Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 Jeg forstår at man er stolt av ungen sin, men det er helt sjukt å drive denne sammenligningen som foregår her inne. Er det status at barna deres kan mye eller hva er greia? Jeg forstår at mødre også har et visst behov for å markere seg, men dette blir for dumt. Ja min kan ditt og datt, og er geni, tidlig ute, bla bla bla.. De aller fleste ungen faller nok innenfor gjennomsnittet (desverre for mange her inne). Hvordan tror dere det er for de som har barn som feks ikke går enda når de er 14-19 måneder?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #2 Skrevet 8. mai 2009 Helt enig! Gidder aldri å lese sånne inlegg. Vet at om et barn ligger "forran" på enkelte områder så betyr ikke det nødvendig at barnet er epse begavet. Og ligger det "etter" på enkelte områder så er det ikke noe å bekymre seg for i de fleste tilfeller. Barn utvikler seg forskjellig og i rykk og napp. Det er vel sånn at disse mødrene som er så opptatt av dette er litt redde for hva alle andre tror om barnet dems. Og desverre for de, så bryr ikke folk flest seg om slikt:) Ikke mange som har alvorlig grunn til å bekymre seg nei..
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #3 Skrevet 8. mai 2009 Det står som regel ganske informativt i overskriften på innlegget hva det gjelder, og orker man ikke å lese det så er det bare å hoppe over. Regner med at alle som har "trege" barn ikke bryr seg så veldig egentlig, og er voksne nok til å vite at de fleste er gjennomsnittlige her inne uansett retning på ting de kan og ikke kan. Tar man seg nær av innleggene fordi man har "trege" bør man ikke være her inne. Ja, sammenligne barn er ikke mye vitsi, men det er nå bare slikt man gjør, skader ikke barna i hverfall når de er så små!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #4 Skrevet 8. mai 2009 Jeg skulle til å si akkurat det samme som anonym over meg. Har aldri sett et "Hva kan barnet" innlegg som ikke har røpet i overskriften hva det handler om. Så mitt råd til deg er å hoppe over hvis du er lei, det burde ikke være vanskelig. Hopper over et par temaer selv også som jeg ikke gidder å lese mer om. Det er fritt fram å diskutere hva man vil her og vi har alle forskjellig meninger. Men det er nok veldig mange som liker å sammenligne hva de små kan uansett om det kommer noe nyttig ut av det eller ikke. Selv synes jeg disse trådene om barnas størrelse og vekt er tåpelige. Hva er poenget med dem liksom? Å ha den minste eller største ungen? Men likevel må jo folk få sammenligne lengde og vekt og hodeomkretser så mye de orker. Pleier også å stå i overskriften, så jeg klarer greit å luke ut. Samme med ferber-innlegg. Jeg er i mot ferber og leser ikke tråder om ferber. Og vaksinedebatten synes jeg er dum, men andre får gjerne diskutere likevel. Ikke bli sprø, bare hopp videre!
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 8. mai 2009 #5 Skrevet 8. mai 2009 Det kommer litt an på hva det står synes jeg.. Hvis det er litt sånn "Hurra, 1-åringen vår gikk sine første steg i dag!" av bare ren glede, så synes jeg jo bare det er hyggelig lesing. Men de som har behov for å bare skryte av barna sine her, tja.. Det er ikke så interessant liksom! Alle er jo forskjellige, og det er jo ikke noen som er bedre fordi de er tidligere ute med noe, men da sikkert er senere ute med noe annet.. Men jeg blir ikke irritert eller sprø jeg da, jeg bare gidder ikke å lese det!
2 hjertegull :) Skrevet 8. mai 2009 #6 Skrevet 8. mai 2009 Kan ikke du bare tipse alle som kommer med skryte innlegg om at det finnes et forum for de med begavede barn? Og at de inleggene kanskje hører mer hjemme der? Selv er jeg enig i at disse hoppende glade innleggene der en henrykt mor forteller at barnet tok sine første skritt er velig hyggelig lesning, mens mitt barn er såååå flink, kan både lese og regne og skrive i en alder av 18 mnd- inleggene har jeg ingen interesse av å lese..
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #7 Skrevet 9. mai 2009 Folk skryter av tidlige tenner, jeg tror ikke det er sammenheng mellom det og ferdigheter(?). Jeg tror bare at mange har lyst til å dele med andre. og jeg er en av dem som liker å høre på. Og gjerne fortelle selv, selv om ikke denne ungen er spesielt tidlig. Jeg synes ikke at man skal la være å fortelle om ungene selv om de er flinke. Dessuten så er det sikkert greit for dem som har flinke unger å lese om andre flinke unger, så de forstår at ikke ungene deres er unike.
Aliena Skrevet 9. mai 2009 #8 Skrevet 9. mai 2009 Jeg tolker ikke sånne innlegg som "mitt barn er flinkere enn ditt". Jeg er for min del kjempestolt når min lille gutt gjør nye ting, uavhengig av om han er sent eller tidlig ute. Var kjempestolt når han gikk, selv om han var sent ute med det. Tror nok ofte man tolker slike innlegg litt feil.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #9 Skrevet 9. mai 2009 Tror det handler mer om ordlyden i innleggene. Enkelte innlegg lyser ut: mitt barn er mest perfekt, æda bæda se hvor mye mitt barn kan, det kan garantert ikke deres. Ellers synes jeg det er ganske interressant å lese om hvordan de andre barna her inne ligger ann. Jeg er førstegangs mor og aner derfor ikke hva som er tidlig og ikke på enkelte ting. Men morsomt å lese hva andre kan og man får jo litt inspirasjon til hva man kan prøve å lære barna sine.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #10 Skrevet 10. mai 2009 Nei, det er klart vi ikke kan ha noe av skryting av barna våre. Vi er jo tross alt barn av Jante og vi skal jo ikke tro at vi er noe. Eller at barna våre er noe. Alle skal være gjennomsnittlig og hvis vi er stolte av noe så skal vi holde det for oss selv!
Linchen Skrevet 10. mai 2009 #11 Skrevet 10. mai 2009 Come on 'a, jenter! Hvorfor er dere anonyme? Holder med anonym 21.52 - janteloven lever visst fortsatt i beste velgående. Det må da være lov å fortelle at man er stolt uten at det er feil? I dag er jeg kjempestolt over at en pappa vi møtte på lekeplassen syntes gutten min var så flink til å prate. Er det virkelig feil å fortelle dere det? Er det for uinteressant å lese at jeg er utrolig stolt over at det ikke ble noe pes da vi hadde besøk - at gutten min klarte å låne bort lekene sine uten å bli lei seg? Skjønner virkelig ikke hva HI mener - kanskje du vil utdype det nærmere? Og til og med gi deg til kjenne?
anne* Skrevet 11. mai 2009 #13 Skrevet 11. mai 2009 Lurer på om det var mitt innlegg som fikk det til å tippe over? Siden sambo er overbevist om at jenta vår er så smart hehe Hun ligger langt framme altså, men innlegget var nå ment for å mobbe sambo litt, men jeg kom visst litt i skade for å skryte litt for meget hehe
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #14 Skrevet 11. mai 2009 Har noen av dere som skriver skryteinnlegg forsøkt å ramse opp hva barnet deres kan til venner og kollegaer? Og hva slags reaksjon fikk dere i tilfelle da? Som noen andre her inne var inne på møter man lett irritasjon når man skryter litt, om det skulle være på nett eller i personlig møte med andre. I amerikansk og sikkert mange andre kulturer møter begynner man ofte heller å fremheve sitt eget, og samtalen får dermed lett et konkurransepreg. Liker hverken det ene eller det andre. I et møte med mødre i alle aldre så var det en med en sønn som allerede er ferdig med lange studier og nå i god jobb som begynte å skryte av hvor tidlig sønnen begynte å gå... litt artig kommentar, men den ble med en gang møtt av andre mødre som begynte å snakke om sine sønner og døtre som allerede hadde gått i maaange år allerede... Synes slikt blir litt slitsomt også jeg, tiltross for totalt frahver av enhver jantelov. Gledesutbrudd over hva den lille har fått til på nettet er søtt, uansett om det er tidlig eller sent i forhold til gjenomsinittet. Forsåvidt greit når folk her inne sammenligner også... Men det blir litt dumt når man som hun over later som om det hun er ute etter er å jenke samboer... tror hennes innerste ønske var å få bekreftelse på at barnet faktisk var tidlig ute, heller enn det motsatte.. at det faktisk var samboer som hadde rett.. Slike fordekte innlegg synes jeg blir litt dumme. Bedre å være oppriktig om hva man ønsker, bekreftelse på at barnet er veldig flinkt og over gjennomsnittet. Har selv et barn som har vært svært tidlig ute med det aller meste så jeg skriver ikke dette fordi jeg føler meg ubekvem med disse skryteinnleggene fordi det går på min egen selvtillit (les.. på vegne av barnets..) løs. Ønsket bare å bidre med et par nyanser til til diskusjonen.
anne* Skrevet 12. mai 2009 #15 Skrevet 12. mai 2009 Ja, du kan jo tillegge meg det du vil, dum og hva mer? Hvis du hadde tatt deg tid til å lese det opprinnelige innlegget, og det har du kanskje gjort? Så hadde do jo sett at det er direkte komisk å anta et barn som kan de tingene jeg ramser opp er et "geni" slik min sambo av og til tror... Disse sidene frekventeres HELDIGVIS av folk med litt humor (du er ikke i denne gruppen) som evner å se det komiske i et slikt innlegg. Det er rett som du sier, det er irriterende med folk som skryter barne sine opp og ned i mente i "den virkelige verden". Nettopp derfor er det mange som gjør det her inne, siden de nok aldri tør å skryte av barna sine ellers. Gi folk lov til det.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #16 Skrevet 12. mai 2009 Jeg skrev da ikke at du var dum, bare at slike innlegg blir litt dumme... Ikke misforstå meg, er på ingen måte for janteloven. Det er FLOTT at det finnes så mange begavede barn der ute, og så mange engasjerte og stolte foreldre. Koselig med skryt både på nettet og enda bedre, i den virkelige verden. Fikk bare inntrykk at du istedenfor å sette samboer på plass hva gjaldt barnets intelligens egentlig fisket etter komplimenter. At det var en slags dårlig skjult agenda, men det er absolutt mulig jeg tar feil der. Helt greit å skryte av sine små poder, men liker ikke de innleggene hvor det skinner igjennom at mitt barn er bedre enn ditt... Synes mitt eget barn er umåtelig intelligent selv, og sikker på at hun også kan mye mer enn hva som er forventet av henne på hennes alder. Men det å sammenligne henne med andre barn synes jeg blir feil, hvert barn er unikt på sin måte. Bruker heller skjemaene i disse bøkene, jeg. Ellers skjønner jeg ikke poenget med å putte meg i gruppen med mennesker uten humor. Man mangler da ikke nødvendigvis humor selv om man ikke synes alt er morsomt?? Er alle de som ikke evner å se humoren i det du mener er morsomt dermed i gruppen for de uten humor? Merkelig resonnement...
anne* Skrevet 12. mai 2009 #17 Skrevet 12. mai 2009 Det er ikke godt mulig at du tar feil, du tar faktisk feil. Hadde du ikke hatt på jantebrillene når du leste kan det være at du t.o.m hadde syntes det var morsomt. Jeg framstår sikkert som humørløs her nå, men jeg misliker at du bruker mitt innlegg som eksempel når du til så de grader har misforstått. Selv ville jeg ledd hvis det viste seg at jeg hadde misforstått så til de grader, og faktisk sagt beklager til vedkommende. Ellers synes jeg det er litt feigt å ikke stå fram med nick når en først vil *krangle* og henge ut andres innlegg.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #18 Skrevet 12. mai 2009 Godt å høre at det var jeg som tok feil, og at du ikke hadde baktanker med innlegget ditt. Ellers prøvde jeg å komme med mitt synspunkt på HVORFOR man kan bli litt sprø av disse MITT BARN KAN innleggene... På et generelt grunnlag. Tror ikke akkurat jeg er den rette personen å beskylde for å ha på jantebriller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå