Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 Jeg og samboer vurderer fram og tilbake om vi vil begynne og prøve igjen snart eller vente 1 år eller 2. Han lille er akkurart blitt 1 år. Jeg ser hvor mye andre barn gleder han og vet at han hadde kost seg gløgg ihjel med en liten søster eller bror som han kunne lekt med. Men det vi er usikker på er om vi rett og slett orker to bleiebarn og to som ikke sover gjennom natta. Gutten min er veldig vanskelig og få til å sove og har sovet gjennom natta 2 ganger på 1 år. Da han var nyfødt og bare sov 4 timer om natta gikk det helt fint. Jeg var innstilt på det og nøyt de timene jeg fikk med den lille. Sovnet som regel når jeg ammet da Men så plutselig ble han så flink til å sove og jeg ble litt bortskjemt med det kanskje så da han ble umulig og legge og om natta så ble kroppen mye mere sliten. Jeg får mye hjelp av pappaen så jeg er nesten helt garantert sikker på at vi hadde klart en liten baby til. Men..... Er det noen som har to tette og som kan beskrive hverdagen deres litt? Det er et stort og viktig valg så jeg må forberede meg litt Setter pris på alle svar
mai mammaen til to Skrevet 8. mai 2009 #2 Skrevet 8. mai 2009 Vet ikke hvor tett du tenker da. jeg har to år og en dag i mellom mine. Det å ha to bleie barn har ikke vært noe problem hos oss.. her sluttet eldste med bleie da hun var to år og to mnd. så var bare to mnd med to bleie barn.. det jeg må si var det tøffeste var å gå gravid med en ett åring i hus. jobber i tillegg i barnehage så var utrolig sliten. men det gikk jo veldig bra.. ble gravid når eldste var 14 mnd eller noe sånt. men jeg ville aldri hatt det anderledes.. eldste her forguder lillebroren sin. nå er dem 3 år og 1 år. det er først nå hun har begynt å bli litt irritert på han. han driver å terger henne., drar i håret og tar lekene fra henne. så nå er det litt konflikter i heimen., men det blir det nok uansett hvor gammel eldste er når mini blir rundt ett år., hehe.. jeg merker også at dem leker veldig fint sammen ofte. men av og til er storesøsteren en liten rampete jente som lokker lillebroren med på fantestreker. hehe.. men de er søte da.. jeg anbefaler det på det sterkesete.. men du må jo være innstilt på at det er tøft. det med at dem ikke sover på natten går helt fint. ikke vært flink mine barn til det heller...
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 8. mai 2009 #3 Skrevet 8. mai 2009 jeg har 2 år og 2 mnd mellom mine, og det anbefales! 2 bleiebarn har jeg enda, siden eldste ikke vil slutte med bleier... *sukk*. Så jeg har hatt 2 bleiebarn i 15 mnd. Går helt fint det, syns ikke det er noe stress jeg. Minsta vår har vært mye våken om natten helt frem til nå, hun våknet stort sett 5-10 ganger hver natt fra hun var født til hun var 14 mnd, men alt går De første 6 mnd var jeg hjemme med begge barna, etter det har eldste gått 2 dager i uken i barnehage, noe som er veldig godt for han. Ellers så har vi ikke hatt noe sjalusi fra storebroren, han har bare vært stolt og snill med lillesøster. Nå er de 15 mnd og snart 3,5år og leker masse sammen. Det varmer et mammahjerte når de koser seg sammen med biler eller dukker på gulvet Hverdagen er koselig, selvfølgelig er det mye å passe på med småbarn, men jeg merker at jeg syns hverdagen er enklere med 2 barn enn med 1. Nå kan barna leke på gulvet mens jeg setter på vaskemaskin eller rydder kjøkkenet, med bare 1 barn så følger det etter meg over alt, og skal "hjelpe" Jeg har også blitt mer effektiv av å få barn nr 2, og flinkere til å få ting gjort. Så mitt råd er; Sett i gang
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 8. mai 2009 #4 Skrevet 8. mai 2009 Min eldste sov forresten ikke natten igjenom da vi fikk vesla heller, men jeg og pappaen ble enig om at jeg tok babyen, og så var eldste hans ansvar om natta. Funka fint det .)
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #5 Skrevet 9. mai 2009 Det er bra og høre for jeg har jo egentlig lyst på 2 tette Jeg har akkurart begynt på ny jobb..så det er kanskje lurt og vente bittelitt. Vi har pratet litt om og begynne og prøve i oktober for da kan vi få sommerbarn hvis vi er like heldige nå som forrige gang..tok bare 1.prøveperiode.Men jeg vil veldig gjerne høre fra flere...enten det er positivt eller negativt
2hærligegutter Skrevet 9. mai 2009 #6 Skrevet 9. mai 2009 Nå ble det 5,5 år i mellom mine, og for oss har det hvert fint. det var ikke planlagt slik, men pga diverse ting ble nr 2 utsatt:) Men er glad for det i ettertid mye pga at eldste har cp og har hatt mye oppfølging med han og han gikk ikke uten støtte før han var litt over 3 år, og det ville nok hvert krevende å fått en til da. Storebror har hele tiden hver kjempe stolt over lillebroren sin og ingen sjalusi. Nå er de 6 og 1 år, og selv med stor aldersforskjell så leker de faktisk ganske bra sammen. Mye av det er vel fordi lillebror dilter etter storebror og skal gjøre alt det han gjør. det negative er at de vil nok ikke få det tette vennskapet som tettere barn får, men hos oss har det hvert fint. Har hatt god tid til barna i hver sin småbarns periode, og det er ikke så krevende å ha en baby nr 2
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #7 Skrevet 9. mai 2009 Det er 8 år mellom meg og broren min og jeg syntes det er veldig kjedelig. Vi har et bra forhold men ikke så veldig tett forhold. Prater ikke så ofte sammen og sees vel mest når det er bursdager og den slags. Virker som begge syntes dette er litt kjedelig så vi prøver og møtes ellers også. Føles ikke som vi kjenner hverandre så veldig godt heller. han flyttet jo ut når han var 18 og jeg var jo bare 10 da. ... Så jeg vil at mine barn skal ha et tett og bra forhold. Samboeren min har en søster som bare er 2 1/2 år eldre enn han og de har et kjempe bra forhold...Dette ønsker jeg for mine barn også. HI
Gjest Skrevet 10. mai 2009 #8 Skrevet 10. mai 2009 Jeg har til nå erfaring med følgende aldersforskjeller: 23 mnd, 2 år og 9 mnd, 4,5 år. Jeg synes at der hvor det var nesten 3 år ble mest slitsom og uegnet, men nesten 2 år var kjempefint og over 4,5 år er enkelt, men de leker jo ikke sammen på samme måte som de to som er tette. Mine to eldste er nå 6,5 år og 4,5 år (mini er snart 2 år) og er betevenner 95% av tiden. De har sammenfallende interesser og er ikke så langt i fra hverandre i utvikling, så de har veldig stor glede av hverandre. Med mini på 23 mnd så leker/tøyser begge med ham en del, men det blir ikke samme leking som de andre hadde, er for lang avstand mellom dem synes jeg. Vår eldste vekket oss 1-10 ganger omtrent hver natt til han var 3,5 år, men man blir vandt til lite feil. Nr 2 var en helt annen type og sov rundt fra han var ca 7-8 mnd gammel, samme med nr 3.
Meandmyboys Skrevet 11. mai 2009 #9 Skrevet 11. mai 2009 hei Jeg har to tette gutter! Storebror var akkurat 1 år og 6mnd da lillebror kom. Han skjønte ikke så mye av det, men har tatt han med på nesten alt fra første stund og nå er han SÅ stolt storebror! Syntes det har gårr veldig greit med to så tette. Man må planlegge litt da men.. Sånn som i vinter med 22 minus og levering i barnehage... men vi fikk til det å ) Pappen leverte og begynte heller sent og kom hjem sent fra jobb ( ikke alle som har den muligheten ...) Storebror sov ikke en natt igjennom før han var 1 år, men nå sover han stort sett hver natt. Når lillebror var nyfødt var jeg veldig spent på sovingen hans for jeg regnet med att han ville våkne av barnegråt om natten etc.. Men ikke ett ord- han har sovet som en stein!! Vi sover alle i samme etasje men alle med hvert vårt soverom. Det jeg er spent på utover nå er hvordan storebror skal takle att lillebror skal begynne å krabbe rundt på gulvet med lekene hans etc.. Ser det kan bli noen timer med forklaringer der ja ! Men jeg tror at er man positivt innstilt går det meste ) Minste mann blir ihvertfall tålmodig- for det er de som må vente som regel !! Lykke til ))
nybebis Skrevet 11. mai 2009 #10 Skrevet 11. mai 2009 Hei. Vi har 2 år og 2 mnd mellom våre. Vi var heldige med sovemønsteret til eldstemann som sove hele natten fra 7 uker. Det var vel derfor vi fikk de så tett. Det har gått greit, men nr.2 hadde kolikk og det var utrolig slitsomt! Ikke for å skremme deg, men det året etter nr.2 ble født var mer sliten enn jeg noen gang har vært! ( det hadde vært noe helt annet hvis han ikke hadde kolikk) Men nå går det strålende! Jeg føler på en måte at vi har fått igjen for strevet. Nå leker de sammen og sover bra på samme rom. Nå er de snart 2 og 4 år.
Sol + spire Skrevet 11. mai 2009 #11 Skrevet 11. mai 2009 Hei! Vi har 18 mnd mellom jentene våre og det er helt genialt synes jeg. De kommer virkelig til å ha mye utbytte av hverandre. Når det kommer til å ha 2 bleieunger så ser jeg ikke det som noe problem i det hele tatt. Da tenker jeg at det må være nesten verre å "akkurat" være ferdig med nr 1 for så å være nødt til å begynne med nr 2. Når en har en bleie unge fra før tror jeg en ikke tenker så mye over det. Blir fort en vane Nei kjør på du.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #12 Skrevet 12. mai 2009 Ja har veldig lyst til å bare kjøre på Men så var det den nye jobben min da. Kanskje litt kjedelig hvis jeg blir gravid nesten med en gang jeg begynner der? Har jobbet der siden 1.april. Jobber med barneklær og utstyr så kunne jo ikke passet bedre..hehe Jeg har ett pillebrett igjen. Begynne så smått når jeg er ferdig med deg kanskje...?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #13 Skrevet 12. mai 2009 Du har jo jobbet der mer enn prøvetiden innen du skal ut i permisjon. Det er sikkert ikke noe problem. Jeg startet i ny jobb da jeg var 4 mnd gravid med den første. Rakk ikke bli ferdig med prøvetiden før jeg gikk ut i permisjon. Da jeg kom tilbake, gikk det tre mnd, så var jeg jammen gravid igjen... Det vil mao. si at jeg har nøyaktig halvannet år mellom mine gutter. Vi er så heldige at begge to sover om natta, og har gjort det siden de var 5-6 uker gamle. Det er hektisk med to, men at begge bruker bleier anser jeg ikke som noe problem. Det som er mest stress syns jeg, er at de enda ikke spiser det samme. Måltidene blir litt masete. Men med litt planlegging, ferdigsmurt brødskive til eldstemann, og ferdigblandet flaske til den lille, så går det greit om morgenen i hvertfall. Storebror har beskyttelsesinstinktet i høygear, og lillebror er kjempefasinert og digger å ligge å se på hva storebror gjør. Jeg tror det blir kjempestas når de tar hverandre igjen litt i alder og kan leke med hverandre. Sjalusi har ikke vært noe tema heller, da storebror var såpass liten da lillebror kom til, samt at pappaen har vært flink å ta seg av storebror. Mitt råd til deg: Kjør på! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå