Gå til innhold

Hva er det med voksne menn og sykkelstier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I noen år nå har jeg med stadig stigende irritasjon og undring konstatert følgende: Menn med sykkelbukse tror de sykler altfor fort til å bruke sykkelstien! Ergo sykler de i veibanen. Hva er det med dem? Tror de virkelig at de er for raske/kule/voksne for å sykle på sykkelstier? Bare i dag har jeg to ganger blitt liggende bak en av disse "supersyklistene" som sykler i veien, paralelt med en heidundrande flott sykkelsti, og skaper kø fordi det er for svingete og uoversiktlig til å kjøre forbi dem. For de sykler jo heller ikke i veikanten, må vite, de liker seg best en meter eller halvannen fra kanten...

Se etter neste gang du er ute: på sykkelstien sykler barn, ungdom, damer og menn i olabukse, men mennene i spandex klassifiserer seg som kjøretøy på vei til jobb, og sykler i veien. Og hvis du en dag skulle passere en dame med brannbilrødt hår som skjeller ut en middelaldrende mann i tights i ei busslomme, så er det sikkert meg det har tilta for...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi:

Når du kommer opp i fart på en sykkel, kan du ikke sykle på sykkelstien. Da SKAL du bruke veibanen og regnes som kjørende.

Skal du sykle på sykkelstien må du holde LAV fart.

Skrevet

Ja, hadde de enda syklet fort!

Den regelen har jeg forøvrig aldri hørt om, hvor står den?

Skrevet

Eh, en sykkelsti hvor en ikke kan sykle fort, javel.

Vet en skal sykle rolig på vanlige fortau, men sykkelstier er jo for de som bruker sykkelen som et fremkomstmiddel og ikke bare kosesykler.

Tror du må blande sykkelstier og fortau.

Skrevet

Kamomille: Hvis de da regnes som kjørende så skal de vel også følge samme regler som for billister?

Detsynes jeg er irriterende. Du kan ikke kjøre dem ned (har hatt lyst mange ganger) uten og få skylda for det. Og de tar ikkke så mye hensyn selv akkurat.

Skrevet

Der klarte jeg vist å lagre halvveis...

Om det er så at de SKAL sykle i veibanen, da bør de vel også ha plikt på seg til å påse at de ikke hindrer øvrig trafikk? I dag ble jeg liggende bak en syklist i 3 km i en svingete og uoversiktlig oppoverbakke. Han holdt en fart på under 20 km i timen, lå midt i kjørebanen, og svingte heller ikke inn på noen av de tre busslommene han passerte. mener du virkelig at han hører hjemme i veien? Det tror jeg ikke noen av de andre 6-8 bilene som lå og subbet bak han syntes heller...

Skrevet

Så enig med Himmel og hav.

Aldri har jeg så hjertet i halsen som når jeg liggerbak disse latexkledde egoistene. Forstår fortau. Men sykkelsti?

Skrevet

Så enig med Himmel og hav.

Aldri har jeg så hjertet i halsen som når jeg liggerbak disse latexkledde egoistene. Forstår fortau. Men sykkelsti?

Skrevet

Det er jo lov til å sykle i veibanen. Sykkelstiene er ofte farlige å sykle fort på fordi barn vingler, noen holder ikke siden, og ikke minst så roter veldig mange mødre seg uti med barnevogn fordi en skal gå ved siden av hverandre. Forstår det til en viss grad når en sykler lang hver dag, og ikke bare kosesykler til byen.

Skrevet

Du har tydeligvis ikke peiling på idrett! Mannen min og en del venner trener til triathon...holder ikke med en søndags tur på en sykelsti da dessverre! Ro deg ned, det er nettopp folk som deg som er årsaken til en del ulykker blant sykkelister.

Skrevet

Har flere venner som også deltar i treathon. Og ingen irriterer seg mer over sykelister i veien enn nettopp de :-)

De velger å trene på mindre trafikkerte trafikkårer og slipper bilister forbi.

Tror HI hadde i tankene de som ikke har øye for andre enn seg selv og som lar tre busslinjer passere uten å slippe bilister forbi. DET skaper trafikkulykker det!

Skrevet

Vet ikke hvor eller hva HI "tenkte", men det jeg vet er at sykelister har like mye rett til å være på veien som bilister. Det står i veitrafikkloven faktisk ;-)

Skrevet

Joda, idrett har jeg peiling på. Har en mann som trener på sykkel flere ganger i uka, men han holder seg på veier hvor det er lite trafikk, sykler aldri med musikk i øra, og ser seg for og tar hensyn.

Jeg har aldri vært årsak til eller vært innblandet i ulykker i trafikken, er et svært avbalansert menneske, og det var da voldsomt til konklusjon å trekke utfra det jeg sa. Men de gangene jeg har vært i nærheten av en ulykke så har det gjerne vært fordi en eller annen syklist kommer skjenende ut i veien, kommer feil vei i en rundkjøring (fordi det var kortere?), sykler i veibanen men allikevel på rødt lys osv. Dessuten så er det fryktelig frustrerende når du skal rekke en avtale, og må kjøre tre km i tuslefart fordi en eller annen mann har bestemt seg for å sykle til jobben...det vittige var at han ble faktisk passert av syklister på sykkelstien som holdt større fart enn han, og du mener virkelig at han driver idrett og hører til i veien???

Skrevet

Snakker du om et tilfelle her eller generelt? Når du skriver "voksne menn og sykkelstier" så virker det som du mener "alle menn" liksom. Mannen min sykler i en fart av opp til 60km, da må han sykle på veien. Kan du ikke heller tenke (positivt) slik at de som sykler til jobben o.l. er flinke (m.t.p miljøet og trening) isteden for å irritere seg?

Skrevet

tror vel alle har havnet bak en syklist som ikke har noe på veien å gjøre!!!

NBI: forstår at det er noen som driver med dette som en sportsgren,men leser meg ikke til at det er di som HI henviser til.

Regner vel med at mannen din heller ikke prøver å skape lange køer når han er ute å trener.

Skrevet

legg inn en link til veitrafikkloven her da??

Skrevet

Ja, det er selvølgelig noen "syklister" som bør holde seg vekk fra veien. Men, det er utrolig mange bilister som tuter og roper til mannen min mens han er ute og sykler....veldig irriterende for de som er seriøse idrettsfolk.

Skrevet

Jeg snakker om mange menn, selvfølgelig mener jeg ikke all, men det blir umulig å skrive innlegg om man ikke kan generalisere noe. Jeg skriver heller aldri ALLE menn, og jeg mener nok ikke mannen din, om det er det du er redd for.

Jeg snakker om observasjoner gjort over flere år, og det er påfallende at menn langt oftere enn kvinner velger å sykle i veibanen, og sykler på en måte som skaper farlige situasjoner og unødig irritasjon. Det opplever jeg omtrent daglig. Jeg tror kanskje du lar deg engasjere litt i overkant av innlegget mitt, jeg synes mange som sykler er flinke og spreke og miljøvennlige, men det var i grunnen ikke poenget i innlegget mitt i det hele tatt. Men, helt ærlig, har du aldri møtt en syklist du har irritert deg over eller blitt vettskremt av? Blir du bare blid og stolt når du ikke kommer fram, må bråbremse fordi de kommer susende på begge sider av bilen på en gang eller skjener ut i krysset på rødt lys? Da må jeg i tilfelle bare innrømme at du nok er et langt bedre menneske enn meg, og ære være deg for det. Jeg blir både redd og sur.

Skrevet

Har dessverre ikke link, men syklister har lov å sykle på alle veier i Norge, bortsett fra motorveier e.l.

Skrevet

Nei, jeg kan ikke huske at jeg har møtt en syklist som jeg har irritert meg over, men nå bor ikke jeg i byen akkurat, he he! Jeg synes de er bare flinke og blir glad for å se at folk trener! Blir nesten litt misunnelig jeg!

Skrevet

det stemmer det NBI skriver over faktisk!

men noen ganger skulle også jeg ønske at hobby syklistene holdt seg på sykkelstiene. Blir noe helt annet med de som trener til konkurranser etc.

Skrevet

*himmel og *hav vi er så på nett.

Irriterer meg voldsomt (..ja, faktisk) slik at jeg begynner å banne først inni meg noe veldig, også klarer jeg ikke la være å si det høyt, så bare nemmen faen i helvete. Også blir jeg så irrasjonell at om noen påpeker det, at de faktisk har sin rett til å ferdes der (how mercy) så synes jeg de funnet seg en annen hobby.

Jeg bare klarer ikke være så sindig jeg altså, eller takknemlig for miljøet. Nesten så jeg har lyst til å be arvingen åpne døra når vi passerer. (det var leit.. sykkestien neste gang da eller)? Din forbanna stampende idiot.

Sånn. Pust ut!

:-)

Skrevet

Ser overhode ikke problemet. Syklister irriterer meg like lite som de som kjører traktor, truck, mopedister og de som ikke kan kjøre overhode.

Har man det så travelt at man bruker noen min ekstra på 3 km, (som jeg forøvrig ikke bruker mer enn tre-fire minutter på engang) så burde en vel la være å ha avtaler.

Skrevet

He-he, ja det synes jeg. Om man ikke har 3 min. å avse så burde man ikke være berettiget retten til avtaler.

Irriterer meg for øvrig over traktorer i verste trafikken også. De sitter der og vinlger fra side til side i de fjærbefengte, utslitte setene med hørklokker på. Tydligvis øyeklokker på også, som ikke ser at det er en million mennesker bak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...