Gå til innhold

Flere som står i kø for slankeoperasjon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tiden går så sakte og jeg bare gleder meg til å få livet tilbake!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg står i kø. Men er usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg er 30 år, har ingen barn enda, men har et STORT ønske om det og nå ligger det meste (bortsett fra vekta) til rette for det. Jeg har vært på et sånn kurs som man må ha før man blir satt opp til operasjon og nå begynner forberedelsene (gastroskopi neste uke). MEN... Hele kroppen og ikke minst tankene mine sier at jeg VIL ha barn NÅ, jeg vil ikke vente med å prøve til 1 år etter operasjonen, som nok blir ca 1,5 år fra nå.

Jeg har tidligere hatt cyster, uregelmessig mens og fikk for noen år tilbake beskjed om at jeg nok aldri ville få barn på egen hånd. Men at det kunne skje med litt hjelp utenfra. Etter det har det forsvunnet en del kilo (selv om jeg fortsatt er innenfor kravet for å få operasjon), cystene har forsvunnet og syklusene er relativt regelmessige (opptil 4-5 dager variasjon i løpet av siste året) og ikke minst! Gynekologen sier at her er det bare å sette igang prøvinga. Den siste uka har alt i meg fortalt meg at jeg skal vente, men likevel tenker jeg jo ofte på hvor greit det hadde vært å finne seg klær i hvilken som helst butikk, å kunne leke med samboerens barn, etterhvert mine egne og kunne delta på alt uten å tenke på kiloene som hindrer meg (jeg føler meg ikke VOLDSOMT forhindra til ting pga dem, men noe er det helt klart).

Ser for meg nå at det blir å vente til etter fødselen før jeg legger meg under kniven, men jeg er ganske bestemt på at jeg vil gjøre det.

Skrevet

Jeg skjønner dilemmaet ditt!

Hvor mye overvektig er du da?

Det er jo ikke for sent å få barn når man er 32 år heller?

Har jo og hørt at vekten har den del å si på om man blir lett gravid eller ikke. Det er jo heller ikke bra å være overvektig i svangerskapet...

Sender deg en klem jeg, hilsen HI

Skrevet

Jeg har en BMI på nesten 39 nå. Skremmende tall, igrunn. Så ja, jeg er mye overvektig. Men, jeg vil likevel prøve nå. Vi har vel igrunn sagt at vi prøver et halvt år, går det ikke innen da så hiver jeg meg på operasjonen. Selv om det ikke er for seint så føler jeg stresset allerede.

Både gynekologen og legen sier jo det at jo mer jeg går ned før vi prøver jo større sjanse har vi. Jeg jobber litt med saken, men mangler igrunn den helt store motivasjonen. Tror noen tanker oppi hodet jobber på høygir. De som forteller meg at "det kan jo hende det går greit likevel".

Er vel igrunn der at jeg tar det som det kommer. Har en sterk følelse (som jeg prøver å gjemme bort) av at det faktisk har klaffa denne gangen, men sjansene er likevel ikke så store. Vi får vel se hva som skjer innen det halve året vi har gitt det. Jeg vil jo helst komme igang med en gang med begge deler. Selv om tanken på barn er sterkest akkurat nå. :-)

Skrevet

Min BMI er 42 :-( HI her...

Har du mulighet til å forskyve slankeoperasjonen da?

Er planen å ta den privat?

Hva sier mannen din da??

Hvis du kunne klar å slanke deg uten operasjon, at det å bli gravid/få barn kan være en god motivasjon??

Når man er gravid bør man uansett spise sunt og være aktiv

Skrevet

Da synes jeg du skal gjøre følgende...

Begynn å gå turer,- HVER dag, uansett vær og vind...Inkluder litt lett styrkeøvelser til ben, rumpe, rygg, armer og mage etter/før gåtru...Til sammen bør alt ta mins en time....

Fokuser på å spise så sunt som mulig og kutt ut all spising etter 1900 (kveldskosen er den skumleste av alle) untatt på fredag/lørdag..Da koser du deg med det du vil...Du holder alltids ut en dag, og en dag til og ENDA en hvis man VET at på fredag, DA skal jeg spise så mye sjokolade jeg greier :o) Det funker faktisk og i lengden så blir denne kosemengden mindre og mindre..

La oss si dere så går for å bli gravid (hvis du greier å gjennomføre dette) da er det viktig at du FORTSETTER med samme livsstil, viktig å fortsette med trimmen og i TILLEGG til gåturer hver dag melder du deg på trening for gravide i organiserte former.. Det er strengt forbudt å "unne seg litt ekstra" eller "kose seg med graviditeten" ved å spise søtsaker og junk,- i ditt tilfele spesiellt!!!!Dette for å lære øvelser som kan forhindre svangerskapsplager som til deg som er overvektig kan bli ekstra sterke... Om det så skulle skje at du blir sengeliggende (Bekkenløsning f.eks) s MÅ du, mer enn andre, fokusere på å spise BARE sunn mat..Masse grønnsaker og lite/ingen ferdigmat og junk....Hold faste måltider...Drikk KUN vann.....Det kan være slitsom og trist, men på lang sikt vil det gagne deg og barnet og de få månedene du er gravid kan gi en kickstart på vektnedgang etterpå...

Trimmen under svangerskap på en måte "dobler" sin effekt når ungen er ute, og på meg så opplevde jeg i tilleg til at jeg raskt tok av "gravidkiloene"...Du vil kanskej også oppleve å gå NED under svangerskapet om du gjøre det på denne måten....og likevel få et vektras etter at ungen er ute

Så om du er inntilt på å bruke noen måneder for å se om du greier å øke aktivitetsnivå, endre matvaner og få en bedre livstil, så kan jeg ikke se noe ggalt i å gå for barn,-før opersajon..Og kanskje vil du da oppleve at du ikke trenger operasjon etterpå..Det er ingen lettvintløsning, men om du greier å gå ned på egen hånd er det mye tryggere og sjansen for varig vekttap er også større ..Livsstil må du jo legge om uansett så hvorfor ikke begynne nå :o)

Lykke til...

Skrevet

Ja, når jeg får operasjonsdato har jeg mulighet til å utsette den i opptil to år før jeg må inn på ny venteliste. Derfor tenker jeg at det kan være en mulighet for å prøve nå.

Jeg har tidligere tatt av meg relativt mye, flere ganger, men problemet er jo at kiloene alltid har kommet på igjen. Ikke alltid like raskt, men de kommer. Jeg vet jo at det er motivasjonen som forsvinner etterhvert og derfor kommer også kiloene tilbake. Det er jo igrunn DET problemet jeg må jobbe med... Håper jeg greier det, men vet ikke enda... :-)

• 1 måned senere...
Skrevet

NÅ fant jeg inspirasjonen til å virkelig ta tak i dette. Håper den holder, leeenge. Fikk positiv test i går!

"Oppskrifta" di er jo noe av det jeg har gjort før og tatt av maaaange kilo. Håper jeg kan få et sunt svangerskap selv med overvekt.

Skrevet

Jeg tok denne operasjonen privat på Aleris i Oslo i februrar. Ønsker dere lykke til. Jeg har fått et helt nytt liv bare 4 mnd etter. Gått ned mange mange kg og livet er topp.

Ønsker dere lykke til og stå på!

Skrevet

Hei:) Jeg bare lurer på noe.. Hva er kravene for å få slankeoperasjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...