Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 2 uker gamle gutt ligger å trykker og sutrer hver gang før han skal ha avføring. Ligger sikkert sånn i 15 min før avføringen kommer. Han skriker ikke i ett men det kommer sånne små, korte hyl mens han holder på. Er dette vanlig nå i starten eller har jeg spist noe han ikke tåler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så lett å vite alltid, men det er veldig vanlig at små babyer har mye magevondt helt i starten fordi mage-tarmsystemet deres enda er litt umodent. Så det trenger så absolutt ikke ha noe med hva du spiser å gjøre! Min lille jente prompa veldig mye i starten, og hvis hun fikk vondt pga luft, pleide jeg å bøye beina hennes opp mot magen for liksom å hjelpe luften ut. Dette skal også funke bra for smerter ved avføring og generell magevondt, så hvis du ikke allerede har prøvd det, kan det være verdt et forsøk ihvertfall!

Lykke til, og grattis med den nyfødte=)

Skrevet

Tusen takk for tipset og gratulasjon, skal prøve det neste gang:-)

Skrevet

Småen og hadde ein periode då han hadde smerter ved avføring/promping. Trykkte, klagde og kom med eit og anna hyl. Det gikk over av seg sjølv. Og det hadde ingen ting med kva eg åt å gjere. Det går seg nok til skal du sjå:) sjølv om det er sårt då det står på. Prøv babymassasje, det er bra med tanke på nærkontakt og har positiv innvirking på fordøyelsen (finns mange bøke og slik å finne tips i, viss ikkje er babymasasjekurs å anbefale).

Gratulere med guten!:)

Skrevet

Små babyer kan ha vondt i magen, og det er helt normalt. Det du spiser kan likevel noen ganger påvirke luft i magen og kolikk-smerter hos babyen, men da merker du ofte en direkte sammenheng hver gang du spiser f.eks rå løk, melkeprodukter, sitrus, kål, eller annet som vi voksne får luft i magen av. Spis som vanlig du, men du kunne kanskje unngå kål, løk, erter og kullsyreholdig drikke for å teste om det blir bedre? Det beste du kan gjøre er å trøste den lille når et står på, byssing, massasje, varmt bad og mageleie kan hjelpe/berolige.

Min lille hadde kolikk som symptom på kiss-kidd, og da kiropraktor behandlet nakkelåsningen, ble alt mye bedre med magen, men jeg kuttet likevel ut melkeprodukter og brus fordi jeg merket at hun reagerte på det. Viktigst at du har en god dialog med legen din og helsesøster, bare spør til du får et svar du er fornøyd med :)

Skrevet

"Ammende kan stort sett spise hva de vil. Drikke er imidlertid en annen skål.

Ammende mødre får ofte høre at sommerfristelser som jordbær og reker er forbuden frukt.

– Så klart man kan spise jordbær! Bare ikke i enorme mengder, sier Elisabet Helsing.

Helsing har arbeidet med amming i hele sitt yrkesliv. Hun startet Ammehjelpen, har skrevet flere bøker om temaet, og har også en doktorgrad i ernæringspolitikk. Saken er at kvinners brystmelk er ganske lik, uavhengig av kosthold. Men hvis man spiser veldig mye av én ting, kan det gå over i melken.

- Ikke spis to kilo druer på en gang, men spis variert og med måte. Nyt sommerens fristelser, og ikke la deg plage av velmente råd som ikke stemmer, sier Helsing.

"Som ammende er det nemlig mye man får høre at man bør holde seg unna. Jordbær er en klassiker. Andre ting medsøstre, svigermødre og mødre er ivrige på å advare mot er reker, blåskjell, løk, kål og blåskimmelost.

– Bør man styre unna disse matvarene når man ammer?

– Svaret er egentlig enkelt: Ingen mat er dømt bort i ammeperioden, sier fødselslege på Rikshospitalet Gro Nylander, som står bak flere kjente bøker og filmer om amming.

– Hvor bør man starte opprullingen hvis barnet man ammer plages av mageknip eller utslett?

– Som regel er det ikke maten mor har spist som er årsaken til babyens magesmerter, men hvis barnet skriker veldig mye kan man spørre seg om det likevel finnes en sammenheng. Og det finnes mat som kan gjøre at babyen får vondt i magen, det stemmer at kål er en god gammel "magekniper", sier Elisabet Helsing.

Ammende trenger heller ikke bekymre seg for at maten de spiser kan fremprovosere allergi hos barnet.

– Bare i familier med mye ekstrem allergi gir man en sjelden gang kost-restriksjoner, og da helst i samarbeid med allergolog. Men det skal mye til, sier Gro Nylander"

Hentet fra http://www.klikk.no/foreldre/baby/article276098.ece

Videre:

"Det er ingen holdepunkter for at barnet får kolikksmerter hvis du spiser mat som er gassdannende. Verken fiber eller gass opptas fra tarmen din eller går over i melken, selv om det kan volde deg ubehag. Utover i ammeperioden vil de fleste oppleve at de trygt kan spise hva de vil av frukt og grønnsaker uten at det gir barnet mageknip."

"Sjokolade kan, i motsetning til sitt rykte, som oftest spises i moderate mengder uten at det forårsaker kolikk, diaré eller forstoppelse hos barnet".

Hentet fra http://www.babyverden.no/templates/Article____4419.aspx (anbefaler å lese hele artikkelen, for å se utsagnene i sin rette kontekst+ mye nyttig info=)

Babyer har endel mageknip, sånn er d bare, og som Gro Nylander og andre eksperter sier; som regel er det ikke maten mor har spist som er årsaken til babyens magesmerter! Men selvfølgelig; ingen regel uten unntak og alt m måte=)

Spis og kos dere, jenter; bon apetit!

(hentet fra et tidligere innlegg her inne)

Skrevet

Det er mulig at mange kan spise hva de vil, men jeg merker hvertfall betydelig forskjell på babyen de dagene jeg har drukket kaffe og ikke - når jeg drakk kaffe ble hun krakilsk om kveldene, og etter jeg har kuttet det ut har hun blitt mye roligere. Har prøvd det igjen, og babyen ble like krakilsk. Det samme med løk. Jeg har også kuttet ut melk helt, tenkte jeg skulle prøve igjen nå for å se om det har bedret seg. Du kan jo prøve å kutte ut de klassiske tingene som kan gi babyen magevondt og se om det hjelper, og så prøve en og en ting på nytt for å se om det er noen endring. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...