Gå til innhold

Plutselig endring i avføringsmønster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann nærmer seg 5 mnd nå. Har siden han var ca 6 uker stort sett hatt avføring med 3-5 døgns mellomrom, en sjelden gang oftere. De siste dagene nå har han plutselig hatt avføring 3-5 ganger daglig. LItt løsere enn tidligere også, og er blitt litt sår til tross for at jeg skifter på han med en gang og vasker med rent vann, evt litt olje for å ikke gni for hardt, luftørker etterpå og smører med sink. Han virker ellers ikke plaget på noe måte. Spiser godt (fullammer), har våte bleier, smiler og ler og leker som han pleier. Har ikke feber eller noen andre symptomer på at noe er galt annet enn litt løsere bæsj og oftere enn tidligere. Er det vanlig at avføringsmønsteret endrer seg så radikalt eller bør jeg kontakte lege hvis det ikke gir seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her måtte vi tvinge fram avføring me sykt mye malt de første 4 mnd, men da han bynnte på havregrøt å nu som 6 mnd fullkornsgrøt ordne magen sæ sjøl om han har avføring 1-2 ganga hver dag :-) Har ikke brukt malt på 2 1/2 mnd ;-)

Men du ekke bynnt me grøt enda?

Greit å høre me hs da :-)

Skrevet

Kanskje det er tenner på gang?

Skrevet

Ser jenta mi er så og si like gammel som gutten din (faktisk bare 1dag som skiller dem, hehe), og hos oss er det helt motsatt.

Hun har fra fødselen av hatt noe løs avf 3-5 ganger i døgnet, men den siste tiden har dette forandret seg helt plutselig og det går nå 3-5 døgn mellom hver gang. Den er nå fastere og litt mer klar gul/orange enn før...

Utover dette er hun som hun pleier...mange våte bleier, ler og koser seg, leker og spiser som normalt (fullammer). Hun viser ingen tegn til magevondt eller at hun prøver presse for å få noe ut...

Så sprøtt at vi har et akkurat motsatt.... rart dette her...

Skal på 5mnd kontroll på HS 18.mai, tenkte høre med dem om dette, så sant lillemor ikke viser tegn på at noe er galt eller at hun har vondt innen den tid...

Skrevet

Hmm.. Kan være.. Han er veldig til å gnage på hender og alt annet han måtte få tak i for tiden..

Skrevet

Da er de jo helt gjevngamle og helt motsatt av hverandre.. hehe.. Lillemann viser ingen tegn på at han ikke har det bra, så jeg velger egentli å se det ann litt.. Tar en tur på helsestasjon og veie til uka tenkte jeg for å være på den sikre siden.. Skal ikke på 5 mnd kontroll før 26. mai tror jeg det var så er litt lenge å vente til da.. Men ser vekta bra ut så er det vel garantert ikke noe å bekymre seg for. De sier jo at det meste fra flere bæsjebleier om dagen til mange dager mellom er normalt for barn som blir fullammet.

Skrevet

Har ikke begynt med grøt enda nei. Kun mm fremdeles her :o)

Skrevet

Det høres ut som jenta vår dette som straks blir 6 mnd. Og jeg tror det kan skyldes tenner... Er visst veldig vanlig ved tannfrembrudd. I tillegg til endring i avføringsmønster har jenta vår blitt litt mer grinete om kveldene, ellers i fin form. Så tror ikke det er noe å bekymre seg for!

Skrevet

Høres ut som om det er tenner på gang. Jenta mi var slik:)

Men anbefaler deg å føntørke stumpen etter hver bleieskift, for den avføringen som kommer ved tenner er oftere mye surere og kan gjøre babyen skikkelig sår. Også ikke bruke våtservietter da. Og faktisk, om du har mulighet til det, ikke bruke klut til å vaske stumpen, men skylle den i vasken. Jenta mi ble nemlig skummelt sår når hun holdt på med tenner..

Spennende da, kansje det kommer en tann om ikke så lenge?

Skrevet

Blir spennende å se om det dukker opp en liten hvit tann snart ja.. selv om jeg egentlig synes han kan drøye dem litt enda.. hehe.. han biter meg jo nå uten tenner, så blir vel ikke noe bedre det med tenner :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...