Soloho Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 Hjelp! Gutten min er fire mnd. og har allergi for melk, egg og soya. Jeg har prøvd Sinlac ett par ganger nå, og magen stopper totalt! Nestles ris og maisgrøt inneholder spor av melk og lillingen får eksem i ansiktet av denne. Vært noen dager uten for så å innføre den igjen...Holle sin grøt inneholder eple som han heller ikke tåler! Hvilken grøt kan jeg gi ham?! Finnes det noen alternativer igjen?
Sannali Skrevet 8. mai 2009 #2 Skrevet 8. mai 2009 Ammer du? Det kan kanskje være en idè å fullamme til han er seks måneder og se om noen av allergiene har minsket litt i styrke til da? Men det innebærer jo at du også må holde deg unna produktene.
Soloho Skrevet 8. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. mai 2009 Jeg har akkurat slutta å amme. Jeg har holdt meg unna alt av egg, melk og soya mens jeg har ammet, men han ble ikke bra alikevel. Sprutoppkast om natta, utslett, utilpass det meste av døgnet...Når jeg nå har slutta å amme ham så har vi for det første fått en ny gutt:) Mye roligere, ikke noe eksem...jeg har også bedre oversikt over hva han reagerer på for vi innfører bare en og en ting. Det er ganske tydelig hva han får reaksjoner av. Maisgrøt og risgrøt fra Nestle ble innført i går morrest og bare noen få timer etterpå var ansiktet fullt av utslett. Da tenker jeg at det må være fordi denne kan inneholde spor av melk? Ellers får han jo bare Nutramigen AA...og den reagerer han jo ikke på...
lÅktiHaUDe Skrevet 8. mai 2009 #4 Skrevet 8. mai 2009 Ingen av mine har spist grøt de har tålt ris og mais grøt men ikke de andre pga melkeallergi.. er uhyre få som ikke tåler de som inneholder spor av melk men jeg sier IKKE at din gutt kan spise de. Mine har ikke likt mais og ris grøt derfor har ikke grøt vært et alternativ. De har drukket melk til de har vært godt over 6 mnd (nutramigen og prosobe). Et alternativ er havremel.. Er det samme som Bjørns havregryn men det heter havremel.. usikker på hvem som selger det siden det er lenge siden jeg har kjøpt det.. Lykke til i jakten
lÅktiHaUDe Skrevet 8. mai 2009 #5 Skrevet 8. mai 2009 PS husk at spor av melk betyr at produktet er laget på en fabrikk der andre varer med melk i også er produsert men at akkurat det produktet som f.eks maisgrøt er uten melk.. så det skal jo ikke være melk i produktet men det KAN være et spor av melk.. så jeg ville ikke tenkt med en gang at han ikke tåler de grøtene.. kan jo være noe annet.. la utslettet gå bort og prøv en gang til. Det hadde jeg gjort Eller evt ta det opp med lege Jenta vår får elveblest av f.eks boller m/melk MEN hun kan spise fløteis.. forstå det den som vil???? jeg gjør det ikke.. så nå kan hun som sagt spise mye mer med melk men vi går fast på allergi medisin..
Soloho Skrevet 8. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 8. mai 2009 Jeg har faktisk havremel i skuffen jeg:) Så jeg kan lage grøt av det? Tror nok at lille er veldig følsom. Han fikk en vanvittig reaksjon på prikktesten:( Kan prøve å slutte med ris og maisgrøt og gi havregrøt noen dage-r før jeg igjen prøver med ris og maisgrøt...
Gjest Skrevet 8. mai 2009 #7 Skrevet 8. mai 2009 Inneholder alle Hollegrøtene eple? De har jo en del forskjellige. Ellers er det veldig få grøter til allergibarn dessverre. Min gutt er melkeallergiker og reagerer til og med på Nutramigen (spaltede melkeproteiner), så har hatt et svare strev med å finne grøter til ham også.. Fikk et hefte av helsestasjonen om mat til spedbarn og der stod det oppskrifter på grøter som man kan lage selv. Kanskje det er et alternativ? Om ikke annet begynte jeg med potetmos og grønnsaksmos til min gutt da han var 4 mnd istedetfor grøt.
lÅktiHaUDe Skrevet 8. mai 2009 #8 Skrevet 8. mai 2009 Jepp du kan lage grøt av det Kok det opp på vann evt den melkeerstatningen du bruker, tilsett gjerne litt sukker for havremel er litt smakløst, evt litt fruktpure Han er nok følsom det tviler jeg ikke på, men når vi var på voksentoppen så sa de at det var så å si ingen som reagerte på det med spor av melk.. MEN jeg ville jo prøvd litt og synes at det er viktig at du snakker med lege for man skal være litt forsiktig med å eksprimentere alene med så små barn Lykke til da håper han liker grøten hehe
Soloho Skrevet 8. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 8. mai 2009 Mor 75: Så ikke svaret ditt før jeg posta mitt eget...hehe. Jeg har bare funnet en 4 mnd. grøt fra Holle og den inneholder eple. Jeg har forresten også det heftet fra helsestasjonen...Men jeg er så redd han ikke får i seg den næringen han trenger om jeg lager grøten selv...
ApriIbaby Skrevet 8. mai 2009 #10 Skrevet 8. mai 2009 Er han allergi utredet hos allergilege? det bør han bli snarest! Veldig sjelden at allergier er fremme så tidlig. Du må få greie på akkurat HVA han reagerer på og så få veiledning i hva du kan/bør gi han.
OsloMor Skrevet 8. mai 2009 #11 Skrevet 8. mai 2009 Mine små ble konstantert melkeallergikere i alderen 6 uker og 3 uker, så det skjer faktisk. Men, begge mine tålte ting med spor av melk i, selv eldstemann som var hyperallergisk. Ingen av dem tålte egg, melk, soya og fisk heller. En løsning er jo å koke grøt på forskjellige fullkornsmel og nutramigen. Du MÅ få kostholdsveiledning hos en ernæringsfysiolog, det er veldig sjeldent å reagere på ting med spor av melk i. Lykke til:)!
Soloho Skrevet 8. mai 2009 Forfatter #12 Skrevet 8. mai 2009 Mor 75: Så ikke svaret ditt før jeg posta mitt eget...hehe. Jeg har bare funnet en 4 mnd. grøt fra Holle og den inneholder eple. Jeg har forresten også det heftet fra helsestasjonen...Men jeg er så redd han ikke får i seg den næringen han trenger om jeg lager grøten selv...
Gjest Skrevet 8. mai 2009 #13 Skrevet 8. mai 2009 http://www.holle.no/barnegrot Her står det at flere av variantene kan gis fra 4 mnd alder. Det er nok som Oslomor sier lurt å få time hos en ernæringsfysiolog, vi har ikke fått det, men vi går til en spesialist som jevnlig tar blodprøver for å sjekke at lillegutt får i seg det han trenger. Jeg vil tro han får i seg det han trenger så lenge du lager grøten med mme.
Soloho Skrevet 8. mai 2009 Forfatter #14 Skrevet 8. mai 2009 Vi går hos en allergilege i Trondheim. Vi har fått konstatert allergiene med prikktest. Skal tilbake og prikke mer i midten av mai...Helsesøstra spurte om jeg ville snakke med en ernæringsfysiolog, men jeg avslo fordi jeg ikke trodde det skulle være sååå ille. Jeg bør vel kanskje ringe henne å si jeg har ombestemt meg...Jeg skal be helsekosten bestille en haug med grøter til meg Tusen takk for god hjelp alle sammen.
Zupermam Skrevet 8. mai 2009 #15 Skrevet 8. mai 2009 begge våre fikk påvist melk og eggallergi da de var 4 mnd... så på lillebror at han reagerte på at jeg spiste og drakk melkeprodukter allerede da han var 3 mnd... så det går an å teste de:)
erteposen + 4 Skrevet 8. mai 2009 #16 Skrevet 8. mai 2009 Morsmelk inneholder jo også laktose, og jeg har en liten venn som reagerte på morsmelk. Helt utrolig! Du kan jo koke grøt selv, eller så kan du ta en tur på helsekosten. Hirsegrøten inneholder ikke melk, og er utrolig næringsrik og full av jern. Lykke til med gutten. Har en selv som strever med allergi. Det som er greit med melkeallergi er at de kan vokse det av seg. Kjenner barn som er kjempe allergisk fram til 1-2 år.
Soloho Skrevet 8. mai 2009 Forfatter #17 Skrevet 8. mai 2009 Håper virkelig han vokser det av seg... Han plages skikkelig med oppkast, utslett og huffing og akking hele tiden. Han har blitt mye bedre etter jeg slutta å amme, så det er tydeligvis mer enn melk, egg og soya han reagrer på...Noe jeg har spist som han har fått i seg via melken. Men med Nutramigen og Sinlacgrøt i en uke har han blitt HELT fin, men magen har stoppa så jeg begynte med Nestlegrøten igjen i går- og utslettet kom tilbake i ansiktet. Han har også ligget halvvåken og uffa seg i hele natt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå