Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 Katten vår, hukatte på 1,5 år kom inn i går formiddag, litt pjuskete i pelsen og virket sliten. Men hun hadde vært ute hele natten, og det hadde akkurat regnet så synes det ikke var så rart at hun gikk rett inn å la seg for å slappe av. Men i går kveld lå hun fortsatt å sov, så vi begynte å lure på om det kunne være noe galt. Det viste seg at hun har vondt i et bakben og vil helst ikke stå eller gå, men hun trår forsiktig ned på det. Når vi tar på det, så drar hun benet forsiktig til seg, men blir ikke ute av seg. Men i dag ligger hun bare fortsatt, har fått henne til å drikke litt, men vil ikke spise. Og hun tisset på håndkledet som hun sov på i natt. Burde vi ringe veterinæren nå i helga? Eller se det an til mandag? Det virker ikke som benet er brukket. Men vi vet ikke hvordan katter oppfører seg når de er skadet? Hun bryr seg ikke om noe som skjer rundt henne og bare sover. Hun pleier IKKE å være slik. Noen som vet hvor mye det koster for en konsultasjon hos veterinær på helg?
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #2 Skrevet 9. mai 2009 Ja, kontakte dyrlege bør dere gjøre i dag. Det høres ut som en mulig infeksjon etter bitt eller klor fra en slåsskamp, som kan ha spredd seg. Har hun en kul et eller annet sted rundt denne foten/hoften? Hull i skinnet? Det at hun tisser på seg, er egentlig et alvorlig tegn, og tyder på noe nevrologisk. Når katter er syke eller skadet, så skjuler de det godt. Du må følge med for å få med deg at det er noe. Det er jo det du ser nå.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 Er veldig enig med hun over. Katter er flinke til å skjule at de har det vondt, og katten din må nok ha det veldig vondt med tanke på hvordan hun oppfører seg nå. Det koster nok litt ekstra i helga, men må man, så må man.. Vet ikke hvor du bor, men er det i oslo kan du ringe vetrinærhøyskolen. Da får du også svar på hva dere bør gjøre og hvor mye det koster. God bedring til pus!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #4 Skrevet 9. mai 2009 Kom dere til legen med pus! Kjapt. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #5 Skrevet 9. mai 2009 takk for svar :-) etter det jeg fant ut på nettet koster det rundt 2000 kr med dyrlege på helg,hjeeelp... men det får gå, hun skal få slippe å ligge å ha det vondt og som dere sier og, det må jo være noe veldig galt her.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #6 Skrevet 9. mai 2009 2000,- hørtes da mye ut. Kommer selvsagt an på hva som er galt og hvor mye de må gjøre. Jeg har selv vært til dyrlege med min katt på helligdag to ganger, men aldri betalt så mye, og ene gangen ble det gjort en del også. Sist var nå i påsken(2. påskedag), da betalte jeg bare 300 i helgedagstillegg i tillegg til det det kostet for behandlingen.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #7 Skrevet 9. mai 2009 Hei Dere burde absolutt gå til dyrlegen hvis dere ikke har gjort det alt...? Vi ventet en gang vi var usikre (men hadde snakket med dyrlegen flere ganger) Mandags morgning døde katten kvart på 7.. rett før vi skulle gå til dyrlegen.. Det var helt fryktelig!! Uff.. Katter tåler utrolig mye men hvis hun har vært sånn siden i går formiddag og tisser der hun ligger så burde dere gå nå! Hun kan ha blitt påkjørt og ha alvorlige indre skader i tillegg til beinet som gjør vondt. Vi fikk også beskjed at det er dyrt i helgene men det er verdt det! Del opp regningen eller no.. bare ikke la pus ligge å ha vondt ..( Lykke til!
Gjest Skrevet 9. mai 2009 #8 Skrevet 9. mai 2009 Jeg er gjerne litt ekstrem da, men jeg har samme terskel for å gå til dyrlege med kattene eller andre dyr, som jeg har for å gå til legen med ungen. Vi lever i 2009 og har man dyr skal man og ta vare på dem (uansett om det er kjeledyr eller husdyr...) I dyrevernsloven står det klart og tydelig at dyr ikke skal lide unødvendig, og etter mitt syn gjør de det om de har vondt i en fot og ikke straks bringes til dyrlege, uavhengig av helgetillegg......
Bøtteknott Skrevet 9. mai 2009 #9 Skrevet 9. mai 2009 Hei, hvordan går det med pus? Fikk skikkelig vondt når jeg leste dette, og håper hun/han har det bra. God bedring til pus!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #10 Skrevet 9. mai 2009 Seriøst.... Katter er GRATIS og plagsomme dyr...Hvorfor i alle dager bruke så mye penger på den? Er dere personer som må ha katt så synes jeg dere skal hive denne her på dør å få dere en ny. Masse katter som gis bort å det er overflødig av dem! Er den så syk i foten så dør den ute, som den ville gjort i naturen! Hvis ikke, så flytter den sikkert inn til naboen.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #11 Skrevet 9. mai 2009 Har selv hatt katt(er) i mange år, og regnes nok som skikkelig "kattemenneske", men regner dem likevel som dyr, ikke mennesker i dyreskikkelse. Slik du beskriver situasjonen ville jeg, under tvil, latt være å kontakte dyrlege nå. Jeg forutsetter da at vi snakker om en almnnelig robust huskatt, ikke en avlet rasekatt, som oftest er mye mindre robuste. Gi katten fred og ro, varme, mat og varm, og mye mer enn man skulle tro ordner seg selv. Men ha godt tilsyn med katten for å se om den blir verre, og vurder heller da å kontakte dyrlegen. Ellers: Ta kontakt med dyrlegen så tidlig som mulig på mandag for en kontroll.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #12 Skrevet 9. mai 2009 Hvis du selv har hatt katter i mange år så burde du vite at når en katt tisser der den ligger så er det noe galt! -Anonym 18 17..
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #13 Skrevet 9. mai 2009 Hei. Hva bestemte du deg for? Jeg ville definitivt ikke ventet med å ta denne katten til dyrlegen. Det koster sannsynligvis dobbelt honorar (hvis dyrlegen har vett nok til å ta seg betalt), men medisiner og utstyr blir det samme. Det er umulig å anslå pris uten å vite hva som skjer med katten. Blir den undersøkt, medisinert og sendt hjem burde det ikke bli så mye som 2000,- (helt avhengig av hvor du bor og hvor fancy klinikk du bruker), men hvis de tar røntgen, ultralyd og evt har katten på overvåking og stabilisering blir det mye mer enn 2000,- Hilsen doktor dyregod som nettopp kom hjem fra en 13 timers arbeidsdag, 500 km kjøring med diverse mer og mindre alvorlige sykebesøk og syns det er på sin PLASS at folk betaler for at vi stiller opp til alle døgnets timer.
Tigerpote Skrevet 9. mai 2009 #14 Skrevet 9. mai 2009 Hvordan går det med pusen din? Er absolutt enig med de andre, dyrlege må oppsøkes umiddelbart. Her i huset er det iallefall koste hva det koste vil. Når jeg har valgt å få meg katt, har jeg også valgt å ha ham i 20 år eller mer om vi er heldig, og valgt å koste på ham dyrlege, operasjoner, medisiner osv om det skulle være behøvelig. God bedring til pusen, håper at alt går bra! Klem fra
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #15 Skrevet 9. mai 2009 Nei, det vet jeg IKKE når katten er såpass dårlig som det her gis uttrykk for. Og det vet faktisk ikke dyrlegen min heller! Var katten frisk eller småsyk var saken en helt annen. Men jeg har ikke påstått at katten er frisk! Den er helt klart syk. Ut fra beskrivelen har jeg bare ikke tro på at en dyrlege kan utrette noe annet og mer enn pleie, fred og ro kan for denne katten. En huskatt er et robust dyr, og fred og ro, omsorg og næring leger det utrolige - både hos folk og dyr!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå