som matportalen gir!
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #24 Skrevet 10. mai 2009 Deilig med en tråd der ingen dømmer andre Enten man er en salamiker eller ikke ;P Men ville bare nevne at for tre år siden da jeg gikk gravid med datteren min , var salami frarådet da også Jeg gjorde det samme da som nå igrunnen Bortsett fra at jeg heldigvis slipper å slutte å røyke denne gangen,- siden jeg har holdt meg røykfri fra den gang
Lykkelig g~g~j Skrevet 10. mai 2009 #25 Skrevet 10. mai 2009 veldig godt skrevet! Er veldig enig i d du skriver. Merker at man jeg faktisk får litt sånn "herregud.. hysterisk eller?" blikk når jeg sier nei takk til roastbiff, lakse eller spekekjøtt smørbrød! .. Får ofte "haha.. vi spiste no alt mulig og våre barn ble jo født friske"... d som kan irritere meg litt er at FAKTISK ble flere barn døfødt før og d var flere barn som døde i magen eller ble syke før enn nå! Og.. som du skriver... big deal å ikke spise dette i 8 mnd (vet jo sjeldent at man er gravid før d e gått 1 mnd) big deal å be om en gjennomstekt biff... vask salaten (burde ikke alle gjøre det?) ... og la være å røyk ( burde ikke alle gjøre det.. hihi).. ikke drikk alkohol.. nei.. kjipt.. er sol, vil ha vin! men men... om man ikke klarer la være .. søk hjelp!!! da har du et problem! nei.. helt enig med deg.. er man virkelig hysterisk fordi man som gravid tar sine forhåndsregler for å sikre alle mulige måter et friskt barn?... og om jeg tørr si det.. har spist salami... jeg vet jeg vet... dobbeltmoral!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå