Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 Jeg har en datter på 15 mnd og er igjen gravid. Det er slutt med barnefar. Og jeg vil føde der jeg har min familie ca 65 mil unna, fordi de stiller opp med GOD barnepass og hundepass. Kan far kreve å holde jenta mi tilbake her? Jeg vil ikke reise fra henne. Jeg har sett og opplevd foreldrene hans sin omsorgssvikt, og er livredd hun havner der. Hvilke rettigheter har far til det nye barnet når vi ikke er samboere? Vi var heller ikke samboere med mitt første barn, men ble det etterhvert, men far har krysset ut 50/50 omsorg. Jeg er livredd han vil ta henne fra meg så mye og la bestemor ta hand om dattra mi. Er det noen der ute som kan svare meg? Eller vet hvor jeg kan finne regelverk på dette?
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #2 Skrevet 9. mai 2009 Nei han kan ikke kreve å holde jenta di tilbake. Da må han i så fall gå til rettssak og kreve omsorgen og fast bosted for henne. Det vil han neppe få med mindre det er noe i veien med din omsorgskompetanse. Barneloven har tre begreper som det er viktig å skille mellom og de juridiske konsekvensene av: Foreldreansvar (Fast) bosted Samvær Foreldreansvaret er det overordnede juridiske ansvaret foreldre har for sine barn, at man er ansvarlig for og har plikt til å fatte beslutninger på vegne av sine barn. Bosted /fast bosted er hos den forelderen barnet har sin faste folkeregistrerte adresse og tilbringer mesteparten av tiden. Bostedsforelder står fritt til å flytte innenlands med barnet, samværsforelder kan uttale seg, men kan ikke hindre det. Dersom dere har avtalt delt bosted 50-50 for barnet, (hvilket ikke er heldig for et så lite barn), stiller ting seg annerledes, da har far mer å si i forhold til en beslutning om flytting. Flytting innenlands reguleres IKKE av foreldreansvaret, men av bosted. Dette kan få noen merkelige utslag: Mor og barn bor i Halden. De kan ikke flytte til Strömstad (utenlands) uten fars tillatelse, men de kan godt flytte til Kirkenes (innenlands). Så selv om dere har felles foreldreansvar, står du fritt til å flytte innenlands. For å flytte utenlands må du ha fars tillatelse dersom dere har felles foreldreansvar. Barnefar rett på samvær med barnet og barnet har rett på samvær med den forelderen det ikke nor hos, se Barneloven § 42. Imidlertid står det ikke noe om hvor mye samvær. Mengden samvær må foreldrene bli enige om seg i mellom. Samvær kan være alt fra en time i året med tilsyn til halvparten av barnets tid. Husk at det som står definert som "vanlig samvær" barneloven, er IKKE NOE MAN AUTOMATISK HAR KRAV PÅ. Det må også avtales. Vanlig samvær passer heller ikke for en liten baby. Samvær skal være til barnets beste, og det som er bra for en 8 åring, passer nødvendigvis ikke for en 8 uker gammel. For så små er det korte og hyppige samvær som gjelder. Et så lite barn kan ikke være uten mamman sin; det første året er det ikke så mye forskjell på morsavhengigheten enten barnet er inni magen eller utenpå magen. Gjennomfør det samværet du tenker passer deg og babyen. Dersom far ikke vil gå med på det, får han begjære mekling og evt. få retten til å fastsette samvær, med den risiko at han kommer ut med mindre samvær og en dårligere samværsløsning enn om han hadde samarbeidet med barnets mor. Hva mener far med 50/50 omsorg? Mener han at barnet skal bo halve tiden hos ham eller mener han felles foreldreansvar? Delt bosted (50-50) er noe foreldrene må være enige om. Ingen rett dømmer 50-50, så er man ikke enige blir det heller ikke den ordningen. Det er heller ingen god løsning for barn under 3 år, de trenger ett hjem. Så hva er der far har krysset ut 50-50 på? Skjema Q0199 Avtale om foreldreansvar? Skjema NAV 55-00.10 Erkjennelse av farskap? Gjelder det den ufødte eller barnet dere har? Når det gjelder foreldreansvaret for det nye barnet, har du foreldreansvaret alene så lenge dere ikke avtaler annet. Er det nederste rubrikk 6.3 Avtale om foreldreansvaret når foreldrene ikke bor sammen på skjemaet NAV 55-00.10 Erkjennelse av farskap han har krysset av? Da må også mor signere for at det skal være gyldig. Så om han krysser av for felles foredreansvar, så må du godta det, det er ikke noe han automatisk får uten din godkjenning. Dette gjelder for det nye barnet. Det er opp til deg å bestemme om du vil la far ta del i foreldreansvaret. Han kan gå til rettten for å få foreldreansvar, men retten gir sjelden foreldreansvar til en far mot mors vilje dersom far aldri har bodd sammen med barnet. Eller er det skjema Q0199 B Avtale om foreldreansvar? Gjelder det det det barnet på 15 mnd? Der må du også være enig, men dersom han har bodd sammen med barnet, står han noe sterkere i en rettssak for å få foreldreansvar. Men felles foreldreansvar får ikke de store praktiske konsekvensene. Det har ingenting med bosted å gjøre, en forelder kan bo med barnet i Kristiansand og den andre kan bo i Kirkenes og dere kan fortsatt ha felles foreldreansvar. For det nye barnet kan dere bli enige om felles foreldreansvar senere og da kan dere bruke skjema Q0199 Avtale om foreldreansvar og sende inn til fokeregisteret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå