Gå til innhold

Noen som har tatt eksamen i Historie? (kunnskapsløftet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart ha eksamen i Historie, prøver å lese men det er jo så himla mye syns jeg..

Hva kom dere opp i? Lett/vanskelig?

Hvordan er eksamensformen? Får man 30min forberedelse og ha med notatark inn?

Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken historie er det? Norsk, nyere, eldre, europeisk, verdens?

Skrevet

Mest sannsynlig er det 48 timers forberedelse, hvor du skal lage en presentasjon. Du vil så bli utspurt om dette etterpå. Oppgavene skal helst lages slik at du vil kunne vise hele din kompetanse.

Jeg ville snarest ha ringt skolen hvor du skal ha eksamen og spurt.

Skrevet

Den heldige eier av ett barn:

Faget heter kun historie nå. Så det er både eldre og nyere histore fra hele verden igrunn, men litt hovedvekt på norsk historie i boka iallefall.

Skrevet

tosøtesmå-enrødogenblå:

Jeg tar eksamen som privatist, og det er ikke noen sånn type forberedelse. Jeg ringte skolen i dag, de sa at det var ca 30 min forberedelse, men de viste ikke om notatark var lov, og hvor lang forberedelsestiden egentlig var, fordi det var sensoren og faglærer som bestemte det.. Eksamen er på mandag, så det er ikke noen forberedelse med at jeg får utlevert noe på forhånd og skal lage presentasjon utifra det iallefall..

Skrevet

Jeg må si du har fått hårreisende dårlig informasjon! Ikke lett å forberede seg til en eksamen man vet så lite om.

Men jeg tror du skal forberede deg på at det ikke er lov med notatark, og ikke nødvendigvis lov med boken i forberedelsestiden heller. De som skal ha denne eksamensmodellen i Hordaland får ikke ha med notatark inn.

Skrevet

Syns det er ganske lite informasjon ja, kontoret på skolen kunne jo heller ikke informere meg om dette det syns jeg var litt merkelig.

Har tatt endel privatisteksamener før, (reform 94) og da har det vært varierende om det har vært lov med notatark eller ikke.

Har jo kun lærerplanen og støtte meg til, der står det jo at man skal lage en presentasjon om en valgfri historsk person så jeg har jo gjort det.

Jeg må si at det er ikke lett å forberede seg til en eksamen når det er et såpass stort pensum!

Skrevet

Et tips er å vise at du ser de store sammenhengene i det du trekker. Fakta er ikke sååå nøye med, altså nøyaktige navn og årstall, men at du har oversikt over bakenforliggende og utløsende årsaker og konsekvenser at det som skjedde. Er dette en sensor vil vektlegge mest.

Eksamensformen vet jeg ikke så mye om, så der kan jeg desverre ikke hjelpe, men lykke til!

Gjest Sauen er høygravid :-)
Skrevet

Jeg tok eksamen i nyere historie her om dagen ihvertfall...

Kom opp i Quisling og 2 vk i norge, men man kan vel omtrent få hva som helst.

Jeg fikk utlevert en kilde (radiotalen til quisling) og 3 spørsmål:

-Hvordan forsvarer Quisling maktovertakelsen i talen?

-Hvordan utviklet ledelsen av norge seg ila krigen?

-Hvordan var motstandsarbeidet i Norge?

Jeg fikk 25 min til forberedelse. Jeg fikk da skrive hva jeg ville på utlevert notatark (det har jeg fått ved alle muntlige privatisteksamener), og fikk ha med egne notater og bøker inn til forberedelsen.

Under eksamenen svarte jeg på de tre spørsmålene utfra stikkordene mine, og fikk etterhvert også spm fra sensor hvis det var noe jeg hadde glemt/sagt for lite om. De drar deg inn på rett spor igjen hvis du kommer på viddene=)

Jeg fikk 4 og var veldig fornøyd, for hadde lest altfor lite (det er jo et sinnsykt detaljert fag!), var redd jeg skulle stryke før jeg kom inn...

Gjest Sauen er høygravid :-)
Skrevet

Jeg tok eksamen i nyere historie her om dagen ihvertfall...

Kom opp i Quisling og 2 vk i norge, men man kan vel omtrent få hva som helst.

Jeg fikk utlevert en kilde (radiotalen til quisling) og 3 spørsmål:

-Hvordan forsvarer Quisling maktovertakelsen i talen?

-Hvordan utviklet ledelsen av norge seg ila krigen?

-Hvordan var motstandsarbeidet i Norge?

Jeg fikk 25 min til forberedelse. Jeg fikk da skrive hva jeg ville på utlevert notatark (det har jeg fått ved alle muntlige privatisteksamener), og fikk ha med egne notater og bøker inn til forberedelsen.

Under eksamenen svarte jeg på de tre spørsmålene utfra stikkordene mine, og fikk etterhvert også spm fra sensor hvis det var noe jeg hadde glemt/sagt for lite om. De drar deg inn på rett spor igjen hvis du kommer på viddene=)

Jeg fikk 4 og var veldig fornøyd, for hadde lest altfor lite (det er jo et sinnsykt detaljert fag!), var redd jeg skulle stryke før jeg kom inn...

Skrevet

Takk for svar! :)

Hadde eksamen i dag, fikk 30 min forberedelse og ha med notatark inn, så det var bra:)

Kom opp i stormakter og unioner i europa, fikk 4 så jeg er sånn mellomfornøyd:)

Skrevet

Ååååå, dette ble jeg lettet over å lese.

Jeg skal ha samme eksamen den 18, og trodde at jeg fikk et emne som jeg måtte fortelle alt om der og sa. Altså uten noen forbredelser eller mulighet til å tenke gjennom og notere litt først.

Gruer meg som en gal , siden en ståkarakter på den eksamenen er det eneste som står imellom meg og skole til høsten.......ja og jobben til mannen da, den klarer å spolere det meste, grrrrr.

Skrevet

Jeg hadde eksamen på onsdag. Fikk 30 min forberedelsestid, men ikke lov å ha med notatark inn.

jeg kom opp i Fascismen og nazismen i mellomkrigstiden.

Det var alt jeg fikk vite.

Underveis i eksamen la de vekt på at jeg fortalte om årsaken til at ideologiene vokste frem, hvem som var forkjemperne for de forskjellige ideologiene (hitler i tyskland nazismen, mussolini i italia fascismen). De ville ogs ha årsaker til at folk sluttet opp om det (frykt for kommunismen (sovjet)) og slikt. Første VK ble essensiell siden krigen etterlot folk med et kynisk syn på hvordan individer kan erstattes osv. Hvem som var i union med hvem og linkene fra 1VK til ideologiene i mellomkrigstiden. Selvsagt de innlysende tingene om hva ideologiene stor for og hvordan de fungerte og slikt.

De ville også vite hvorfor forkjemperne som hitler osv kom til makten.

Hvordan ideologiene regjerte i norge. Hvorfor quisling kom til makten selv om han ikke ble valgt og slikt (norge og danmark invadert av tyskland) osv osv. Fikk seks

Skrevet

Wow, gratulerer.

Ds må jeg spørre dumt. Får en lov å bruke bok/notater under den halvtimen til forbredelse?

Har jobbet hardt og har supre notater fra begge bøkene.

Så får jeg vite emnet og 30 minutter på å forbrede meg så skal jeg nok klare det greit. Rekker å skumme igjennom hele kapittelet et par tre ganger da.

Skrevet

Jeg fikk bruke bok og notater under forberedelsen ja..

Syns det var vanskelig emne jeg kom opp i, for stormakter og unioner i europa er jo så stort emne, så det ble liksom sånn generelt over så mye, hvem som var stormakter under og etter de forskjellige krigene, samt forskjellige unioner norge har vært med i.. Så jeg følte ikke at jeg kom skikkelig inn på noe, så jeg kunne ønske at oppgaven hadde vært litt mer snever og detaljert..

Skrevet

Puh, nå gruer jeg meg litt mindre :o)

Skrevet

Jeg fikk også bruke både bøker og notater under forberedelsesdelen ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...