Gjest Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 Tenker tilbake på det innlegget hvor ei skulle på butikken selv om hun og sønnen hadde vannkopper fordi hun hadde så mye hun skulle ordnet. Veldig mange så "bare gjør det" og "ingen ser jo at dere er syke". Når jeg la inn at datteren min som er under 2år kan bli svært alvorlig syk om hun blir smittet av bla vannkopper fikk vi motargument på bla at hun ikke tok på noen og at hun betalte med bankort ikke penger. Nå har jeg funnet mine mistanker/bange anelser svart på hvit! Deres lille skal bare tur når dere er _smittsomme_ av slike alvorlige sykdommer kan virkelig få alvorlige tilfeller for noen dere ikke kjenner - uten at dere vet det!! Enda dere prøver å unngå det..... Eller, det riktige her blir vell å si at dere _tror_ at dere prøver å unngå det. Jeg fikk også høre at det er mitt ansvar å sørge for å unngå smitte fra flere her inne. Vi tar ansvar gjennom de tiltakene vi har fått fra sykehuset. Hygiene, hygiene og hygiene. Men vi er helt avhengig av at resten av befolkningen bruker sin viten og sitt vett, og holder seg hjemme når de er smittsomme av mer alvorlige sykdommer. Vannkopper, influensa, diare osv. Jeg snakker fortsatt ikke forkjølelse - det er det umulig å holde seg hjemme med. Kritiken min er nok ganske krass, og jeg tror nok at flere vil føle seg truffet. Men da er det bare en ting å gjøre - ta det til seg! Selv om en har gjort det en gang, er det bare en måte å "gjøre det godt igjen på" - nemlig å ikke gjøre det flere ganger! Det finnes nok mange slike tilfeller som datteren min rundt oss alle. På de aller fleste vises det ikke at de er dårligere stilt helsemessig enn de fleste andre. Derfor må vi hele tiden handle som om de er der. Ta vårt ansvar og ikke risikere å spre alvorlig smitte.
Gjest Skrevet 9. mai 2009 #2 Skrevet 9. mai 2009 Fra lommelegen.no ...."Dessuten bør personer som er spesielt utsatte for infeksjoner (immunsvikt, etter cellgiftkur osv.) unngå vannkoppersmitte. Dette er altså noen retningslinjer om hvordan vannkoppersmitte bør håndteres. Bakgrunnen er at vannkopperviruset er svært smittsomt (luftsmitte over flere meters avstand) fra 1-2 dager før til 3-4 dager etter debut av utslettet. Å holde barna borte fra barnehage, skole, samlingsplasser som fly eller bus i den mest smittsomme fasen minker faren for at andre utsettes for smitte. Smitte kan ikke alltid unngåes, da barna er smittsomme før man egentlig vet om diagnosen. Men når man vet om vannkoppene, bør man ikke bevisst utsette andre for smitte, siden sykdommen, som nevnt, ikke er like harmløs for alle"....
Gjest Mylian blir trebarnsmor.. Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 Det er jo ingen som ikke forstår at dette er vanskelig for deg og dine, eller hva du sier. Men folk som er alene med barn, uten avlastnign osv MÅ faktisk på butikken. De fleste har ikke dårlig immunforsvar og vil overleve det helt fint. Skulle alle som er syke sluttet å handle, gå på jobb osv hadde det ikke gått rundt her i landet. Forstår at dette er vanskelig for deg - men det er faktisk ille at man ikke får mat eller penger fordi man må ta overdrevent hensyn til de få som ikke tåler vannkopper - for de aller fleste går igjennom vannkopper helt uten problemer, bare litt kløe.
Dronningen! Skrevet 9. mai 2009 #4 Skrevet 9. mai 2009 Og hvordan skal man vite at man er smittet før utbrudd??
2søtesmåh Skrevet 9. mai 2009 #5 Skrevet 9. mai 2009 Samtidig er det ikke TALE om at det smitter over på en man gjerne VIL ha smittet..Samme hvor mange, store og væskende vannkoppene er..Selv om de drikker fra samme glass og spiser med samme skje og herjer rundt på gulvet og leker "hunder som slåss" i bare trusa for at den friske GARANTER ska komme bort flest mulig vannopper i alle mulige faser av utbrudd ) Og selvsagt,- SOVER i samme seng.... BLir litt sånn som når jeg tenker på de som setter fyr på hus..Ikke f...om jeg greier å tenne opp i ovnen på en dårlig dag..Selv med tennbrikketter, knusktørr bjørkeved og masse papp og avispapir.. Noe av livets finurligheter man tenker på en lørdag formiddag )
Gjest Skrevet 9. mai 2009 #6 Skrevet 9. mai 2009 Ofte smitter jo ikke vannkopper på barn fordi de faktisk har hatt det fra før av uten at foreldrene merket det. 90% av alle voksne er immune, men ferre enn det merket nok at de hadde vannkoppene. Jeg har aldri hatt vannkoppene i følge mine foreldre, men jeg er immun! Forøvrig synes jeg ikke at man trenger å holde barn hjemme uansett hvilken sykdom det er, men akkuratt vannkopper er jo en ekstra ille sykdom for folk med redusert immunforsvar. En influensa er faktisk en bagatell i forhold !!! Derfor synes jeg foreldre med barn med vannkopper bør unngå å ta med barna til offentlige steder hvis de kan det ut av hensyn til andre. Sykdommen er jo smittsom som fy.
Sjefsmegga Skrevet 9. mai 2009 #7 Skrevet 9. mai 2009 Mange tar hensyn, men desverre er det alltid folk som ikke innehar kunnskap om smitte, eller som ikke vet de er smittet. Derfor må de som er syke, eller foreldre med sykebarn selv leve deretter. Sånn er det bare. Forstår frustrasjonen din. Du ønsker jo kun å kunne leve et normalt liv, men det blir jo vanskelig i deres situasjon.
Gjest Skrevet 9. mai 2009 #8 Skrevet 9. mai 2009 Neida, ofte har man ikke noe valg og det er vel derfor også foreldre med barn med lavt immunforsvar noen ganger oppholder seg steder med mange mennesker de ikke kjenner ... Men om man har anledning burde man absolutt ta hensyn når det gjelder vannkopper. Mange tror at vannkopper ikke er farlig, men for en god del pasienter er det omtrent det farligste de kan møte på der ute i verden. Så jeg skjønner godt at HI bruker vannkopper som et eksempel.
Sjefsmegga Skrevet 9. mai 2009 #9 Skrevet 9. mai 2009 Ja, og jeg vet meget godt at vannkopper ikke er så uskyldig som mange tror, derfor har jeg så langt som mulig selv unngått vannkoppsmitte i forhold til egne barn av hensyn til både oss selv og andre. Men jeg vet at slik tenker ikke alle, og da må man selv ta sine forhåndregler i dagliglivet når situasjonen en gang er slik at man må inngå den type smitte.
Gjest Skrevet 9. mai 2009 #10 Skrevet 9. mai 2009 Jo det er klart. Jeg kjenner noen med et barn med redusert immunforsvar pga behandling og de legger alltid de handlerundene jenta er med på til den tiden av døgnet butikken er nesten tom og de holder gooood avstand fra barn i typisk "vannkopp-alder".
Sjefsmegga Skrevet 9. mai 2009 #11 Skrevet 9. mai 2009 Ja,det er muligheter man har, man kan også ha løpende kontakt med helsestasjon og legesenter for å forhøre seg om hva slags smitte det er i området, for er det feks vannkopper, influensa, skarlagensfeber, norovirus ol. så har helsestasjon og legesenter rimelig god greie på sånt. Men det jeg lurer på, hva gjør disse foreldrene i forhold til barnepass/barnehager? For selv om det heter seg at barn som er syke skal holdes hjemme så er det nettopp dette med at mange er smittebærere uten sykptomer, eller før utbrudd. Og noen gir blanke og sender barna i vei med paracet innebords.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 9. mai 2009 #12 Skrevet 9. mai 2009 også trodde jeg at det smittet mest før det har brutt ut-og da er det jo litt vanskelig å holde seg unna fordi man vet det jo ikke.....
mayaya Skrevet 9. mai 2009 #13 Skrevet 9. mai 2009 så denne dibberen, som er alenemor, skal ikke få handle på ei uke eller to da? ja, det er jo også en mulighet....
Gjest Skrevet 9. mai 2009 #14 Skrevet 9. mai 2009 Du har ikke bare handlet mat når du svarer med et "ops det var for sent jeg har vært både her og der i dag". Det stod jo klart i hovedinnlegget at hun skulle vært en tur ut fordi hun hadde en del hun kunne tenkt seg å ordne. Men jeg snakker egentlig ikke om akkurat den ene dibberen! Jeg snakker om alle som ga henne svar som "bare gå ut du", "det er jo ingen som ser det". Det handler ikke om hva en ser og hva en tenker. Det handler om å bruke sunt bondevett når en vet at en er _smittsom_! Vannkopper smitter feks 3 dager før utbrudd (da er det klin umulig for folk flest å vite det - noe som fører til at slike som vi må holde oss unna barn som går i barnehage, folketrange plasser osv i perioder hvor smitter herjer. Slik er det bare!) Men vannkopper smitter også helt frem til koppene tørker inn! Det er den tiden folk ikke bør gå på butikken, dra på jobb, på skole osv. Det er også derfor vi har så gode sykeordninger som vi har. Fordi vi har kunnskap, og mulighet til å bekjempe og ta vare på! Det er ikke så lenge siden flere her inne skrev innlegg om denne svineinfluensaen. Det var flere som var redde, eller spurte om vi her i Norge har grunn til å være redde. Men en slik holdning som mange her fremviste har vi en liten grunn til å frykte store epidemier i fremtiden som potensielt vil kunne være farlig for enhver mann - selv med god helse! Jobber alle aktivt for å unngå å smitte hverandre, slipper vi spredning. Det vi ikke vet kan vi ikke unngå. Forkjølelse er også en "alle og enhvermanns sykdom" som er klin umulig å la være å spre. Det er heller ikke slike saker jeg mener.
Sjefsmegga Skrevet 9. mai 2009 #15 Skrevet 9. mai 2009 Sier seg selv at det ikke går hvis man ikke bor slik til at man kan få levert varer på døra, eller har noen som kan handle for seg. Nå kan folk flest, og selv alenemødre få andre til å handle for seg. De aller fleste har enten familie, venner, en nabo man kjenner litt godt, kolleger som man kan sende på butikken for å handle nødvendige ting hvis man selv eller barnet/barna er syke. Og hvis folk ikke kan ta seg tid til å gjøre sånt for sine neste så synes jeg vi lever i en horribel verden. Har selv både fått levert varer på døra eller handla for andre pga sykdom. Det er faktisk greit å spørre!
Lykkekløver Skrevet 9. mai 2009 #16 Skrevet 9. mai 2009 Nå klarer vel de aller fleste om de er alenemødre eller ei å holde seg hjemme de dagene barnet eller de selv er aller mest smittsomme. Er det virkelig såå vanskelig å ta hensyn til omgivelsene sine?? Synes det er skremmende at det er så mange som ikke ser lengre enn sin egen nesetipp.. Om kjøleskapet og fryseren er fullstendig tom og man ikke har partner eller noen i familien som kan hjelpe til i den mest smittsomme perioden, så må man jo bare ut på butikken. Men, stort sett så er det jo mulig å holde seg hjemme de dagene man vet at det er mest smittsomt.... Så innmari vanskelig er det faktisk som regel ikke da!
Gjest Skrevet 9. mai 2009 #17 Skrevet 9. mai 2009 Der er jeg helt enig! Men verden rundt oss er i ferd med å bli veldig horribel. Det ser vi jo egentlig mange eks. på gjennom nyhetene - som når folk kan dø alene hjemme og det tar lang tid før noen merker det. Vi er generelt veldig dårlige til å stille opp for hverandre og ta vare på nå! En annen ting er jo at folk flest har -eller bør ha- såpass med mat i hus at det ikke er krise om det ikke kan gå i butikken på 2-3 dager. De fleste sykdommer minsker matlysten såpass at det er snakk om mye mindre inntak også. Et par poser med suppe el til middag, brød i fryseren, vann i springen. En kommer fryktelig langt med det! Desverre har det vell blitt slik at mange ikke planlegger noe for dagen i forveien å regner med å kunne handle med seg middagen på vei hjem fra jobb....... 2-3 dager uten å komme seg i butikken bør ikke være et problem praktisk. Tenk bare på alle de som handler for ei uke i slengen. Alenemødre bør ikke gjøre seg selv så sårbare at de ikke kan klare å la være å gå ut over et par dager uten forvarsel. Jeg vet av erfaring at det er selvalgt!
Sjefsmegga Skrevet 9. mai 2009 #18 Skrevet 9. mai 2009 Jeg skjønner heller ikke dette med at folk har omtrendt tomme skap og er i krise om de ikke får handla på noen dager. Men dem om det, er vel dårlig planlegging og lite framsynt.
Miss Misantrop Skrevet 9. mai 2009 #19 Skrevet 9. mai 2009 Handler dere virkelig hver dag? Har dere ikke noe dere kan lage mat av hjemme i tilfelle dere selv eller barnet blir syke i en ukes tid? Har dere ingen i hele verden til å hjelpe dere å handle eller ordne andre praktiske ting? Jeg syntes det er helt utrolig at man ikke klarer å ta hensyn til andre.
mayaya Skrevet 9. mai 2009 #20 Skrevet 9. mai 2009 Vi handler en gang i uka, på lørdag. Da handler vi mat for lørdag-fredag. Hadde jeg vært alenemor og uten hjelp, hadde det vært kjipt å bli syk på en lørdag da, om jeg ikke kunne stikke ut for å kjøpe det mest nødvendige for lørdag-mandag. Og nei - vi har ikke skapet fullt av Toro-poser (Vi hadde nok uansett klart oss her i hjemmet, for sjeldent ALT går tomt av pasta ol, men jeg ser for meg at det kan skje hos noen, og dessuten; det er akkurat den ene gangen man er syk, at det seff er tomt )
Miss Misantrop Skrevet 9. mai 2009 #21 Skrevet 9. mai 2009 Jeg tenker i allefall etter å ha lest denne tråden at det er superviktig at aleneforeldre skaffer seg et nettverk. Tror det er skjelden at noen er alene i hele verden, men er man det bær man asap søke opp lag, foreninger, familie eller kollegaer slik at man ikke blir så sårbar. Kanskje man kan lage aleneforeldre ringer der man bor?
Sjefsmegga Skrevet 9. mai 2009 #22 Skrevet 9. mai 2009 Nettverk er viktig, og har man ikke ett så er det mulig å bygge seg opp et vist nettverk ved å melde seg inn i feks Røde Kors, invitere kolleger hjem, andre foreldre til barn barna leker med, naboer etc. Eventuelt aventere etter noen i samme situasjon. Mulighetene er mange.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå