Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg trenger noen gode råd her.

Barnet mitt er på 6 mnd.

Jeg har alltid gitt ham ferdiglaget barnet mat/grøt.Jeg vil begynne med å lage mat selv til han.kan noen skrive oppskrifter på barnemat (6-mnd).Hva kan jeg ikke gi til barnet?jeg leste spinat rødbeter kumelk honning skal man ikke gi til ungen.Ikke salt/sukker.

Hva med egg?

Kan jeg blande maragrin i maten hans? HVa slags maragarin/matfett anbefales?Hvilke frukt kan han spise?Kan jeg foreks gi han jordbær(moset),Jeg er bare litt skeptisk m tanke på allergier.

Hva med Grøt? kan man lage grøt selv også?Jeg tenkte foreks vanlig havregryn koke og gi.Kan man det-?

Jeg har jo så masse å spørre.På forhånd takk .Håper jeg får gode råd her,

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skulle gjerne jeg likt å vite litt mer om jeg også, så dytt dytt!!!

Skrevet

Jeg har fått en bok/et hefte på helsestasjonen, som heter "mat for spedbarn", og er utgitt av helsedirektoratet. spør etter denne:)

Der står det om å introdusere fast føde, hvor mye og når, den første middagsmaten, den første grøten, gluten, å introdusere annen drikke enn melk, fordeler ved hjemmelaget mat, fordeler ved industrifremstilt mat, tåler barnet all slags mat? allergi, salt,mat du bør vente med å gi, fett i middagen... Dessuten er det noen oppskrifter der.

Veldig grei lesning:)

Om fett står det: De hjemmelagde middagsrettene kan tilsettes litt fett, dersom det er ønskelig. Vi anbefaler bruk av planteoljer som rapsolje, maisolje, soyaolje, solsikkeolje, olivenolje eller annen matolje, eller myk plantemargarin.

Det jeg finner om egg er: "Det er vanskelig å forutsi hvem som vil få allergi.Et barn har høy risiko for å utvikle allergi hvis både mor og far har betydelig allergisk sykdom, eller hvis mor og et søsken har betydelig allergisk sykdom. Ved høy risiko kan det være grunnlag for å anbefale at enkelte matvarer (egg, fisk, nøtter og erter) ikke introduseres til barnet før etter ett års alder (to års alder for nøtter). Spør om råd hos lege/på helstestasjonen".

Skrevet

Her er noen oppskrifter:

Grønnsaker (ca 6 mnd):

Kok brokkoli, gulrøtter, nepe, kålrabi, nypoteter hver for seg.

Mos 1 og 1 grønnsak sammen med litt av kokevannet og frys ned hver for seg i isterningsbrett.

(Fant på europris i stjurndala i fjor).

Gi 1 og 1 sort for å se om barnet tåler alt. Deretter bland som man vil.

Når terningene er gjennomfryst, fyll dem over på poser, skriv på dato og hvilken grønnsak det er.

Ca 7 mnd:

Kok f.eks kyllingfilet i terninger i 10 min, mos med stavmikser og frys ned som grønnsakene. Blande med grønnsaksterningene.

Kan også blande poteter + gulrøtter med leverpostei.

Eller poteter + kålrabi med kyllingpostei.

Kan gjøre det samme med pære, ananas, eple, mango osv. Til dessert eller for å tilsette grøten. (Der har ikke jeg vært flink, banan er best!)

Kyllinggryte

1 dL vann

1 kyllingfilet

1 nypotet

1 gulrot

1 ring ananas

1ss kaldpresset rapsolje

evt bittelitt kardemomme

Kok opp vannet

Skjær kyllingfilet, potet og gulrot i små biter.

Kok kylling, potet og gulrot ca 10 min.

Tilsett oppdelt ananas på slutten av koketiden.

Tilsett olje.

Mos til passe konsistens.

Frys ned.

Lakserett

4-500 gram laksefilet (naturell)

ca 500 gram kokte poteter

ca 500 gram kokte gulrøtter

1/2 purreløk (kokes sammen med poteter og gulrøtter, bare for å gi smak, kast etterpå)

Dill, smør, kokevann

Mos, spe med kokevann til passe konsistens. Frys ned.

Kjøttrett

Ca 400 gram nakkekoteletter/annet kjøtt

Ca 400 gram poteter

Ca 400 gram asparges

1/2 purreløk

Kok kjøttet mørt

Kok poteter og gulrøtter (med purreløk i vannet for å gi smak)

Kok asparges

Mos, spe med kokevannet, frys

Kalkunmiddag

2 pk naturell kalkunpålegg

2 dL ris

1 gul + 1 rød paprika

2-3 ss smør

vann

Kok opp risen med 4 dL vann, ikke salt

Kutt paprika og pålegget i biter

Bland alt i en bolle og mos med stavmikser. Spe med risvannet

Ca 8 mnd:

Gryte:

Tomatsaus:

Løk, paprika, hvitløk, gulrot i små biter stekes i litt rapsolje

Stek karbonadedeig godt, bland i ½ boks tomater og ca 3ss tomatpuré, løk, paprika, hvitløk og gulrot

Smak til med f.eks oregano

Koke minst 30 min

Mos sausen

Kok poteter, gulrøtter og litt spaghetti

Mos potet/gulrotblandingen

Del spaghettien i små biter

Bland alt, spe med kokevannet fra grønnsakene hvis nødvendig + litt ekstra rapsolje

Skrevet

Og se her:

www.barnemat.com

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...