Tiddelidu Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 Den siste tiden har trassen blomstret og han er voldsomt ustabil i humøret. I det ene øyeblikket kan han bare skrike og alt er galt, i det neste er han helt hyper og bare ler og gjør "rampete" ting. Det siste er veldig vanskelig syns jeg. Han f.eks kaster leker rundt i stua, slår oss, drar i klærna våre, erter hunden og gjør andre helt uakseptable ting med rå latter. Han hører ikke når vi snakker hardt til han, da blir han bare verre. Hvis vi samtidig holder han litt hardt i armen, så bare kaster han seg rundt og ler. Det hjelper ikke å ignorere, late som vi blir lei oss og gråter eller forklare at det må han ikke gjøre. Han bare fortsetter enda mer og ler enda høyere. Det er så utrolig provoserende. Jeg er i tillegg gravid og hyperhormonell, så jeg trenger alle råd jeg kan få for å ikke klikke. Det har ingen av oss godt av :S
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 8. mai 2009 #3 Skrevet 8. mai 2009 Ved såpass vilter oppførsel ville jeg gitt en advarsel, før jeg etter en ny en ville fjernet ham uten mer snakk - fra den situasjonen han er i. Fysisk fjerne ham altså, bare ta ham med et annet sted, i gangen, trappen et eller annet "nøytralt" sted, hvor han må være til han er klar til å oppføre seg ordentlig. På forhånd må dere ha snakket om hvordan han bør oppføre seg, slik at han vet hvordan han skal være for å kunne komme tilbake. Ville ikke brukt rommet hans, det bør være et fint sted for ham, ikke en "skammekrok".
Tiddelidu Skrevet 8. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. mai 2009 Takk, det tror jeg kan være et godt råd.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 8. mai 2009 #5 Skrevet 8. mai 2009 Også kan du være rett ut ærlig også. "Nå må mamma ha en pause, for sånn som du oppfører deg nå blir jeg så sliten og lei meg av. Jeg synes det er mye hyggeligere om ...." også fyll inn det som passer ;o) Håper det bedrer seg for dere etter hvert. 3-åringen min er også på den med å teste grenser om dagen....så kjenner til det.
Slash Skrevet 8. mai 2009 #6 Skrevet 8. mai 2009 For noen små, kan det være nok å få et valg. Å roe ned/slutte å hyle eller sitte i trappa. Min responderer ganske godt på å få velge mellom to ting. Lykke til
Sjokoladefrik Skrevet 8. mai 2009 #7 Skrevet 8. mai 2009 Vi har kommet langt med masse masse ros til ønsket oppførsel! Hele tiden, hver gang. Og heller overse uønsket oppførsel til en viss grad. Velge noen få ting som er viktig, fks slåing og ødelegging, og vær konsekvent på å gi klar beskjed på at det ikke er lov. Avledning, finne på noe annet så han glemmer å være vrang, uten at han "belønnes" da... Høres ut som poden din synes irettesetting blir en lek. Prøv å være kort, ikke la han få mulighet til å dra kampene deres ut i tid. Lykke til!
Tiddelidu Skrevet 8. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 8. mai 2009 Takk for gode svar, og forståelse. Det hadde jeg virkelig behov for i kveld Sjokoladefrik: Det er faktisk slik vi også tenker. Vi roser masse, masse når han er flink. F.eks når han står stille under påkledning, bleiskift, når han slutter å skrike etc. Og vi må nok velge våre kamper bedre. F.eks at han ikke skal erte hunden. Det er strengt forbudt. Avledning fungerer faktisk veldig bra, skal nok bli bedre på det, i tillegg til å gi han "timeout", som flere har nevnt, når ikke noe annet fungerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå