wenche K. A. Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 Jeg har en datter på 16 mnd og venter barn nr 2. Jeg har blitt enslig mor. Jeg ønsker å reise hjem til min mor 65 mil unna og føde på hjemstedet mitt uten far til stede. -Kan far nekte meg å ta med min datter på 16 mnd? Jeg reiser til min familie for å få hjelp til både min 16 mnd gamle datter og hunden min. Jeg er bekymra for at hun må bli til sin bestemor her, fordi jeg mener bestemora ikke klarer å ta vare på dattra mi. Jeg har behov for å vite at min datter er trygg når jeg er på sjukehuset og tida etterpå -Hvilke rettigheter har han i forhold til det nye barnet og samvær? Hva skjer om han krysser av 50/50 del foreldreansvar. Har han rett til det? - Hvilke rettigheter har han i forhold til fedrekvote? -
*toppris* Skrevet 9. mai 2009 #2 Skrevet 9. mai 2009 han kan ikke nekte deg å reise, han kan uttale seg.. (dersom du har hovedomsorgen da vel og merke, er den delt så veier hans meninger litt tyngre, men er umenneskelig å skulle nekte deg det og du har godt grunnlag) Hvis han krysser av på 50/50 trenger ikke du å signere på papiret, det du signerer på er at dere er enige. Så nei, det har han ikke rett til. Vil han ha det og du ikke vil gi det så må det opp til en eventuell sak. Når du er ferdig å amme har han rett og krav på "ordinært" samvær. En ettermiddag i uke og annenhver helg. husker ikke helt ang ferie, to uker jul/påske etc? Han har ingen rett til fedrekvote så lenge du er alenemor, dersom du tjener nok til å motta foreldrepenger så blir ukene overført til deg. Håper ette svarte deg litt:) Ble selv alene med min nr 1 og dro vekk til familie osv som jeg ville, jeg hadde da alt av omsorg osv.
*toppris* Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 http://www.alenemedbarn.no/samvær%20og%20bidrag.htm her er det litt forskjellig info, også maler man kan bruke ved samvær med baby og samvær etter amming osv:)
Irene Adler Skrevet 9. mai 2009 #4 Skrevet 9. mai 2009 Barneloven har tre begreper som det er viktig å skille mellom og de juridiske konsekvensene av: Foreldreansvar (Fast) bosted Samvær Foreldreansvaret er det overordnede juridiske ansvaret foreldre har for sine barn, at man er ansvarlig for og har plikt til å fatte beslutninger på vegne av sine barn. Bosted /fast bosted er hos den forelderen barnet har sin faste folkeregistrerte adresse og tilbringer mesteparten av tiden. Bostedsforelder står fritt til å flytte innenlands med barnet, samværsforelder kan uttale seg, men kan ikke hindre det. Dersom dere har avtalt delt bosted 50-50 for barnet, (hvilket ikke er helsig for et så lite barn), stiller ting seg annerledes, da har far mer å si i forhold til en beslutning om flytting. Flytting innenlands reguleres IKKE av foreldreansvaret, men av bosted. Dette kan få noen merkelige utslag: Mor og barn bor i Halden. De kan ikke flytte til Strömstad (utenlands) uten fars tillatelse, men de kan godt flytte til Kirkenes (innenlands). Så selv om dere har felles foreldreansvar, står du fritt til å flytte innenlands. For å flytte utenlands må du ha fars tillatelse. Når det gjelder foreldreansvaret, har du foreldreansvaret alene så lenge dere ikke avtaler annet. Det er opp til deg å bestemme om du vil la far ta del i foreldreansvaret. Han kan gå til rettten for å få foreldreansvar, men retten gir sjelden foreldreansvar til en far mot mors vilje dersom dere aldri har bodd sammen. Felles foreldreansvar kan avtales ved å krysse av i nederste rubrikk 6.3 på skjemaet NAV 55-00.10 Erkjennelse av farskap. Da må også mor signere for at det skal være gyldig. Så om han krysser av for felles foredreansvar, så må du godta det, det er ikke noe han automatisk får uten din godkjenning. Dere kan bli enige om felles foreldreansvar senere og da kan dere bruke skjema Q0199 Avtale om foreldreansvar og sende inn til fokeregisteret. Dersom du er enslig, overtar mor fedrekvoten. Når det gjelder samvær, har barnefar rett på samvær og barnet har rett på samvær med den forelderen det ikke nor hos, se Barneloven § 42. Imidlertid står det ikke noe om hvor mye samvær. Mengden samvær må foreldrene bli enige om seg i mellom. Samvær kan være alt fra en time i året med tilsyn til halvparten av barnets tid. Det som står definert som "vanlig samvær" barneloven, er ikke noe man automatisk har krav på. Det må også avtales. Vanlig samvær passer heller ikke for en liten baby. Samvær skal være til barnets beste, og det som er bra for en 8 åring, passer nødvendigvis ikke for en 8 uker gammel. For så små er det korte og hyppige samvær som gjelder. Et så lite barn kan ikke være uten mamman sin; det første året er det ikke så mye forskjell på morsavhengigheten enten barnet er inni magen eller utenpå magen. Gjennomfør det samværet du tenker passer deg og babyen. Dersom far ikke vil gå med på det, får han begjære mekling og evt. få retten til å fastsette samvær, med den risiko at han kommer ut med mindre samvær og en dårligere samværsløsning enn om han hadde samarbeidet med barnets mor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå