Gå til innhold

Må alle 9-åringer ha mobil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får mye kritikk her for at jeg mottar barnebidrag, og så kan jeg ikke kjøpe en mobil til barnet en gang. Jeg prøver å forklare at det har ikke noe med penger å gjøre (barnebidrag dekker forsåvidt ikke sånn utgifter heller). Jeg ser opptil flere gode grunner til at en 9-åring ikke trenger mobil. De må lære seg å passe klokken, beregne tid og møte til avtaler feks. Og så har vi hustelefon.

De fleste lekekameratene har mobil, og jeg skjønner at han har lyst på det, men er det et elementært behov?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart de trenger ikke det. Det er du som bestemmer og styrer.

Det er ikke et elementært behov.

Skrevet

Så klart alle barn skal ha mob. Tenk på alle de aktivitetene de har i løpet av en dag og hvordan skulle de ha holdt orden på det uten kalenderen og påminnelsen i mob.

I tillegg er mob en grei til å gi klar beskjed at jeg ikke vil leke med deg uten å lette på rompa fra sofan.

Skrevet

Jeg synes virkelig at 9 år er for lite!!

Hva i alle dager skal de med den?

De kan jo heller få en klokke så kan de lære å passe tida?

Og foreldrene der ungene leker har vel hustelefon??

Vi er heldigvis enige her i huset - her får de ikke mobil før de virkelig trenger det - og vi heller mer mot ungdomskole alder enn barneskole alder..

Skrevet

Jeg syns dette blir vanskelig med presset fra alle kanter. Jeg kan ikke skjønne hvorfor barn må ha mobil sånn at foreldrene skal vite hvor de er og sånn at barna skal vite når de må komme hjem. Dette skal de jo gi beskjed om før de går.

Men når alle har mobil og faren til barnet er full av medlidenhet over hvor kjip mammaen hans er, så er det ikke lett. Det er nesten til å bli trassig av.

Skrevet

Nei, det er ikke et elementært behov i den forstand, MEN det er nå blitt vanlig å få mobil innen man er 10 år. Vil tro at ca 95% av alle 9 åringer har mobiltelefon.

Som forelder er det du som bestemmer, men jeg synes også at vi som foreldre da skl være klar over at uansett hva vi selv måtte mne og tenke om dette, så er det et faktum at mobilen er kommet for å bli, og at barn uten mobil faller mer og mer gjennom sosialt. Sms (sammen med diverse ting på Internett) er blitt den nye måten å ha kontakt på med venner, og om din gutts venenr ikke kan sende ham en sms (f.eks om de skal møtes der og der), så er det veldig sannsynlig at de vil begynne å eksludere ham også. Utrolig trist, men sant.

Jeg kunne egentlig godt tenke meg å vente til 13-14 års alder med mobil, men jeg synes at det er viktigere at barna mine får en god sosial tilhørighet, og da vil de få mobil når de fleste andre får dette. Det er noen områder jeg synes det er viktigere å følge sauseflokken for barnas skyld enn å insitere på å stå beinhard på egne prinsipper. Har man ikke råd til mobiltelefon til barnet, så har man ikke råd, er jo ikke så mye du kan gjøre med dette.

Skrevet

Du er inne på noe, men samtidig syns jeg dette er ødeleggende for miljøet og det sosiale. Mobilen gjør en usosial i den forstand at man er ikke ute og ringer på dørene til hverandre og møter hverandre ute. Det å "leke med ungene i gata" er jo noe som forsvinner. Man kan sitte på rumpa i sofaen og snakke med hverandre evt avvise og dikte opp unnskyldninger overfor de man ikke vil leke med.

Skrevet

Men hvis alle sier som deg Alva har vi jo tapt!

Da kan vi like godt si at MacDonalds fødselsdager må vi ha.

Barna må få en tur til utlandet hvert år.

Barna må få dyre merke klær.

Da kan vi jo bare gi etter for alt. Lene oss tilbake og si at vi gjør det for at barnet ikke skal sakke akterut sosialt.

Så kan vi seinere om 15 år lure på hvorfor ungene ble så bortskjemte.

Hva er det med alle de slakke foreldrene i dag. Man skal liksom ikke nekte ungene noenting. For tenk, de kan bli mobbet.

Men hvis flere foreldre sa nei og var litt ressursterke/gjennomtenkte på saker og ting tror jeg vi kunne oppnådd litt ivhertfall.

Skrevet

Sorry altså ,men den mobil-saken er allerede tapt, er bare sånn det er.

Skrevet

Amen!!

Åh! Er så enig, så enig!

Skrevet

Enig med anonym 12:33, altså!!!

Skrevet

Ja, om alle tenker slik på alt har vi tapt, men dette gjelder ikke alt, dette gjedler mobilbruk. :-)

Jeg har mange steder hvor jeg ikke firer det grann på prinsippene mine selv om det gjør meg upopulær, og kommer til å gjøre meg mer upopulær jo eldre de blir. F.eks kommer det aldri til bli noen bursdag på McDonalds eller noe lekeland for våres barn (altså de får gå i andre sine!), og dyre merkeklær har jeg en plan for når den tid kommer og de blir så store (de må spare til f.eks halvparten eller 2/3 av prisen selv, så kan vi heller betale resten, så lærer de at det kanskje ikke er verd pengene).

Når det gjelder mobil, så skrev jeg det slik fordi jeg jobber med ungdommer og ser hvor mye denn lille dingsen faktisk betyr for dem og deres sosiale nettverk. Veldig mange foreldre er uenige at mobil ikke er nødvendig, derfor kjøper de til sine unger tidlig, og når mobilen begynner å overta for å avtale et møte i friminuttet på skolen eller på veien hjem, da er på en måte alt slaget tapt. Jeg tror oppriktigtalt ikke vi vil klare å reversere når mobilen bør innføres, derfor vil jeg heller føye meg etter flertallet akkurat her fordi jeg ikke vil at barna mine skal bli utenfor. Det betyr jo ikke at vi kommer til å føye oss for alt annet ;-)

Skrevet

Nie, de trenger det nødvendigvis ikke. Men det er veldig kjekt å ha. Man får lettere tak i barna, både når de er ute med venner, men om det skulle være andre beskjeder man vil gi. De lærer klokken (;)) og de lærer å passe tiden og beregne tid, selv om de har mobil, det er bare opp til oss foreldre hva vi lærer dem opp til.

Og så kan man jo tenke seg hvordan det er for en 9-10-11 åring å være den som ikke har mobil, når alle andre her. Vi ser at det er en fin måte for barna å ha kontakt med venner, familie og lære seg teknologi. Selv om det da dessverre kan medføre ulemper og farer. Da er det viktig at vi foreldre er oppmerksomme, snakker med barna om sikker mobilbruk, ikke gjør nummeret søkbart for andre i barnets navn osv. osv.

Skrevet

Høres greit ut det Alva. Jeg ser på deg som ganske så oppegående. Men her snakket vi ikke om ungdommer, men barn på ni år.

Skrevet

Ja, jeg vet det, men har en bror på 10 år og han var den siste i sin klasse som fikk mobil og har sagt han følte seg veldig utenfor på slutten før han fikk. Har jo også kollegaer på barnetrinnet som har mye samme erfaring, de uten mobil blir litt utenfor. Så forløpig har jeg tankt at guttene skal få mobil til 9 års dagen dersom dette er vanlig der vi skal bo. Får bare prøve å finne en med minst mulig stråling i og som tåler litt ;-)

Skrevet

De må vel absolutt ikke det. Jeg og min venner klarte oss fint uten mobil da vi var 9 år gamle. Tror ikke en gang vi visste hva det var.

Mobil er bare et falskt behov, men jeg ser det praktiske ved å kunne få tak på ungen sin, og omvendt. Jeg hadde følt meg tryggere om mitt barn hadde mobiltelefon, men egentlig er jeg imot at de skal ha all slags duppedingser. Blir så lei av maset om det skal være den og den typen mobil med de og de funksjonenene. Hadde en mobil bare vært det det i utgangspunktet vart ment til å brukes til, nemlig å ringe, så hadde jeg vært mer positiv til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...