Frøken Lakenskrekk Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 Hva er det med at gravide blir kalt " tjukka" ?! Det er greit nok at det er naturlig å legge på seg litt og gå opp i vekt og få stor mage når man er gravid. Men jeg ser ikke poenget i å kalle gravide " tjukka" og sånne ting! Det er kanskje ikke så mye/noe av det når man blir litt eldre, men i ungdomsmiljøer så blir de som er gravide kallenavn som tjukka, feita og sånne ting. Folk mener sikkert ikke noe vondt med det. Dette hendte med en venninne av meg som fikk barn i begynnelsen av mars, kallenavnet hennes var da " tjukka" og hadde vært det en stund. Nå er det blitt mitt kallenavn. Og jeg blir så utrolig provosert og såra når nesten ALLE kaller meg "tjukka"! Jeg har ikke lagt på meg særlig mye, og er ganske aktiv, har alltid vært ganske aktiv. Veier bare 5 kilo over normalvekta mi og er i uke 34! Men har alltid vært redd for å legge på meg for mye, men nå som jeg er gravid har jeg ikke tenkt så alt får mye på det, før jeg fikk dette nye kallenavnet. Det begynner å bli en god stund siden jeg hørte noen kalle meg ved mitt ordentlige navn og ikke "tjukka". Skjønner de ikke at det faktisk sårer enkelte å få sånne kallenavn? Har prøvd å si ifra til en god del av de som har kalt meg det, men de bare ler det bort og fortsetter å bruke det nye kallenavnet mitt. Dette ble et litt langt innlegg men måtte bare få det ut =/
imoen Skrevet 8. mai 2009 #2 Skrevet 8. mai 2009 Her er det ingen som kaller gravide for tjukka, så jeg tror jammen jeg hadde sagt i fra til de som kaller deg det. Det er IKKE ok når det plager deg, og hvorfor i all verden skulle folk tro at det gravide synes det er ok å bli kalt det? Det har de sikkert ikke tenk over. Du vil hvertfall slutte å være "tjukka" etter svangerskapet. Verre med de som er så tjukke i huet at de ikke skjønner at det de kaller deg for er ugreitt.
Tidemann Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 Kanskje det kommer fra uttrykket at man er på kjukka?tror nesten det. når man er gravid syns jeg bare det er et koselig navn og er et tegn på at man ser slik ut som gravide skal:) Men ville heller ikke likt hvis noen sa det til meg hvis jeg ikke var det;)
b10na&lillegull Skrevet 9. mai 2009 #4 Skrevet 9. mai 2009 enig, blir kalt det hver eneste dag og er drittlei. Lyst til å slå den neste som kaller meg det
imoen Skrevet 9. mai 2009 #5 Skrevet 9. mai 2009 Å være "på tjukka" og å få tjukka ropt etter deg er to forskjellige ting i mine øyne. Det er da mye bedre å si "så fin (gravid)mage du har fått", enn "hei tjukka"?
Gjest Mylian blir trebarnsmor.. Skrevet 10. mai 2009 #7 Skrevet 10. mai 2009 Huff. Hva betyr kjukka? Sløvhetsfeil. Det er utrolig frekt å kalle gravide for "tjukka". Man kan ikke si hva man vil til folk selv om de har stor mage
Frøken Lakenskrekk Skrevet 12. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 12. mai 2009 Det kan sikkert komme av uttrykket "å være på tjukka", men hvis folk omtaler det som å "være på tjukka" gjør meg ingenting. Men det å bli omtalt som "tjukka" hele tia blir man såra og lei seg av. For jeg føler meg ikke direkte tjukk, men vet at jeg er større en vanlig. Følte meg tilfreds med det helt til det ble mitt nye 'kallenavn'.. Har sagt ifra når jeg har blitt kalt det, sier at det ikke er noe hyggelig og at jeg faktisk ikke føler meg tjukk, og synes det er sårende for det virker som om de synes jeg er det. Da ler de det bort og fortsetter videre med noe annet.. Tror det er mer utbredt hos yngre, for mer voksne folk har kanskje andre uttrykk for ting og ser at enkelte får mindre selvtillit siden de legger på seg under svangerskapet. Gleder meg til jeg er ferdig og ikke har det kallenavnet lengere. Men synes synd på de andre som kommer etter meg og får det 'kallenavnet'. Skal fortsette å si ifra om det nå, og etter jeg har fått, så skal jeg også si ifra til folk om jeg hører de kaller folk som er gravide "tjukka". For jeg mener at de absolutt ikke er tjukke, men frodige og går igjennom en helt utrolig utvikling av kroppen og livet sitt!
MinnieMe Skrevet 14. mai 2009 #9 Skrevet 14. mai 2009 Er blitt kalt tjukka en del ganger jeg også, noen ganger mer sårende enn andre. Jeg har begynt å ta igjen med, jo takk, jeg er gravid, hva er din grunn?? stoppa kjeften på flere... hehe...
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 21. mai 2009 #10 Skrevet 21. mai 2009 får høre dette kallenavnet sikkert 14 ganger for dagen, og vet at de ikke hadde kalt meg for det om det ikke hadde vært for at de visste at jeg var gravid. Har ikke så veldig stor mage, så tar meg ikke så nær av det. Bare sier hei tilbake når de sier hei, tjukken til meg.
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 21. mai 2009 #11 Skrevet 21. mai 2009 men kanskje jeg burde gi de en pekepinn på at de må være forsiktige med å si det til gravide, ikke alle som liker det, at de tenker seg om..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå