Gå til innhold

Ser ut til at jeg blir alene... Trenger litt hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har jeg krav på av øk.støtte. Jeg har ikke jobb. Er ikke sikker på hvordan ansvaret for barna blir enda.

Jeg har ikke råd til å leie leilighet, men vil ikke bli boende sammen med mannen lenger. Dårlig med familie og venner... Kan jeg få bostøtte? Hvor lang tid tar det å få svar på søknad?

Vanskelig dette.....

Videoannonse
Annonse
Gjest I og lillegutt
Skrevet

Hei. Utrulig trist å høre :(

Jeg har nettopp gått igjennom dette selv, så jeg kan kanskje hjelpe deg litt på vei.

Bostøtte blir beregnet ut fra fjor årets ligning. Hadde du høy inntekt da og du har gått betydelig ned i inntekt kan du søke om at de tar hensyn til dagens inntekt. Hvor mye du får kommer ann på leieutgifter.

Jeg betaler 6500 i husleie og får 3300 i bostøtte.

Du må søke innen den 10 den mnd du søker, og får svar innen den 10 neste mnd.

Overgangsstønad får du nok siden du ikke har jobb. Den er nå på 11500, men du må skatte av den. Sannsynligvis får du det igjen til neste år :) Er tre mnd behandlingstid, men du får etterbetalt fra søkedatoen.

Småbarnstillegg (trur det heter det) får du når overgangsstønaden er den eneste inntekten, mener den er på 660 kr. Den kommer automatisk.

Dobbel barnetrygd. Har du ett barn får du to barnetrygder osv.

Du kan også få barnetilsyn, dette dekker 64% av barnehage. Men da må du enten være syk, aktiv arbeidssøker på nav eller ute i arbeid/student.

Barnebidrag er det 2-4 mnd behandlingstid på. Hvor mye du får kommer ann på hvor mye samvær far har, og hvor mye dere tjener i år.

Mulig jeg har glemt noe, men dette er en god start :)

Masse lykke til!

Klem

Gjest I og lillegutt
Skrevet

Glemte å skrive at du burde søke raskest mulig. Eneste du ikke kan søke på enda er dobbel barnetrygd, da må du legge ved meglerattest. Det får dere etter at dere har vært på familievernkontoret.

Skrevet

Tusen takk for godt svar! Huff dette er så vanskelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...