signe maten Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 Mange tror at ammingen er noe man skal ha klart før man reiser hjem fra sykehuset. Og mange gir opp tidlig fordi man tror at det ikke går når det ikke funker med en gang. Det mange ikke får informasjon om, hverken fra jm, hs eller på sykehuset, er at det kan ta opptil seks til åtte uker før ammingen er godt etablert for både mor og baby. Min hs har det som hjertesak - at alle skal få vite at det kan være vanskelig på begynnelsen, og at det kan faktisk ta så lang tid å få det til. Hun strevde selv, og klaget til sykehuset over at liggetiden var kuttet ned - det burde vært slik at man ikke fikk reise før ammingen gikk bra. Da fikk hun til svar at det overhodet ikke lot seg gjøre, siden det som sagt kan ta så lang tid som seks til åtte uker på å få det til Så ikke bli trist og lei hvis dere ikke får det til med en gang. Det kan ta tid! For oss så tok det også tid før jeg følte det gikk greit. Magnus fikk jo mat på et vis, men det var kronglete, og vi knota masse. Og det tok ca 4-5 uker før jeg kunne si at jeg var helt komfortabel, og følte jeg hadde kontroll på hele seansen Nattamming, liggende var noe av det vi brukte lengst tid på å få til - men etter litt gikk det også automatisk! Jøss, det ble en hel fortelling dette. Men det kan jo hende det er nyttig for noen. Hvis du vil amme, gi deg selv litt tid før du gir fullstendig opp! Det kan være du er en av de som strever litt til å begynne med, og det er ikke dermed sagt at du aldri får det til. Øvelse gjør mester Lykke til med fødsel og alt som står foran dere!!!
Frøken Elin Skrevet 8. mai 2009 #3 Skrevet 8. mai 2009 Så fint av deg å dele slike erfaringer, spesielt med oss som er førstegangsfødene. Kjenner selv at jeg er litt bekymret for at jeg ikke skal klare alt, og man er nok litt ekstra sårbar og nærtagende med første barn også tror jeg. Derfor litt godt å høre at det ikke er uvanlig at alt ikke går helt på skinner i begynnelsen. Takk for rådet- Skal ikke gi meg jeg, hvis jeg ikke får til ammingen i begynnelsen, he he;o)
Duggfrøken Skrevet 8. mai 2009 #4 Skrevet 8. mai 2009 Vi fikk tilbud om ammekurs på helsestasjonen. Det var veldig lærerikt synes jeg som er førstegangsfødende. Jeg annbefaler alle å spørre på sin helsestasjon om de har samme tilbudet.
signe maten Skrevet 8. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. mai 2009 Det hørtes lurt ut, Afea! Da vet man litt mer om hva man kan vente seg. Jeg vet ikke hvor mange ganger, spesielt på natta, jeg hadde lyst til å gi opp hele greia. Men tanken på å måtte koke og ordne flasker hele dagen frista ikke det heller. Magnus tok ikke puppen den første uka, så vi brukte ammeskjold, og jeg var igrunn lei av å koke det også. Heldigvis knakk vi koden da vi fikk hjelp på poliklinikken etter en uke Og nå som han nærmer seg halvåret og begynner å få fast føde så må jeg si jeg skulle ønske jeg kunne fullamma til han klarte å lage maten sin selv hehe.. Så lettvint med pupp atte!!
julibaby09 Skrevet 8. mai 2009 #6 Skrevet 8. mai 2009 Jeg fikk det ikke til med dattera mi, men denne gangen skal jeg ikke gi opp så fort. Men kommer ikke til å holde på ut og ut hvis det ikke funker. Har forberedt meg godt, og anbefaler alle Gro Nylanders bok : Amme ABC, men den nye DVDen "Bryst er best"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå