2nj♥ Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 hvilke symptomer hadde dere før dere fikk diagnosen? Hadde dere hatt symptomene lenge før dere gikk til legen?
prebs Skrevet 9. mai 2009 #2 Skrevet 9. mai 2009 Jeg var ut over alle grenser TRØTT! Det var mitt absolutt mest fremtredende symptom. Kanskje jeg også hadde gått opp et par kilo (rundt magen er typisk) - ikke rart så inaktiv som jeg var. Men det er imidlertid en myte at man raser opp i vekt med lavt stoffskifte; jeg leste i et legetidsskrift at det normalt var snakk om 2-3 kilo. Ellers er tørt hår, hud og negler vanlig. Men jeg var altså hovedsaklig sovende. Husker ikke hvor lenge jeg gikk med trøttheten før jeg oppsøkte lege, men jeg ble iallfall raskt bedre med medisiner : )
Månestråle75 Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 Jeg gikk til legen fordi jeg i lengre tid var veldig sliten og trøtt. Humøret var på bånn og jeg var initiativløs, orket ingenting. Hver ledige stund ble tilbragt sovende på sofaen. Ble også veldig lett syk, ble smittet av alt mulig..
Fruen i huset Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 Kjempesliten, eide ikke krefter, gikk opp i vekt.. Du kan lese om det her: http://www.stoffskifte.org/Webdesk/netblast/pages/index.html?id=499002
Fruen i huset Skrevet 10. mai 2009 #5 Skrevet 10. mai 2009 Husk at det kan være vanskelig å få en diagnose fordi det som er unormal verdi for deg, allikevel kan være innefor "normalen" generelt... Man må gjerne stå på litt og kreve jevnlige blodprøver og sammenligne verdiene med hvordan formen er. Ikke alle leger som er like gode på dette her.
mamma og my Skrevet 10. mai 2009 #6 Skrevet 10. mai 2009 Jeg var konstant trøtt og sliten, uansett hvor mye jeg hvilte meg. Mistet mye hår, hadde tørr hud, nedstemt, dårlig apetitt, tålte ingen ting og trøbbel med å bli gravid. Jeg hadde ikke de klassiske symptomene som frostighet og vektøkning. Nå har jeg gått på medisiner noen måneder og føler at kreftene begynner å komme tilbake, har mistet et par kilo, og fått tykkere hår. Hadde hatt symptomer siden jeg fikk datteren min for 2,5 år siden... Er blitt en bedre mamma for henne også nå...
Andromake Skrevet 10. mai 2009 #7 Skrevet 10. mai 2009 Jeg var også trøtt, trøtt, trøtt, og mistet mye hår, pluss at neglene bare sprakk. La på meg en del, men det henger jo også sammen med at man ikke orker å gjøre noe. Enig med den som skrev at du må kreve flere blodprøver, det er også viktig å sjekke om du kan ha andre hormonelle problemer (det henger ofte sammen).
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 10. mai 2009 #8 Skrevet 10. mai 2009 TRØTT selv om jeg sov masse... og sliten var det største problemet. Vektøkning og problemer med å gå ned i vekt. Miste hår, tørr hud, fryser lett (selv om jeg har en del spekk som skal isolere :-/) dårlig matlyst... Jeg har hatt noen av symptomene i flere år, men etter at jeg ble gravid har jeg bare blitt verre. Jeg har verdier innenfor normalen, men helt i nedre grense. Etter å ha mast om dette i lengre tid fikk jeg medisiner. Har gått på disse noen uker nå og har alt merket forskjell, har en følelse av at jeg nok må ha en sterkere dose, men jeg er i det minste på bedringens vei. Jeg var så sliten at jeg måtte ringe mannen min slik at han kunne komme hjem og ta seg av jenta vår slik at jeg fikk sove. Følte meg rett og slett fyllesyk... Stå på ditt og sørg for at legen tar deg på alvor!
erteposen + 4 Skrevet 10. mai 2009 #9 Skrevet 10. mai 2009 Om en føler at allmenntilstanden er dårlig og en går til lege er det jo enkelt å spørre om at de tester stoffskifte. Symptomene på lavt stoffskifte er de samme som en hel rekke andre sykdommer, og spesielt for nybakte mødre mistenker en ofte fødselsdeprisjon foran stoffskifteproblem. Jeg hadde alle tegn på å være deprimert, men jeg var ikke tungsindig og så hadde jeg en enorm avmakt i kroppen. Før det hadde jeg høyt stoffskifte, og da var uroen og sitringen i kroppen til å gå på veggene av. En blodprøve viste at jeg hadde et svært høyt stoffskifte, og jeg brukte det neste året på å finne rette dose medisin. Nå går jeg på minimale doser mens jeg er gravid.
2nj♥ Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 10. mai 2009 Jeg føler meg utrolig sliten og tom for energi hele tiden, selv om jeg sover nok timer hver natt. Tiltaksløs og med et humør jeg ikke kjenner meg igjen i. Har en stund prøvd å gå ned litt i vekt, men føler at vekta står bom stille uansett hvor lite jeg spiser. Og jeg har fått endel mer fett på magen..... Har alltid vært veldig glad i å trene, men nå må jeg tvinge meg ut døra og det er et stort ork. Først tenkte jeg at det var fordi jeg jobbet nattevakter og ikke tålte det lenger, men nå er det 1 år siden jeg sluttet med det og gikk over til dagarbeid, og symptomene er der fortsatt. Jeg fryser veldig ofte på kveldene, selv om vi har det varm og godt inne. Hår mister jeg mye av og huden er blitt uren og kvisete (et problem jeg ikke har hatt tidligere), huden på hendene er tørr og neglene sprekker opp. Så begynte å tenke på om det kanskje kunne være stoffskiftet det var noe galt med. Tar det lang tid å få svar på blodprøvene??
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 10. mai 2009 #11 Skrevet 10. mai 2009 Tar bare noen dager å få svar på de blodprøvene :-)
mamma og my Skrevet 10. mai 2009 #14 Skrevet 10. mai 2009 Mtp at 5% av alle kvinner får sykdommen, burde det være mer fokus på dette. Mange leger er veldig restriktive med doseøkning og utprøving av medisiner, egentlig helt uten grunn. er veldig plagsomt å være ubehandlet/underbehandlet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå