Gå til innhold

Hvordan handler man på e-bay?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er helt grønn på dette selv. Hadde en kompis som viste meg det, men man måtte laste ned noe betalingsgreier ditt og datt.

Jeg er vanligvis ganske drevet med internett og data, men ebay, ja der er jeg faktisk helt grønn. Så jeg kunne også tenkt meg litt hjelp der.

Sorry at jeg ikke kunne gi deg et svar ;)

Skrevet

Hei.

Jeg handler ganske mye på ebay og det er ikke spesielt komplisert..

Iallefall så lengde du bare kjøper..

Det første du må gjøre er å opprette en bruker konto på ebay.com.

Den bruker du på samme måte som på QXL. Men vær obs på at man bør være nøyere med å lese beskrivelsen av det som er tilsalgs. Viktige tineg er: porto(spesielt england har dyr porto), hvilke land selgeren sender til, om det er privat person eller firma(dersom det kommer fra en privat person er sjansen for å slippe toll/moms god) og ikke minst selgerens referanser. Noen selgere krever også at budgivere skal ha ett visst antall positive referanser (evt. bare posistive referanser(referanse = karakter)).

Men ellers er det mye likt qxl.

Det største problemet er som regel betaling av varen og porto. Postoppkrav, Moneyorders og postal checks (o.l.) er for tregt til at selgere godtar det. Vanlig krav om bewtaling er innen 7 dager.

Derfor finnes det noen løsninger som kan brukes:

I europa kan man ofte bruke IBAN og swift/bic. Dette er direkte overføring fra din konto og kan vel gjøres i alle nettbanker. Litt komplisert er det dog (av og til vanskelig å finne banker i nettbankens liste).

Ellers er det https://www.paypal.com som gjelder. Paypal er en betalingstjeneste som eies av ebay, og som du må opprette en egen konto på (dette kan gjøres fra ebay). For å betale fra paypal må du enten knytte den til ett kredittkort (noe som kan ta tid, fordi du får en pin-kode på neste utskrift fra kredittkortet som må tastes inn), eller man kan overføre penger fra en v anlig norsk bankkonto via en bank i oslo,

hvor Paypal har en egen konto. For å gjøre dette må du først opprette en paypal konto og trykke på "add funds" eller "legg til midler". Du vil da få en mulighet for å overføre penger fra konto. Når du klikker på denne får du en autogenerert tekst som skal brukes som "melding til mottaker" på overføringen din. På den måten vet paypal hvilken bruker som har overført penger. Dette går normalt ganske raskt (to dager), Og pengene blir tilgjengelig via paypal i dollar.

Vær obs på at det ikke er kjempe enkelt å få penger ut igjen av en paypal kontoen din (du må ut med gebyr og muligens 1% av beløpet til paypal), men det står på nettesidene deres.

Skrevet

Takk for utfyllende svar!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...