....mammatilto... :))) Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 Tulla mi er 18mndr og helsesøster er bekymret pga at ho enda ikke går,var hos legen på helsestasjon på torsdag (helsesøster som ordnet time). Men i dag har hun faktisk gått 13steg. Så synest alt blir så stress og hysterisk :-/
ahh...dumme, gamle mamma Skrevet 9. mai 2009 #2 Skrevet 9. mai 2009 min krabat gikk når han var 9 mnd.... men han var jo tidlig. For å få ett gjennomsnitt må noen gå tidlig og andre seint.. Og om hun nå har begynt å gått er det jo ikke noe å være bekymret for.
Tipp topp Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 Nr 1 gikk ved 12-13 mnd og nr 2 løp rund da han var 10 mnd. Nr 2 gikk faktisk før kusinen som er nesten 6 mnd eldre så det er store forskjeller innenfor normalen.
erteposen + 4 Skrevet 9. mai 2009 #4 Skrevet 9. mai 2009 Mine sprang på 1-årsdagen. Det var ikke bare moro å ha barn som gikk godt lenge før 12 mnd. Hadde ikke stresset om alt såg ut som det virket. Vesla vi hadde på avlasting var verdens "lateste", og gikk ikke før hun bestemte seg for det nesten 20 mnd.
Gjest Skrevet 9. mai 2009 #5 Skrevet 9. mai 2009 Tok sine første skitt en uke før ett års dagen, og etter det gikk det fort...
Gjest Skrevet 9. mai 2009 #6 Skrevet 9. mai 2009 Kjenner en som ikke gikk før han var 22 mnd. Men der var det KISS. Samt at den ene forelderen ikke gikk tidli og det er arvelig vist nok... Ta det med ro....snart løsner det og da her hun over alle hauger...
Fire småtroll Skrevet 9. mai 2009 #7 Skrevet 9. mai 2009 Eldste var ganske nøyaktig 12 mnd, neste var 11 mnd. Nummer tre var 15 mnd før hun gikk, men hun teller ikke helt i statestikken siden hun har veldig nedsatt funksjon i den ene armen så hun var sent ute med både åling, krabbing og å reise seg.. I følge helsestasjonen her skal fysioterapeut se på barn som ikke går når de er 17 mnd. Som regel er det jo ikke noe galt, men det er vel greit at en fysioterapeut utelukker evt feil i motorikken og gir litt tips om hvordan en kan hjelpe den lille å trene balansen. Siden din lille jente har slipt seg og gått 13 skritt i dag er hun jo i ferd med å gå da
Sjefsmegga Skrevet 9. mai 2009 #8 Skrevet 9. mai 2009 Fra 10-13mnd har mine vært. Vet om flere barn som har vente til de rundt 18mnd, trenger ikke være noe i veien.
may-mom-05 Skrevet 9. mai 2009 #9 Skrevet 9. mai 2009 Min datter tok sine første skritt to uker etter 1-års dagen, og etter det gikk det veldig raskt til hun gikk hele tiden.
Mittens ♂♂ Skrevet 9. mai 2009 #10 Skrevet 9. mai 2009 Eldste min gikk (slapp seg) da han var 10 mnd. Minstemann har tviholdt i lillefingeren min helt til nå nylig. Han er akkurat 1 år. Det er stor forskjell på når barn er klare til å begynne å gå, og jeg synes ikke at jenta di er noe sen Vet om flere barn som har lært å gå mye senere enn det
shari_z Skrevet 9. mai 2009 #11 Skrevet 9. mai 2009 Min datter gikk 1 uker før hun fylte 14 måneder. Hun kunne godt ventet litt til, for min del. Mye enklere å passe på dem når de ikke kan gå. :-)
mai mammaen til to Skrevet 9. mai 2009 #12 Skrevet 9. mai 2009 når hun går så mange skritt så tenker jeg det ikke er noe galt. går hun "riktig"? går hun langt om du holder henne i hånden? er jo bra at hun blir fulgt opp da. eldste gikk helt alene når hun var 13 mnd. yngste er akkurat fylt 1 år og han går 2 skritt. men føler han snart begynner å gå ordenltig. men man vet jo aldri
Solskinnsdag Skrevet 9. mai 2009 #14 Skrevet 9. mai 2009 Gulljenta vår gikk ikke før hun var 17 mnd. og 4 dager, snudde seg heller ikke rundt fra magen til ryggen før hun var 12 mnd. Og da på ren rå magemuskelkraft, ikke sånn sammenkrøllet som de egentlig skal. Men hun er treg med grovmotorikken sin da, pga. nakke/ryggskjevhet, og i tillegg så er hun en meget bedagelig sjel. :-) Har aldri stresset i forhold til at hun har vært treg, hun er en frisk og oppegående jente, og alt kommer etterhvert. :-)
J, J og meg:) Skrevet 9. mai 2009 #15 Skrevet 9. mai 2009 Første her gikk dagen etter han fyllte året. Andremann gikk da han var 11 mnd. Vet om noen som ikke gikk før de var 16 - 17 mnd. Syns det høres ut som tulla di er i gang jeg. Da mine gikk 13 skritt var det rett før!
Popsipus Skrevet 9. mai 2009 #16 Skrevet 9. mai 2009 Min sønn er snart 17 mnd og går heller ikke selv ennå. Jeg begynner å bli litt smånervøs, og vurderer å ta han med til kiropraktor hvis han ikke begynner å stampe rundt selv snart. Datteren til et søskenbarn av meg slet med det samme problemet og etter at hun gikk til kiropraktor, tok det ei uke, så gikk hun på egen hånd. Kiropraktor hadde visstnok funnet en låsning i nakken på henne. Er litt skeptisk selv til dette, så jeg drøyer det lengst mulig, men får som sagt ta en tur hvis det ikke ordner seg innen 1 mnds tid.
Gjest Sauen er høygravid :-) Skrevet 9. mai 2009 #17 Skrevet 9. mai 2009 Tok de første skrittene på etårsdagen, og gikk skikkelig når hun var ca 19 mnd. Nå er hun 20 mnd og løper rundt, er høyt og lavt=)
Alenemamma :) Skrevet 9. mai 2009 #18 Skrevet 9. mai 2009 Synest det blir teit når hs skal bli bekymret hadde hun vært 2 år så greit men 18 mnder og 13 steg er da ikkje noe å være ekymret for. Hun går når hun er klar for det:) Kanskje hun er redd? Her gjikk lillemann når han var 11 mnd.(kunne godt ventet litt for min del;)) nå er han 21 og springer og hopper;)
MammaMØ-sept07+nov11. Skrevet 9. mai 2009 #19 Skrevet 9. mai 2009 Tok sine første skritt når hun var 10mnd, gikk skikkelig når hun var rett over 11 mnd...
Ranveig R Skrevet 9. mai 2009 #20 Skrevet 9. mai 2009 Normalen er 12 - 18 mnd for å begynne å gå, så det er riktig at barn som ikkje går ved 18 mnd skal undersøkast. Men når jenta di faktisk har gått nokre steg aleine ser eg ikkje behovet. På den andre sida, aå har egbestemt meg for at eg ikkje skal la meg stresse av at folk vil undersøke jenta vår, det er bedre å undersøke 100 barn for mykje enn å gå glipp av EITT barn som treng hjelp. Vi er kjempeheldige som har dennet ype oppfølging, det er alt for mange her i verda som ikkje har det slik. Så til spørsmålet ditt: Eldste vår gjekk då han var 14 mnd Lille tok sine første 3 skritt rett før 17 mnd, men no er ho drøyt 18 mnd og går ikkje frivillig ut på golvet. Går akkurat 2-3 skritt mellom møblar eller folk (eg har sett 8 skritt ein enkelt gong). Lille har allerede vore undersøkt pga treg motorikk (kunne ikkje sette seg opp/sitte/stå på alle fire/prøve å reise seg då ho var 12 mnd), det blei utelukka muskelsjukdom og hjerneskade og ho fekk legens velsignelse til å finne ut av "alt" i sitt eige tempo.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 9. mai 2009 #23 Skrevet 9. mai 2009 Småen tok sine første steg da han var rundt 14mnd. Han gikk stødig og fint noen skritt - når han ville og det var sjeldent.. Barnehagen pressa han en del og det førte til at han nekta å gå. (Ho ene i bh var sykt opptatt av at han ikke gikk og mente det var unormalt og at jeg måtte få sjekket det opp..) Vi var hos helsesøster da han var 15mnd og hun sa at hadde han sluppet seg så hadde han gått helt fint. Det var ingenting i veien med han, han var stødig og hadde rett fotstilling. Hun mente han plutselig kom til å begynne å gå. Og jammen fikk hun rett, da han var 16mnd gikk han helt plutselig. Han var stødig og gikk rett fra kryping til å gå som en helt. Han gikk vel sånn 8 skritt med engang og ikke med sånt ganglag som de pleier ha i begynnelsen. Det tok ikke 1mnd engang før han gikk bedre enn barn som hadde gått i mndvis. Han hadde og har en fantastisk balanse. Men småen var en forsiktig kar, han er typen som ikke gjør ting før han er sikker på at han kan det.
Tibra Skrevet 9. mai 2009 #24 Skrevet 9. mai 2009 Han var 16 mnd og ei uke da han tok sine første skritt aleine, men etter det var det kun et par uker før han sprang. Så det skjer nok fort med din også når det først skjer Mini varl mer opptatt av å klatre oppover enn å gå bortover igrunnen.... Er veldig flink motorisk nå, og klatrer i lekestativ som en helt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå